Igår finåkte jag lite under lunchen. Vid en snabb kickdown såg jag en ångpuff bakom bilen. Snart pös det även framtill vid lyktorna och varning "Low Coolant" dök upp på displayen.
Svängde snabbt av motorvägen till första bästa mack - tyvärr Jet, så varken vatten eller delar fanns tillgänligt. En av de övre kylaslangarna hade sprukit helt på längden. Lyckligtvis bodde min bror i närheten, så han fick komma och passa bilen medan jag åkte till den närbelägna Biltema och köpte en 32 mm kort standarslang. Monterade, startade och fyllde vatten - allt såg ut att fungera på vägen hem med kylarvattentemp på 94-97 grader (som vanligt).
Så nu till frågan? Slangen sprack p.g.a. högt tryck och troligen dålig slangkvalitet, kanske gammal murken etc.
Vad skall man använda för att klara sig? Metallomspunnen, silikonslang eller vad?
Kylarslangen sprack!
Kylarslangen sprack!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

hade nog satsat på en vanlig original-slang. tror bra du haft en himla otur.
Vet ej hur gammal din kärra är men ju äldre ju större risk naturligtvis.
sen kan man ju alltid diskutera hur bra det egentligen är att göra som vi många gör med våra "entusiast-bilar", in med dom i garage under vintern och där står dom ju bara oftast och väntar på att husse ska få vrida om nyckeln igen
E det sen ett värmegarage så blir det ju inte mycket bättre med just gummidetaljer som typ slangar och lister. dom torkar ju ut rätt rejält när det bara står förvarat.
Vet ej hur gammal din kärra är men ju äldre ju större risk naturligtvis.
sen kan man ju alltid diskutera hur bra det egentligen är att göra som vi många gör med våra "entusiast-bilar", in med dom i garage under vintern och där står dom ju bara oftast och väntar på att husse ska få vrida om nyckeln igen

E det sen ett värmegarage så blir det ju inte mycket bättre med just gummidetaljer som typ slangar och lister. dom torkar ju ut rätt rejält när det bara står förvarat.