Competitive Driving Z06?
Competitive Driving Z06?
Vad är det egentligen som händer när man sätter bilen i detta läge?
Ändras bilens köregenskaper något mer än att antisladd och antispinn kopplas ur?
Funderade på om dämparna styvar till sig? Hur funkar det isåfall om man vill byta mot eftermarknadsgrejer?
Ändras bilens köregenskaper något mer än att antisladd och antispinn kopplas ur?
Funderade på om dämparna styvar till sig? Hur funkar det isåfall om man vill byta mot eftermarknadsgrejer?
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
När du kopplar på Competitive Driving så stänger du av Traction Controll men Active Handling & ABS är på.
Detta innebär att du ger bakhjulen lite större frihet du kan ex.vis köra med sladd och överstyrning men Active Handling håller fortfarande koll på vad dina framhjul gör.
Varken Traction Controll eller Active Handling ska påverka dämparna.
Är du inte nöjd med stötdämparna eller varför funderar du på att byta?
Detta innebär att du ger bakhjulen lite större frihet du kan ex.vis köra med sladd och överstyrning men Active Handling håller fortfarande koll på vad dina framhjul gör.
Varken Traction Controll eller Active Handling ska påverka dämparna.
Är du inte nöjd med stötdämparna eller varför funderar du på att byta?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Nej bilen är otroligt vajjig i högre farter, har skrämt slag på mig några gånger under hård inbromsning
Känns som det kan gå lite hur som helst
Känns som det kan gå lite hur som helst
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Miraculix skrev:Nej bilen är otroligt vajjig i högre farter, har skrämt slag på mig några gånger under hård inbromsning
Känns som det kan gå lite hur som helst


/anders
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Competitive Driving Z06?
Så illa är det väll inte (att man behöver köpa coilovers & vinge för att få ordning på Z06)
Alla bilar är kompromisser men svajjig är inte något som jag förknippar med Z06.
Jag förutsätter att du har bra däck och provat med olika lufttryck, hjulvinklar och inte kör på en normal svensk(spårig) väg.
Jag tror att det är något knas med din hjulupphägning (glapp) eller att det är något fel på dina stötdämpare så det enklaste & billigaste borde ju vara att kolla dessa först.
Lycka till

Alla bilar är kompromisser men svajjig är inte något som jag förknippar med Z06.
Jag förutsätter att du har bra däck och provat med olika lufttryck, hjulvinklar och inte kör på en normal svensk(spårig) väg.
Jag tror att det är något knas med din hjulupphägning (glapp) eller att det är något fel på dina stötdämpare så det enklaste & billigaste borde ju vara att kolla dessa först.
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Eller så är det så att chassiet är inställt och optimerat för 405 hästar och inte för 650
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Ok om inte chassit är ordentligt inställt förstår jag att det kan bli problem, men det borde ju inte kräva allt för stora justeringar för att få ordning på den (om du inte tänker bo på banan). Misstänker att du inte kör fullgas allt för ofta.
Kommer du till Linköping https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =37&t=9876 och Malmby https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=10000
Lycka till
Kommer du till Linköping https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =37&t=9876 och Malmby https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=10000
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Bilen ska in på lite reparationer efter den helgen i Linköping så jag väntar nog lite. Försöker att inte köra så mycket förän kompressorrem och spännrullar är åtgärdade
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Var och körde på Gelleråsen igår, och passade på att fråga några bekanta (som har banracingerfarenhet) om hur dom skulle göra för att få ordning på ett bygge som ditt.
Och här kommer svaren (och frågorna):
Alla bilar är kompromisser.
Vad ska bilen användas till? Utställning - Gatkörning - Superstage - Långsamma banor - Snabba banor
Vem ska köra bilen? Heltids förare eller någon som kör för att det är kul
Hur mycket kan/vill man skruva? Varje gång man kör - Aldrig (eller något däremellan)
Hur mycket får det kosta?
Klart är att Z06 och ZR-1 är "prisvärda" bilar för den som vill ha något "lättkört" som går att köra till-från & på banan (Z06 på långsamma banor & ZR-1 på snabba banor)
Så om man vill bygga något som är bättre ska man räkna med att det blir dyrare
om man inte är bättre än GMs tekniker.
Ta inte illa upp, se det som en utmaning men ingen trodde att det räckte med en vinge och coilover för att få ordning på bilen för att den ska fungera vid bankörning(men som sagt var det beror ju på vilka krav du har).
Lägg gärna upp en tråd i Garaget med dina målsättningar-åtgärder & resultat.
Och här kommer svaren (och frågorna):
Alla bilar är kompromisser.
Vad ska bilen användas till? Utställning - Gatkörning - Superstage - Långsamma banor - Snabba banor
Vem ska köra bilen? Heltids förare eller någon som kör för att det är kul
Hur mycket kan/vill man skruva? Varje gång man kör - Aldrig (eller något däremellan)
Hur mycket får det kosta?
Klart är att Z06 och ZR-1 är "prisvärda" bilar för den som vill ha något "lättkört" som går att köra till-från & på banan (Z06 på långsamma banor & ZR-1 på snabba banor)
Så om man vill bygga något som är bättre ska man räkna med att det blir dyrare

