Byte av Optispark - Orginal eller annat märke?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Byte av Optispark - Orginal eller annat märke?

Inlägg av redtroll »

Jag misstänker att min Optispark är orsaken till min felkod P0336, det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny.
Nu finns det andra ersättare på marknaden, Deltec har en variant som monteras istället för original tändmodul och spole. Sedan har vi MSD som ska har möjlighet till justering av tändning och påstås stå emot vatten bättre.
Vilka erfarenheter har ni av att byta optin?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Lasse S
Nykomling
Nykomling

Re: Byte av Optispark - Orginal eller annat märke?

Inlägg av Lasse S »

Hej

Jag köpte orginal från Corvette Central via R tune stockholm, fungerar felfritt.

Byt även vattenpumpen för den plockas ändå bort vid byte av optisparken, och det är ofta den som läcker ner vatten i optisparken.

Byt även drivremmen till ac o gen för den brukar torka med åren.

Lite pysslande men inte svårt om man är lite händig.

Mvh Lars
Boogieman
Rookie
Rookie

Inlägg av Boogieman »

Morsning.

Köpte min av Conny på Vette Småland funkar som en "peng" bytte även vattenpump och några o-ringar och packboxar i bröstkåpan bilen går hur bra som helst inga misständningar eller annat elände.

När du plockar ihop grejorna så var noga med att plocka tillbaka tändkablarna i Optisparken innan du monterar vattenpumpen så sparar du en och annan knoge på handen för det blir trångt som satan.

Tog mig och brorsan ca 6 timmar att skifta.

Mvh Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Jag plockade ner min Optispark för några månader sedan å tog isär den ...lite rost på skydsblecken var det å lite avlagringar på fördelarlocket ...gjorde rent allt å monterade ihop det ....har gått som en klocka sen dess .....vad jag kunde se så är det inget som går sönder i den utan mest skräp på fel ställe ....passade på att borra i en ventilation med två plaströr samtidigt ..........
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

Precis!
Jag har hela tiden undrat vad det är som går sönder, det är ju inte mycket känslig elektronik där, eller?
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Jo så är det ...vad jag kunde se så är det bara en optisk sensor ...som lyser igenom en platta med en jävla massa hål i ........har foton på hela klabbet både innan å efter den är fixad .........
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

Just det, jag har en gammal opti liggandes som förra ägaren bytt ut. Så idag skruvade jag isär den för att se vad som finns däri.
Inte mycket som verkar känsligt, jag dock tänka mig att de små hålen i den där skivan kan få smuts, vilket i så fall kan ge sensorn fel info.

Hittade en sida med bilder på rubbet här corvetteactioncenter ifall någon är intresserad av at se hur den ser ut inuti.
Rotorn kan kanske bli sliten förståss.
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Jag slipa bort rost å målade de rostiga plåtbitarna med galvspray........tvättade resten med T-sprit å blåste torrt med en hårtork.....såg till att de gammla gummitätningarna fick lite tätningsmedel på sig .....tätade med svart silicone vid kablar .....tror nog min klarar en riktig motortvätt nu .......tyvärr så hade lagret i vattenpumpen börjat ge upp så jag bytte den med .....
Skriv svar