Funderar på ett coilover kit till min 94a.
Nån som har tips på ett bra kit?
coilover kit
Re: coilover kit
Vette.se har två olika coilover kitt till C4.
(Men hör gärna med Vette parts & Corvette Sweden om dom har något bättre.)
Vilket som är bäst beror ju på vad man är ute efter och jag tror att Vette´s båda funkar helt OK till gatkörning och någon enstaka bankörning.
Om du sedan vill ha något värre kan nog Öhlin m.fl. plocka fram ett kitt till dig, men då pratar vi om helt andra kostnader.
Jag började se över bl.a. väghållningen på min C4 för ett år sedan.
Det här är vad jag kom fram till:
C4an är mjuk i karossen.
C4ans fjädring är hyffsat välavstämd.
Det innebär att om man ska förbättra fjädringen krävs att man styvar upp bilen (Svårt/omöjligt att få till fjädringen på en flexande bil)
Fördelar med Coil-over är bl.a. att dom är mer lättjusterade, och sedan ska dom ge bättre väghållning än bladfjädrar(men ännu viktigare är att man ställt in chassit riktigt vilket inte är helt lätt)
Jag kom då fram till följande två alternativ:
A: Styva upp bilen(bur) och byta fjädring, dämpare, krängare, bussningar & div stag
B: Byta bussningar & stötdämpare. (Och sedan fortsätta med A om jag inte blev nöjd)
Jag valde B
Sagt & gjort en uppsättning ställbara Koni inhandlades och monterades.
Byte av bussningar skulle göras vid en större genomgång av bilen(som fortfarande inte är gjord
)
Jag är mycket nöjd med mitt val och kan rekommendera dig att göra det samma om du inte har för avsikt att köra mycket bana.
(Men hör gärna med Vette parts & Corvette Sweden om dom har något bättre.)
Vilket som är bäst beror ju på vad man är ute efter och jag tror att Vette´s båda funkar helt OK till gatkörning och någon enstaka bankörning.
Om du sedan vill ha något värre kan nog Öhlin m.fl. plocka fram ett kitt till dig, men då pratar vi om helt andra kostnader.
Jag började se över bl.a. väghållningen på min C4 för ett år sedan.
Det här är vad jag kom fram till:
C4an är mjuk i karossen.
C4ans fjädring är hyffsat välavstämd.
Det innebär att om man ska förbättra fjädringen krävs att man styvar upp bilen (Svårt/omöjligt att få till fjädringen på en flexande bil)
Fördelar med Coil-over är bl.a. att dom är mer lättjusterade, och sedan ska dom ge bättre väghållning än bladfjädrar(men ännu viktigare är att man ställt in chassit riktigt vilket inte är helt lätt)
Jag kom då fram till följande två alternativ:
A: Styva upp bilen(bur) och byta fjädring, dämpare, krängare, bussningar & div stag
B: Byta bussningar & stötdämpare. (Och sedan fortsätta med A om jag inte blev nöjd)
Jag valde B
Sagt & gjort en uppsättning ställbara Koni inhandlades och monterades.
Byte av bussningar skulle göras vid en större genomgång av bilen(som fortfarande inte är gjord

Jag är mycket nöjd med mitt val och kan rekommendera dig att göra det samma om du inte har för avsikt att köra mycket bana.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: coilover kit
Jag bytte stötdämpare förra sommaren och de blev stor skillnad, men den e fortfarande "vinglig" på raksträckor.
Känns stadig och fin i kurvor men nervös rakt fram.
Känns stadig och fin i kurvor men nervös rakt fram.
Re: coilover kit
Byt bussnignar och gör en hjulinställning.. coilovers kommer inte att göra bilen ett skvatt stadigare om de grejjerna inte är tiptop.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: coilover kit
Hur får man bort bladfjädern, verkar ju krävas ngt specialverktyg för att avlasta den.
Nån som har nån alternativ lösning på det??
Nån som har nån alternativ lösning på det??
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: coilover kit
hissade upp bilen idag och hittade inga direkt dåliga bussningar men höger hjullager glappade ganska mycke..
bussningar och hjullager beställda få se om det blir ställbara dämpare senare..
bussningar och hjullager beställda få se om det blir ställbara dämpare senare..
Re: coilover kit
Hoppas att det räcker med det (om inte kolla däck & hjulinställningar) och om det fortfarande inte funkar hör av dig till dom som sålde stötdämparna till dig (antingen har du fått fel eller så har dom gått sönder dom borde hålla längre vid normal körning).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug