Släppa på generator/motorremmen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joseph
Nykomling
Nykomling

Släppa på generator/motorremmen?

Inlägg av Joseph »

Hej folk

Ledsen för denna totala amatörfråga, men jag försökte precis byta generatorn på min 88:a (nere i ett halvmörkt parkeringsgarage... jag vet.. kanske inte det bästa stället men jag var typ tvungen) och det gick åt pipan. Fick ju bort den gamla utan problem, men jag lyckas inte trä tillbaka remmen! ar försökt och bräcka lite med mejsel och sådär men kommer ingen vart. Sitter det en spännare till remmen någonstans?

Om någon har några bra tips är jag tacksam!

//Joseph
/Joseph
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Släppa på generator/motorremmen?

Inlägg av Scania »

Det sittter en remspännare på höger sida i nerkant. Remmen går via den, trä på remmen på alla saker utom generatorn, sätt sen ett spärrskaft i fyrkantshålet på remspännaren och tryck den neråt så mycket det går sätt sedan remmen runt generatorn samtidigt som du håller ner spännaren, släpp försiktigt upp spännaren igen. KLART!

Hur gjorde du för att få bort remmen????
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Aah... är det lilla hjulet som sitter precis under ac-kompressorn? Jag funderade på om det kunde vara spännanren... men fattade inte hur den fungerade. Ska ner o testa sen... TACK!

Jag lät faktiskt remmen sitta kvar till jag lossade generatorn.
/Joseph
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

hehe är lite grubbel att få tillbaks remmen runt rätt hjul också.. :D
Brukar bli rätt trångt med ett spärraft,så kraftförlängaren som brukar följa med i alla hylsnyckelsatser brukar funka bättre,men vissa spärrskaft är ju rätt så tunna..
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Ja, nu blev det så att det gick HELT åt skogen. Det var först helt omöjligt att komma åt med spärrskaftet så jag fick plocka bort det där platta tunga hjulet framför (vevaxeln?).

Men sen var det helt OMÖJLIGT att flytta på spännaren. Jag tog i tills jag storknade med det vägrade röra på sig (jag, jag testade åt båda hållen). Till slut GICK HELA SPÄNNARMEN AV. KNÄCK sa det så låg den på marken.

Är det skrotarna som gäller för att hitta en ersättare?
/Joseph
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Joseph skrev:Ja, nu blev det så att det gick HELT åt skogen. Det var först helt omöjligt att komma åt med spärrskaftet så jag fick plocka bort det där platta tunga hjulet framför (vevaxeln?).

Men sen var det helt OMÖJLIGT att flytta på spännaren. Jag tog i tills jag storknade med det vägrade röra på sig (jag, jag testade åt båda hållen). Till slut GICK HELA SPÄNNARMEN AV. KNÄCK sa det så låg den på marken.

Är det skrotarna som gäller för att hitta en ersättare?
Ungefär så fixade jag till det på min 88:a Van med 350. Naturligtvis är det inte samma på en Corvette men jag fick tag på en spännare på skroten, kommer inte ihåg priset men det var 100-lappar bara.
Här är två adresser du kan prova:
http://bildelsbasen.se/
http://laga.se/

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Ajaj då.
kan vara svårt att få in spärrskaftet för dom brukar vara förtjocka.
bäst är nästan en fyrkantstång i rätt dimension som man böjer nittiograder och har längd som precis går in(har för mig att orginalverktyget som används ser ut så.
men man kna trycka upp sträckaren litegrann med ett sopskaft,el dyl,då går spärrskaftet dit.
men nog ska det gå att få dit remmen utan att demontera balansklumpen,men trångt är det.
här finns sträckaren..
men rätt dyr.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1768
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Tackar för det! Ja... nu blir det till att ringa min mekaniker istället. Jag kan inte trixa o dona själv i parkeringsgaraget mer. Hittade även beg sträckare i Osby... får se vad de tar för dem.

Tack igen för hjälpen!
/Joseph
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Jag kör med min momentnyckel som man kan flytta in själva fyrkantshållaren till hälften då går det bra. Jag har upptäcckt att enklast är att låta generatorn vara av och lägga på remmen på allt annat och sen avlasta spännaren och hänga på generatorn-
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Ny del beställd från skroten (kunde inte vänta i veckor att ta en från USA) och min mek kommer förbi på fredag. Så det ska väl lösas. Undrar bara vad det var som hände som gjorde att spännaren inte gick att rubba på. Kan det kanske vara så att då spänningen plötsligt försvann när jag plockade bort generator, så blev det något slags "överslag" i spännaren så att den låste sig på något vis?
/Joseph
Skriv svar