Handbromsproblem-88
Handbromsproblem-88
Besiktningen var inte nöjd med handbromsen på min 88:a.Justeringen vid armen är maxad men ändå finns ingen handbromsverkan.Bytte belägg sist gång och det funkade men det ska ju inte behövas.Sk.självjusterande ska det vara på den här men hur får man den att ``bli`` självjusterande?
Re: Handbromsproblem-88
Har själv haft problem med handbromsen sökte här på forumet och hittade en bra lösning härhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... =handbroms
Lycka till
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
sitter en liten insexskruv på vardera ok som man justerar armen på oket med. en person måste sitta i bilen och trycka ner bromspedalen så att beläggen precis rör vid skivan. där skall vara ett mått mellan arm och ok som jag tyvärr inte kan ge dig förrens nästa vecka. Sitter just nere i Frankrike vid Spanska gränsen i 40 gradig värme med många kalla öl som sällskap 

CCS 2872
hemma (tyvärr) ..... och här är måtten/beskrivningen
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -Cable.jpg
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -Cable.jpg
CCS 2872
Tack för tipset, får ta tag i problemet nu.Sitter i inspelningsstudion och dricker bärs istället, inte bra.
Återkommer med resultat!
Återkommer med resultat!
själv fått tipset av annan hjälpsam forums medlem, bara passar det vidare.
CCS 2872
Ett tips för alla med en vette.
Tryck in bromspedalen hårt, dra i handbromsspaken tre fyra gånger för att hålla systemet i trim och justera backarna.
Gör det ett par gånger i månaden så ska man inte ha några problem.
Detta -om jag inte minns fel- står också i dom flesta FSM, om man har den nu vill säga...
Tryck in bromspedalen hårt, dra i handbromsspaken tre fyra gånger för att hålla systemet i trim och justera backarna.
Gör det ett par gånger i månaden så ska man inte ha några problem.
Detta -om jag inte minns fel- står också i dom flesta FSM, om man har den nu vill säga...
gäller det alla årsmodeller 

Jag vet att dom ändrade parkeringsbroms system från årsmodell 88 om jag inte minns fel, men allmänt skulle jag nog säga att det inte är fel att göra med alla bilar som har automatisk justering av handbroms, det är nämligen när man drar i handbroms spaken när den justerar.
Och ärligt talat, hur många använder sin handbroms om det inte lutar där man parkerar?
Speciellt när det handlar om en automat.
Min ´91 FSM säger iaf att göra så, eller var det nu instruktionsboken...
Aja, en av dom iaf...
Och ärligt talat, hur många använder sin handbroms om det inte lutar där man parkerar?
Aja, en av dom iaf...
Det var det jag tyckte också på besiktningen att det är ju en automat, men icke!!
Handbromsen är även en "nödbroms" så besiktningen bryr sig knappast om vad du har för låda...Cabben skrev:Det var det jag tyckte också på besiktningen att det är ju en automat, men icke!!
Jag hade manuell justering på min -87 så det Tjerk skriver stämmer nog. Kollade i min -92 Service-manual och där står (sid 0B-9) att man ska "cycle the parking brake lever three times" at least twice a year.
Det brukar jag inte göra

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Måste modifiera ett av mina svaren lite här.
Så här går modifieringen:
http://books.google.se/books?id=1Ti3kHO ... t&resnum=5
Läs igenom detta om 1984-1987, och sen det om 1988-1996.
Min tips stämmer någorlunda för 1988-1996, men det står hur man ska göra för 1984-1987.
Så här går modifieringen:
http://books.google.se/books?id=1Ti3kHO ... t&resnum=5
Läs igenom detta om 1984-1987, och sen det om 1988-1996.
Min tips stämmer någorlunda för 1988-1996, men det står hur man ska göra för 1984-1987.
-
- Corvetteälskare
Jag använder alltid handbroms på alla bilar och jag har haft bara automatbilar sedan 80-talet och har aldrig haft några problem med handbromsen. Så ett gott råd till:Använd handbromsen även om det inte lutar!tjerk skrev:Jag vet att dom ändrade parkeringsbroms system från årsmodell 88 om jag inte minns fel, men allmänt skulle jag nog säga att det inte är fel att göra med alla bilar som har automatisk justering av handbroms, det är nämligen när man drar i handbroms spaken när den justerar.
Aja, en av dom iaf...

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!