Hej Alla!
Sommarmötet ligger ju alldeles för tröskeln nu och givetvis ska man dagarna innan efter 5 problemfria år få problem med kylfläktarna....
Bil: C4 Cab 1987 med lilla extrafläkten framför kylaren.
Saken är såhär:
I lördags bytte vi avgassystem till ett nytt catback system. När detta var klart och bilen varmkördes så startade den lilla fläkten. Alt var frid och fröjd med på väg hem så stack helt plötsligt min temperatur iväg. På 110 grader vågade jag inte äventyra mer och stannade. När man slog på tändningen så gick den lilla fläkten men INTE den stora. När jag lyckats ta mig till garaget felsökte vi. Svaret blev: Ingen ström fram till relät. Så vi rev ner allting och följde kabeln ifrån B+ blocket bakom batteriet till relät. Den hade ärjat av. Så vi drog ny kabel och för att gardera oss plus att vi kopplade in ett extra relä till en strömbrytare så jag själv kan välja om elektroniken ska sköta stora fläkten, eller om jag själv ska göra det (bara som en säkerhetsåtgärd inför Öland). Först så spökade det nya eftermonterade relät men vi fick igång det till sist. Då startade stora fläkten hur fint som helst när man slog på strömbrytaren. Allt frid och fröjd.
Ville ta en provtur igår eftersom magkänslan sa att det inte stämde, rullade fint från början (har en lång grusväg till garaget) och vid 92 grader startade stora fläkten snyggt. Det lustiga är att jag aldrig kommit upp i arbetstemp så fort. Hursomhelst, den höll kylan bra i början, när den uppnådde 92 grader så sjönk temperaturen till 87 grader och den låg och pendlade där hela tiden. När jag kört på motorvägen i endast D läget och hållt 3200 varv en god stund körde jag av och började krypköra i 15 km/h..DÅ började temperaturen att sticka iväg igen och på 115 grader startade den lilla fläkten och kämpade för livet, men den stora var stilla igen. Slog jag till strömbrytaren startade den inte då heller. Till sist efter att ha vippa på strömbrytaren började fläkten gå runt med cirka 1 varv var 3:e sekund men inte mer. Innan detta hände snurrade stora kylfläkten på fullt när man gav direktström till fläkten. Jag har inte hunnit göra det sen igårkväll efter att detta uppdagades igen.
Vi kör till Öland på torsdag morgon och jag vill inte köra i vardagsbilen dit. Jag ser att många haft problem med fläktarna och jag ser att många av er också har bra kunskap om detta. Ni som läser och kan hjälpa mig, kan ni skicka ert nummer i sms till mig så ringer jag upp och lyssnar på era råd och tips. Belöning utlovas i form av en öl eller ett glas vin på Öland samt en ny fin tvättsvamp och en påse chillinötter (har vi samma storlek på fötter kan jag skicka med ett par strumpor också).
All hjälp mottages tacksamt!!!! HJÄLP MIG!! SOS, Mayday!
E-mail:rs@mbrake.se
Telefon hem: 040-19 19 08
Telefon Jobb: 040-680 44 03
Mobil: 0733-87 77 74
Kylfläktspanik, HJÄLP EFTERLYSES! (Och belönas på Öland)
-
- Nykomling
Re: Kylfläktspanik, HJÄLP EFTERLYSES! (Och belönas på Öland)
Hmmm... Låter inge skoj.
Kanske jord-problem eller att elmotorn till fläkten håller på att lägga av?
Kolla hur jordningen av fläkten ser ut, kanske behöver ny kabel/ny anslutning? Kolla hur fläkten går om du drar 2 st grova sladdar direkt till batteriets + och - utan nåt relä eller brytare emellan.
Sen har man även en kylare till = värmepaketet. Full värme inne i kupen kyler också en del (men är naturligtvis inget skoj för de som sitter i) och kan hjälpa nån gång om man får problem "on the road".
Ev har jag en fläkt liggande i garaget om du behöver, kommer inte riktigt ihåg var den kommer ifrån men ev C4.
Kanske jord-problem eller att elmotorn till fläkten håller på att lägga av?
Kolla hur jordningen av fläkten ser ut, kanske behöver ny kabel/ny anslutning? Kolla hur fläkten går om du drar 2 st grova sladdar direkt till batteriets + och - utan nåt relä eller brytare emellan.
Sen har man även en kylare till = värmepaketet. Full värme inne i kupen kyler också en del (men är naturligtvis inget skoj för de som sitter i) och kan hjälpa nån gång om man får problem "on the road".
Ev har jag en fläkt liggande i garaget om du behöver, kommer inte riktigt ihåg var den kommer ifrån men ev C4.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Nykomling
Hot Rod!
vill du maila ditt telwefonnummer till mig? rs@mbrake.se
Ser att du är hemmahörande i Bålsta, min flickvän bor i Stockholm och jag flyger dit ikväll.
vill du maila ditt telwefonnummer till mig? rs@mbrake.se
Ser att du är hemmahörande i Bålsta, min flickvän bor i Stockholm och jag flyger dit ikväll.
Kolen lägger av förr eller senare.
Först på fläkten som går tillsammans med Ac,n.
ganska enkelt att provisoriskt ersätta med andra kol från tolv volts prylar,kol från 220vols apparater är för mjuka men håller ju ett tag.
sådan här extrakol som brukar följa med kinasliprondeller går bra att slipa till och håller säkert säsongen ut i varje fall.
att koppla in kontakter o dyl fungerar kanske men är nog en anledning till att fläktstyrningen från datorn dödas,så ska man koppla med lösa kontakter så ska det göras helt fristående från övriga elsystemet.
vet man vad man gör går det ju att trixa med dioder..
värmepaketetär en bra temperaturutjämnare,så full värme löser ofta tillfälliga köproblem..
men som sagt kolla fläkten genom att koppla kablar direkt till batteriet.
Först på fläkten som går tillsammans med Ac,n.
ganska enkelt att provisoriskt ersätta med andra kol från tolv volts prylar,kol från 220vols apparater är för mjuka men håller ju ett tag.
sådan här extrakol som brukar följa med kinasliprondeller går bra att slipa till och håller säkert säsongen ut i varje fall.
att koppla in kontakter o dyl fungerar kanske men är nog en anledning till att fläktstyrningen från datorn dödas,så ska man koppla med lösa kontakter så ska det göras helt fristående från övriga elsystemet.
vet man vad man gör går det ju att trixa med dioder..
värmepaketetär en bra temperaturutjämnare,så full värme löser ofta tillfälliga köproblem..
men som sagt kolla fläkten genom att koppla kablar direkt till batteriet.
Om du kör i 40 med +16-18 skall fartvinden räcka för att kyla dvs ingen fläkt skall behövs för att hålla tempen nere. Saknar själv fläkt för tillfället 
Jag misstänker att din termostat har fastnat i något halvstängt läge. annars skall inte tempen gå upp särskilt snabbt.

Jag misstänker att din termostat har fastnat i något halvstängt läge. annars skall inte tempen gå upp särskilt snabbt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jag har en begfläkt ligger med fungerande motor om någon behöver.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Vad händer om du har AC´n på?
Då borde båda två gå jämt, gör den stora inte det då heller men den lilla gör det, då är det kanske den stora´s kol eller motorn som är kass.
Då borde båda två gå jämt, gör den stora inte det då heller men den lilla gör det, då är det kanske den stora´s kol eller motorn som är kass.