Felkod 34 med mera.
Re: Felkod 34 med mera.
Inte säkert, det kan vara just gas-spjällets axel som hakar upp sig.
Kolla noga så att spjället går lätt tillbaka när du vrider på den.
Det är sällan TPSen det är fel på, kan det vara, men billigare att kolla om det verkligen är den eller axeln.
Bara en tanke...
Kolla noga så att spjället går lätt tillbaka när du vrider på den.
Det är sällan TPSen det är fel på, kan det vara, men billigare att kolla om det verkligen är den eller axeln.
Bara en tanke...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Nej, har inte gjort det då jag är så jäkla dålig på sånt, måste be nån som är mer elektriskt kunnig......VetteFreddan skrev:Benny: Mätte du upp Throttel positionsgivaren någon gång? Jag har även problem med den just nu. Det skall vara 0,54v vid tomgång och bläddra upp till Ca 5v vid fullgas. Min bil sätter felkoder på den hela tiden just nu och när jag mätte igen stod den på 0,74V på tomgång och så provade jag vrida på gaspjället igen och släppa tillbaka då var den åter på 0,54v så något är skumt är det med min TPS i allafall. Prova och mät upp den (om du inte redan gjort det). Det är mellan A och B du mäter. Jag tog 3st lösa trådar som jag kopplade mellan kontakt och TPS och skalde dem på mitten och lindade runt testpinnarna på multimetern så slipper du "klippa och klistra" på orginal kablaget.
Skall beställa en ny TPS snarast möjligt.
Mvh Fredrik
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
- VetteFreddan
- Nykomling
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
- Ort: Falun
Re: Felkod 34 med mera.
Okej det kan vara värt ett försök.
Tjerk: Tack för synpunkter! Jag har elimenerat detta fenomen du beskriver genom att jag har ett nytt gasspjäll från BBK med väldigt stark returfjäder och det smackar igen rejält när man släpper det. Jag har även bara rört själva TPS:en med en skruvmejsel utan att röra gasreglaget. Då när gasreglaget står i sin rätta position och jag trycker ner och släpper upp TPS får jag olika värden när den slår tillbaka mot spjället. Så med all säkerhet är det nog TPS:en som är felaktig. Håller på en del i mitt jobb med olika sorters potetiometrar och har sett liknade fenomen. Och TPS:en är ju just en sådan.
MVh Fredrik
Tjerk: Tack för synpunkter! Jag har elimenerat detta fenomen du beskriver genom att jag har ett nytt gasspjäll från BBK med väldigt stark returfjäder och det smackar igen rejält när man släpper det. Jag har även bara rört själva TPS:en med en skruvmejsel utan att röra gasreglaget. Då när gasreglaget står i sin rätta position och jag trycker ner och släpper upp TPS får jag olika värden när den slår tillbaka mot spjället. Så med all säkerhet är det nog TPS:en som är felaktig. Håller på en del i mitt jobb med olika sorters potetiometrar och har sett liknade fenomen. Och TPS:en är ju just en sådan.
MVh Fredrik
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Är det nåt som kan paja om man tar bort elkontakten till TPS:en och kör en tur? Om det fungerar då kan det vara TPS:en som är paj? Kommer inte ihåg vad vi har sagt i tråden tidigare, är just nu för trött för att läsa igenom allt. Hoppas på ett snabbt svar. Ska annars byta Burn Off och Burn Off Controll när jag ställer av bilen.
/Benny
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Felkod 34 med mera.
TPS är en vridpotentiometer som mäter hur mycket gasspjället står öppet och skickar motsvarande spänning till ECM/Electronic Control Module som sen reglerar bränsleinsprutningen så du kan inte köra utan inkopplad TPS.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Re: Felkod 34 med mera.
TPS, MAF, Insprut Mekar helg 
Jag föreslår att vi fixar en mekar helg, för att finjustera eller fixa fel.
Har precis köpt bok, felkods-USB-datorkabel, bränsletrycksmätare, och har ett garage i Uppsala fullt med verktyg.
Dessutom finns det plats för typ 20 corvetter i krokarna kring garaget
Antingen till våren, eller om några veckor. (Min bil är borta och får lacken fixad just nu).
Alternativt att vi gör det i samband med någon annan aktivitet i clubben.

