kopplingskans

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

kopplingskans

Inlägg av Jake »

min eviga otur verkar inte ta slut. skulle besigtiga i fredags men det fetsketsig.

Problemen började när jag var ute och körde sist, när bilen blev riktigt genomvarm så märkte jag att kopplingen ite riktigt kopplade ur. Var ute i torsdags för att fixa en besiktigningsmapp när bilen helt slutade att koppla ur, eller tja den kopplar ur tillräckligt för att man skall kunna starta men för lite för att det skall gå att lägga i växel med motorn igång.

hur som blödde kopplingsystemet enl konstens alla regler och fick ur en del luft, men det hjälpte inte. pedalkänslan är inte heller riktigt som tidigare, det känns som att motståndet ökar markant när man har kommit ungefär halvvägs..

några ideér någon?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: kopplingskans

Inlägg av Ingo »

Huvudcylindern kanske?
Om du luftat den brukar ju ofta slavcylindern funka temporärt i varje fall,om det är där det felar..(har kört flera år med bilar med läckande slavcylinder,lärde frun lufta i trafikljusen :mrgreen: )
din bil har ju stått mycket så det är ju troligt att packningarna helt sonika motionerats för lite ,och torkat upp.
men är väl bara att plocka lös och söka nya packningar.
har inte en susning om hur det ser ut på vetten,men förhoppningsvis räcker det med lösa packningar,eljest får man väl köpa repsats..
men läcker det någonstans?.
kan ju vara så att oljan är så skitig också att returhålet slagit igen..
Borde inte vara något större problem ,om inte placeringen gör det svårluftat.
Att baklufta är ju alltid bäst,men ibland inte så enkelt..
Att det ska vara något mekaniskt fel tycker jag verkar långsökt.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: kopplingskans

Inlägg av Jake »

Ska prova att baklufta (fulsättet :)) ger ju iallafall svar på om det är returhålet som spökar eller om det är mastern som bråkat... lite konstigt att den pajjade nu när jag har börjat köra på riktigt?!?

om inte anna så får jag väl riva isär mastern :'(
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: kopplingskans

Inlägg av Ingo »

ett klassiskt sätt att lufta är ju att hänga upp en spolar kagge med lång slang längst uppe på huven ,då gör vattenpelaren att det luftar ur sig själv..
men slaven är ju för det mesta enklare att jobba med...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: kopplingskans

Inlägg av Jake »

luftade bakifrån och fick ur en luftbubbla så nu funkar kopplingen. :D fick tag i en besiktningstid idag och den gick igenom ..... mot alla odds som vanligt. hade missat i ivern att switcha det elektriska till besiktningslysen, så det lös orange när jag bromsade. besiktaren hade berömt mig innan att det var det fulaste försöket till bestiktningslampor hittils. Fick en 1a på bromsljus fel färg :D

sedan fick jag beröm för det mulliga motorljudet...

för 1.5h sedan avslutade jag kvällen med att köra på en råbock, sprickor i huven och rejäla repor efter hornen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar