hjälp!!-service engine soon lyser ibland
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
hjälp!!-service engine soon lyser ibland
när man kört en stund, speciellt längre turer så kommer ses lampan upp och visar felkod 32 påstår en bekant som läste av, vettefan hur han räknade blinkningarna men ?!
iaf så blev de ju egr ventilen som va felkod 32.
Och på besiktningen i måndags så fick jag 3 st 2or på avgasvärden...har detta ett samband?på tidigare bes papper har värdena varit klanderfria.är detta nåt elektriskt fel?
Är en egr lätt att åtgärda?
Tacksam för svar..bara 3 veckor kvar innan bestiden går ut.
mvh
iaf så blev de ju egr ventilen som va felkod 32.
Och på besiktningen i måndags så fick jag 3 st 2or på avgasvärden...har detta ett samband?på tidigare bes papper har värdena varit klanderfria.är detta nåt elektriskt fel?
Är en egr lätt att åtgärda?
Tacksam för svar..bara 3 veckor kvar innan bestiden går ut.
mvh
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
Tja du skriver inte vilken årsmodell det ,är så det kan ju skija lite grann.
Kod 32 är egr ventilen..
Kod 32 är egr ventilen..
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
jävlar att man alltid glömmer de..de är en -90.
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
Några vanliga fel när avgasvärden inte är OK;
1) Spridare. Kan vara kortis, ohm-mät, ska vara rätt lika värden mella dem. Tex 12.8, 12,4, 12.9 osv. Fel kan tex vara alla runt 12 och någon/några på 8 ohm. Notera att spridare är elektromekaniska, dvs både el och mekaniskt fel kan ställa till det. Ohm-mäta utesluter bara det ena felet, inte det andra.
2) lambda-sond. Vad visade lambda-värdet vid besiktningen? Närheten av 1? En varm motor ska ha närheten av 1, tex 1.08.
3) Katalysator. Originalet går sönder ibland, det har min gjort.
EGR används för att reducera NOx vilket bilprovningen inte mäter upp. Jag tror således inte att problemet beror på din EGR. Jag har tom tagit bort EGR-ventilen på min 91a och avgasvärdena (CO, HC och lambda) är ändå långt innanför gränsen.
1) Spridare. Kan vara kortis, ohm-mät, ska vara rätt lika värden mella dem. Tex 12.8, 12,4, 12.9 osv. Fel kan tex vara alla runt 12 och någon/några på 8 ohm. Notera att spridare är elektromekaniska, dvs både el och mekaniskt fel kan ställa till det. Ohm-mäta utesluter bara det ena felet, inte det andra.
2) lambda-sond. Vad visade lambda-värdet vid besiktningen? Närheten av 1? En varm motor ska ha närheten av 1, tex 1.08.
3) Katalysator. Originalet går sönder ibland, det har min gjort.
EGR används för att reducera NOx vilket bilprovningen inte mäter upp. Jag tror således inte att problemet beror på din EGR. Jag har tom tagit bort EGR-ventilen på min 91a och avgasvärdena (CO, HC och lambda) är ändå långt innanför gränsen.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
å jag har t.o.m rensat katalysatorn och den går fortfarande igenom på min 90 men det är också på håret
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
okey tackar för tipsen..
jag har tänkt att köpa race katt, eller vad de heter..en del kallar de fullflödeskatt..men jag har inga ljuddämpare på bilen..blir de för högt ljud med denna kombination...när jag ändå ska riva i skorstenarna på den så rensar jag precattarna på samma gång...lite skrammel därifrån!
om spridarna skulle vara dåliga syns de väl på stift att de eventuellt går torrt eller varmt?
mvh martin
jag har tänkt att köpa race katt, eller vad de heter..en del kallar de fullflödeskatt..men jag har inga ljuddämpare på bilen..blir de för högt ljud med denna kombination...när jag ändå ska riva i skorstenarna på den så rensar jag precattarna på samma gång...lite skrammel därifrån!
om spridarna skulle vara dåliga syns de väl på stift att de eventuellt går torrt eller varmt?
mvh martin
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
Nja, läsa tändstift tycker jag personligen inte duger. Anta att du tycker det ser ut som om motor får för mycket bränsle. OK, men vad orsakar detta? Bränslepump? Bränsletrycksregulator? Tändning? Spridare? Korslutning i ECM? Visst, byt en sak i taget så hittar du felet till slut men om du resistansmäter spridarna och ser att en av dem är dålig så har du en trovärdigare diagnos.
Nu ska inte jag tala om för folk hur de ska felsöka sin bil för det finns säkert de som är mycket bättre på att läsa tändstift än vad jag är. Eftersom jag tycker det är svårt tar jag hjälp av lite "moderna" verktyg
Nu ska inte jag tala om för folk hur de ska felsöka sin bil för det finns säkert de som är mycket bättre på att läsa tändstift än vad jag är. Eftersom jag tycker det är svårt tar jag hjälp av lite "moderna" verktyg

Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
Funkar det bra eller?Jag har tom tagit bort EGR-ventilen på min 91a och avgasvärdena (CO, HC och lambda) är ändå långt innanför gränsen.
Hur gjorde du det?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
-
- Nykomling
- Inlägg: 15
- Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
- Ort: Nyköping
Re: hjälp!!-service engine soon lyser ibland
Ta bort själva ventilen och plugga hålen är inte så svårt men den styrs av motorstyrenheten och åtminstone vissa modeller bildar felkod på detta, dvs SES lyser. Jag har bränt ett nytt chip utan EGR för att komma runt detta.
Jag tog bort EGR pga utrymmesskäl. Trångt att meka då man har headers och lite annat bråte i motorrummet. Visst kan jag få bakläxa av bilprovningen och jag antar att jag får skruva tillbaka sakerna i så fall.
Ser man till prestanda så märkte jag ingen skillnad. Dessutom så återför ju ERG-ventilen inga avgaser under fullgas så då är förlusten "noll".
Jag tog bort EGR pga utrymmesskäl. Trångt att meka då man har headers och lite annat bråte i motorrummet. Visst kan jag få bakläxa av bilprovningen och jag antar att jag får skruva tillbaka sakerna i så fall.
Ser man till prestanda så märkte jag ingen skillnad. Dessutom så återför ju ERG-ventilen inga avgaser under fullgas så då är förlusten "noll".