Ta inte illa upp, se det som en utmaning men ingen trodde att det räckte med en vinge och coilover för att få ordning på bilen för att den ska fungera vid bankörning(men som sagt var det beror ju på vilka krav du har).
Lägg gärna upp en tråd i Garaget med dina målsättningar-åtgärder & resultat.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Ännu bättre är min profil på AutoLife där man kan blogga och lägga upp bilder, tagga folk i bilder etc etc. typ som facebook fast för bilar
Fattar inte att club corvette inte är med där också, så mycket mer fart på forumen där
http://www.autolife.se/page/1563/
Fattar inte att club corvette inte är med där också, så mycket mer fart på forumen där
http://www.autolife.se/page/1563/
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Alltså, vi var ett gäng ute idag och körde lite "inspirerat" på rätt snabba, kurviga vägar.
Litar verkligen inte på den här bilen, kändes som det kunde gå lite hur som helst som den dansade runt på vägen.
Olustigt som fasen!
Litar verkligen inte på den här bilen, kändes som det kunde gå lite hur som helst som den dansade runt på vägen.
Olustigt som fasen!
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
låter som det är nåt knas med din bil
min z06 upplevde jag en aning vajjig när man låg typ i 280+ och sen släppte på gasen.......men på vanlig kurvig väg så var den jävligt stabil...
/anders

min z06 upplevde jag en aning vajjig när man låg typ i 280+ och sen släppte på gasen.......men på vanlig kurvig väg så var den jävligt stabil...
/anders
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Competitive Driving Z06?
Det var typ dom farterna...
Nej men 200 runt där är den inte okej, har rätt skeva referensramar också (gallardo och ferrari är man van vid)
När jag är uppe i farter över 250 känns det som att spela rysk roulette, kan gå skepprätt när som helst
Inte alls lika avslappnad som man kan vara i en lambo eller porsche
Har mycket att göra med styrningen också som inte är så dikstinkt som jag önskar, ratten har ett glapp på nån centimeter där det inte händer något med hjulen
Nej men 200 runt där är den inte okej, har rätt skeva referensramar också (gallardo och ferrari är man van vid)
När jag är uppe i farter över 250 känns det som att spela rysk roulette, kan gå skepprätt när som helst
Inte alls lika avslappnad som man kan vara i en lambo eller porsche
Har mycket att göra med styrningen också som inte är så dikstinkt som jag önskar, ratten har ett glapp på nån centimeter där det inte händer något med hjulen
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Gjort 4-hjulsinställning nyligen ? Ett måste, finns inga gränser för hur dåligt den kan uppföra sig annars. Dessutom ändrar sig inställningarna efter en tid(när man har mkt effekt = kör hårt). Behövs inte mkt toe out bak för att man skita ned sig i högre farter...
Sen är -04 dämpare ett minimum. De är de bästa o steget efter kommer coilovers; som med samma "hårdhet" kanske gör bilen skönare att ratta men dock inte gör den snabbare; ZR1 har bladfjädrar
Det är ZR1:ans dämpare som gör den så vansinnigt bra.
Se till att bilen INTE är högre fram än bak. Mät på lyftpunkterna på sidan. Är baken, den bakre lyftpunkten, inte 10mm(5-10 ok?) högre så är det bara att skruva upp den bak, OAVSETT om det är snyggt eller inte. Som sagt, kompromisser är kompromisser...
Sen är -04 dämpare ett minimum. De är de bästa o steget efter kommer coilovers; som med samma "hårdhet" kanske gör bilen skönare att ratta men dock inte gör den snabbare; ZR1 har bladfjädrar

Se till att bilen INTE är högre fram än bak. Mät på lyftpunkterna på sidan. Är baken, den bakre lyftpunkten, inte 10mm(5-10 ok?) högre så är det bara att skruva upp den bak, OAVSETT om det är snyggt eller inte. Som sagt, kompromisser är kompromisser...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Competitive Driving Z06?
Snygg sida med mycket fina bilarMiraculix skrev:Ännu bättre är min profil på AutoLife där man kan blogga och lägga upp bilder, tagga folk i bilder etc etc. typ som facebook fast för bilar
Fattar inte att club corvette inte är med där också, så mycket mer fart på forumen där
http://www.autolife.se/page/1563/

Tyvärr känner jag mig lite för gammal & fattig för att platsa riktigt

Kul att träffas och förhoppningvis kan jag hänga på till något lämpligt banmöte, och om du inte hittade något att köpa,
kanske det vore en idé att hyra någon race bil och börja tävla?
(Mycket roligare än att gasa runt lite hur som helst)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
För gammal är du garanterat inte, det är många ferrarikillar på forumen som är över 50
Har faktiskt tänkt modda den här rätt hårt så den blir snabb i kurvorna
Har faktiskt tänkt modda den här rätt hårt så den blir snabb i kurvorna

Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Viktigast är väll hur man känner sig, men ibland säger och tänker jag saker som tyder på att jag börjar bli vuxen(hemska tanke).
Snabb i kurvorna låter mums, vad har du för planer? Körde du på Gelleråsen och i sådana fall på vilka tider? alltid kul med före och efter tider.
Snabb i kurvorna låter mums, vad har du för planer? Körde du på Gelleråsen och i sådana fall på vilka tider? alltid kul med före och efter tider.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Körde väldigt försiktigt med bilen och pressade den inte alls så dom tider jag hade är inte helt rätt att jämföra med
Fast värt att notera är att jag bara låg 1 sekund efter den bästa tiden jag satte med den E46 M3 jag körde med förra året och då pressade jag M3'an hårt.
Fast värt att notera är att jag bara låg 1 sekund efter den bästa tiden jag satte med den E46 M3 jag körde med förra året och då pressade jag M3'an hårt.
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Competitive Driving Z06?
Det låter ju riktigt bra
med tanke på att M3 inte är någon dålig bil och om jag förstog det hela rätt så har du en hel del till att hämta när du fått ordning på din nya bil och kan börja pressa den 


Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Competitive Driving Z06?
Lär ju kunna kapa ett GÄNG sekunder bara genom att få på r-däck och bredare mackor fram och bak
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02