Nya däck, Lufttryck??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
lundeman
Nykomling
Nykomling

Nya däck, Lufttryck??

Inlägg av lundeman »

Jag bytte däck nu från runflat till Dunlop sport maxx.
Däckkillen tyckte att jag borde ha närmare 3 kg i däcken istället fär 2,1 som det står i bruksanvisningen. Good Year däcken som satt på ver helt jämnslitna så på dom däcken har det ju varit perfekt med 2,1 kg men det kanske beror på att dom är "runflat" däck och inte kräver så högt lufttryck??
Men problemet nu är ju då att lufttrycksmätaren i bilen varnar ju hela tiden.. kan man göra något åt det??
Tacksam för svar..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Nya däck, Lufttryck??

Inlägg av vette.se »

du ska ha 2.1-2.2 kg i kalla däck, även i icke run-flat. Däcksfirmorna är väldigt okunniga om detta och säger alltid högre tryck ju större däck vilket gör att man undrar hur många som kör omkring med för högt lufttryck.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Skulle tro att däckfirmorna ständigt går efter maxbelastning,oavsett vilken bil det rör sig om.
men en gummi gubbe sa att däck som är nymonterade sätter sig bättre om trycket är högt första tiden.
kanske lämpligt att sänka trycket samtidigt som man efterdrar hjulbultarna vid ca 50 mil?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Jag tycker du ska ligga kvar på 2.1-2.2 i lufttryck.
Samtliga personer som jag har pratat med, som kör mycket (strip, superstage eller banracing) säger samma sak: ligg kvar på det som står i dörrkarmen.

Kör man med R-däck kan man gå ned en aning i lufttryck eftersom dom arbetar i högre temperaturer då kan man ligga på 2.05-2.1
Skriv svar