Jag föreslår att vi fixar en mekar helg, för att finjustera eller fixa fel.
Har precis köpt bok, felkods-USB-datorkabel, bränsletrycksmätare, och har ett garage i Uppsala fullt med verktyg.
Dessutom finns det plats för typ 20 corvetter i krokarna kring garaget

Antingen till våren, eller om några veckor. (Min bil är borta och får lacken fixad just nu).
Alternativt att vi gör det i samband med någon annan aktivitet i clubben.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Det låter great.....kanske till våren....kan faktiskt vara intresserad av detta här!RikardS skrev:TPS, MAF, Insprut Mekar helg
Jag föreslår att vi fixar en mekar helg, för att finjustera eller fixa fel.
Har precis köpt bok, felkods-USB-datorkabel, bränsletrycksmätare, och har ett garage i Uppsala fullt med verktyg.
Dessutom finns det plats för typ 20 corvetter i krokarna kring garaget
Antingen till våren, eller om några veckor. (Min bil är borta och får lacken fixad just nu).
Alternativt att vi gör det i samband med någon annan aktivitet i clubben.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Det här med min ojämna tomgång så har jag en fundering....förkasta den om ni inte tror på den. På ett annat forum kom vi fram till att det skulle kunna vara tändfördelaren för det var en kille som hade ung. samma problem och han kom tillrätta med den taskiga tomgången. Vad säger ni?
/Benny
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Felkod 34 med mera.
Den såkallade ignition coil, och om jag nu inte minns fel sitter den under fördelar locket.
När jag bytte locket hade jag en grej därunder som jag fick sätta över till den nya, men kommer inte ihåg hur det såg ut, en sak var väl att en liten gummiring i centret var helt borta.
Det blev däremot ingen större skillnad efter jag hade bytt till nytt lock.
Sen finns det en ignition module, men var den sitter har jag ingen aning om.
Så länge bilen funkar letar man inte upp sånt.
Har du demonterat IAC´n och sprejat in den med WD-40?
När jag bytte locket hade jag en grej därunder som jag fick sätta över till den nya, men kommer inte ihåg hur det såg ut, en sak var väl att en liten gummiring i centret var helt borta.
Det blev däremot ingen större skillnad efter jag hade bytt till nytt lock.
Sen finns det en ignition module, men var den sitter har jag ingen aning om.
Så länge bilen funkar letar man inte upp sånt.
Har du demonterat IAC´n och sprejat in den med WD-40?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Nej, men kan prova det.tjerk skrev:Den såkallade ignition coil, och om jag nu inte minns fel sitter den under fördelar locket.
När jag bytte locket hade jag en grej därunder som jag fick sätta över till den nya, men kommer inte ihåg hur det såg ut, en sak var väl att en liten gummiring i centret var helt borta.
Det blev däremot ingen större skillnad efter jag hade bytt till nytt lock.
Sen finns det en ignition module, men var den sitter har jag ingen aning om.
Så länge bilen funkar letar man inte upp sånt.
Har du demonterat IAC´n och sprejat in den med WD-40?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Felkod 34 med mera.
Ska bara lägga till att om du demonterar IAC, det som sitter kvar på skruvtråden (grönaktig klet), ska sitta kvar.
Sätt nu inte ditt kabeln igen (med tändning på) för att se om/hur den funkar, för då kan du leta delar i en tiometers radie runt bilen.
Spreja i den, och låt verka i tio minuter/kvart, tillbaka i motorn och se om det har hjälpt.
Sätt nu inte ditt kabeln igen (med tändning på) för att se om/hur den funkar, för då kan du leta delar i en tiometers radie runt bilen.
Spreja i den, och låt verka i tio minuter/kvart, tillbaka i motorn och se om det har hjälpt.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Hahaha!!! Ja, det var ju tur att jag inte fått bort IAC än då.tjerk skrev:Ska bara lägga till att om du demonterar IAC, det som sitter kvar på skruvtråden (grönaktig klet), ska sitta kvar.
Sätt nu inte ditt kabeln igen (med tändning på) för att se om/hur den funkar, för då kan du leta delar i en tiometers radie runt bilen.
Spreja i den, och låt verka i tio minuter/kvart, tillbaka i motorn och se om det har hjälpt.

Ska man ha specialverktyg för att få bort den eller måste man ta bort trottelhuset först?
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Felkod 34 med mera.
Är väl enklast om man tar bort throttle huset, så kan man göra rent den samtidigt.
Kolla packningen bara, kanske en bra idé att kolla upp var du kan få tag på en ny, USA delar i Ö-vik eller Umeå Van-service eller Hansen-Racing eller varför inte höra med GM (om inte bara för att jämföra priser).
Kolla packningen bara, kanske en bra idé att kolla upp var du kan få tag på en ny, USA delar i Ö-vik eller Umeå Van-service eller Hansen-Racing eller varför inte höra med GM (om inte bara för att jämföra priser).
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Felkod 34 med mera.
Okay! Tack! Ska ta och göra det snarast.....ja inte idag men snart. Hehehe!!!tjerk skrev:Är väl enklast om man tar bort throttle huset, så kan man göra rent den samtidigt.
Kolla packningen bara, kanske en bra idé att kolla upp var du kan få tag på en ny, USA delar i Ö-vik eller Umeå Van-service eller Hansen-Racing eller varför inte höra med GM (om inte bara för att jämföra priser).
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!