Hej på er
Har en -73a som ej laddar , har kollat och den ger ingen laddning från generatorn.
Kan det vara något annat som är felet , typ relä eller kan felet bara vara generatorn ?
Stefan G
Laddningsproblem
Re: Laddningsproblem
Kolla så att du har spänning på flatstiftkontakten. Där ska den ena ha konstant spänning och den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget.
Kasta inte bäver i trähus.
OKPeter skrev:Kolla så att du har spänning på flatstiftkontakten. Där ska den ena ha konstant spänning och den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget.
Tack så länge / Stefan G
Testa med att byta batteri? ett defekt batteri kan ställa till med elände.Bon Scott skrev:OKPeter skrev:Kolla så att du har spänning på flatstiftkontakten. Där ska den ena ha konstant spänning och den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget.
Tack så länge / Stefan G
Beträffande batteriet och att det kan ställa till elände får du gärna förklara hur du menar, blev lite nyfiken. Själv har jag alltid haft laddning från generatorn ifall batteriet är dött. Jag antager att det är så pass mycket liv i batteriet att det går att starta bilen med det, även om du kanske behöver hjälpa det? Eller är batteriet så dött så att det inte ens orkar driva instrumentbelysningen? Är batteriet så pass dött att det inte orkar driva belysning så behöver det laddas av en batteriladdare. Där ser man snabbt huruvida batteriet tar emot ström eller inte. Men, oavsett om batteriet tar emot ström eller inte så får du igång motorn så ska den ändå ge laddning fram till batteriet.
När du säger att du har kollat ifall batteriet får laddning, hur? Antar att du satte en multimeter mot polerna på batteriet och startade för att då konstatera att spänningen ökade till t.ex. 14 V, vilket den inte gjorde?
Vad är det för generator du har? Själv har jag en bosch som någon slängt dit och bytte själv min laddningsregulator i förra månaden (180 kr). Laddar nu 13,8 V vid fulladdat batteri mot tidigare 13,5 V vid tomt batteri. Avsevärd skillnad.
När du säger att du har kollat ifall batteriet får laddning, hur? Antar att du satte en multimeter mot polerna på batteriet och startade för att då konstatera att spänningen ökade till t.ex. 14 V, vilket den inte gjorde?
Vad är det för generator du har? Själv har jag en bosch som någon slängt dit och bytte själv min laddningsregulator i förra månaden (180 kr). Laddar nu 13,8 V vid fulladdat batteri mot tidigare 13,5 V vid tomt batteri. Avsevärd skillnad.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
sätt en skruvmejsel mot baksidan på generatorn, känns det magnetiskt så laddar den om inte så se över kolen och collectorn. skulle tro att du får ge en tusenlapp för en utbytes generator hos din lokala bilelektriska firma.
du kan även prova att mäta på plus och minus polerna på batteriet när motorn är igång. det bör visa mellan 13,8 - 14,2 volt om generatorn laddar.
lycka till.
mvh nicklas
du kan även prova att mäta på plus och minus polerna på batteriet när motorn är igång. det bör visa mellan 13,8 - 14,2 volt om generatorn laddar.
lycka till.
mvh nicklas
HejPeter skrev:Kolla så att du har spänning på flatstiftkontakten. Där ska den ena ha konstant spänning och den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget.
"den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget" , om den inte ger spänning när man vrider om nyckeln . Vad kan det vara då ?
MVH Stefan G
Finns det någon som jag kan diskutera laddproblem över telefon med, så maila mig ditt telefonnummer till stefan.gustaf@ebox.tninet.seBon Scott skrev:HejPeter skrev:Kolla så att du har spänning på flatstiftkontakten. Där ska den ena ha konstant spänning och den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget.
"den andra ska ha spänning när du vrider nyckeln mot startläget" , om den inte ger spänning när man vrider om nyckeln . Vad kan det vara då ?
MVH Stefan G
MVH Stefan G