Grenrören?
Grenrören?
Hej. Är det nån som vet varför orginal hedders stryper bilens prestanda? Vad är den stora skillnaden på "effekt" hedders?
MVH Conan999
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Grenrören?
Hejsan !
En teori är att ju längre avgaserna går var för sig, innan dom går
ihop till ett eller flera rör så får man mer effekt !
?
Hälsningar Peter A
En teori är att ju längre avgaserna går var för sig, innan dom går
ihop till ett eller flera rör så får man mer effekt !

Hälsningar Peter A
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Grenrören?
Hejsan !
En teori till, eftersom ventilerna öppnar och stänger så kan ju
avgaserna inte gå i en jämn ström, dom borde gå mera stötvis !?
Har man då längre separata rör från cylindern, så är ju risken att
det ska störa dom andra cylindrarna mindre !?
Hälsningar Peter A
En teori till, eftersom ventilerna öppnar och stänger så kan ju
avgaserna inte gå i en jämn ström, dom borde gå mera stötvis !?
Har man då längre separata rör från cylindern, så är ju risken att
det ska störa dom andra cylindrarna mindre !?

Hälsningar Peter A
Re: Grenrören?
Orginalgrenrör stryper bilens prestanda för att det är billigast så... Även mellan tidigare och senare LS1 skiljer grenrören sig åt. Lättare att tillverka och med ok funktion. Finns inte en chans att GM sätter dit en tunnväggig header i rostfritt för 10-15000kr extra per bil. Känsligare för åverkan och sämre hållbarhet har de troligen också.
En bra början är alltid att läsa på lite innan man ställer frågor. Nedan några sidor med teorier bakom "headers".
Som någon skrev: "Googla först, fråga sedan"
http://www.jaytorborg.com/engine_design.htm
http://www.pro-touring.com/forum/showthread.php?t=218
http://www.billzilla.org/engexhaust.htm
http://www.solsticeforum.com/forum/f46/ ... ers-34644/
http://www.rocky-road.com/zukthorley.html
En bra början är alltid att läsa på lite innan man ställer frågor. Nedan några sidor med teorier bakom "headers".
Som någon skrev: "Googla först, fråga sedan"

http://www.jaytorborg.com/engine_design.htm
http://www.pro-touring.com/forum/showthread.php?t=218
http://www.billzilla.org/engexhaust.htm
http://www.solsticeforum.com/forum/f46/ ... ers-34644/
http://www.rocky-road.com/zukthorley.html
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Grenrören?
Hejsan !
Jag tycker det är bra att man ställer frågor, ställer man inga
frågor så får man heller inga svar !
!
Hälsningar Peter A / C-4 Cab -93 LT1 ( utan headers )
Jag tycker det är bra att man ställer frågor, ställer man inga
frågor så får man heller inga svar !

Hälsningar Peter A / C-4 Cab -93 LT1 ( utan headers )
Re: Grenrören?
Hej!!!
Jag är också för att det ska frågas mycket, trevligt med ett livligt forum. Det kan inte bli för mycket trådar enligt mig.
Finns inget tråkigare än ett forum utan att det händer något där, Vill man inte läsa eller svara behöver man inte.
Jag är också för att det ska frågas mycket, trevligt med ett livligt forum. Det kan inte bli för mycket trådar enligt mig.

Finns inget tråkigare än ett forum utan att det händer något där, Vill man inte läsa eller svara behöver man inte.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Re: Grenrören?
"Hej. Är det nån som vet varför orginal hedders stryper bilens prestanda? Vad är den stora skillnaden på "effekt" hedders?"
Ja, det var ju j-t klumpigt att svara som jag gjorde. Var inte med avsikt att "såga". Om vi teoritiserar vidare istället då...
"Effekt" headers är "avstämda" för att att motorn skall andas optimalt, i praktiken "optimalt" endast inom ett givet arbetsområde. Beroende på bl.a. motorn slagvolym samt tändföljd utformas avgassystemet för att fungera optimalt inom ett givet arbetsområde. "optimalt" betyder i praktiken en kontruktion som tar mycket plats och kostar pengar att tillverka till våra V8:or.
När motorn börjar andas bättre kommer tyvärr MER oförbränd luft/bränsle blandning att följa med ut i avgasröret vilket är ofördelaktigt ur miljö samt bensinförbrukningssynpunkt. Jag har sett effekterna av att motorn andas bättre på nära håll, hade över 1000 i HC sist på besiktningen
Så jag gissar att fabriken helt enkelt måste, om vi bortser helt från kostnaderna, använda en lösning som ger lämpligt mottryck för att att hålla nivån av oförbrända kolväten på en rimlig nivå. Detta innebär i praktiken att man måste använda sig av "snälla" kamtider samt ett avgassystem som tillsammans ger lämpligt mottryck.
Ja, det var ju j-t klumpigt att svara som jag gjorde. Var inte med avsikt att "såga". Om vi teoritiserar vidare istället då...
"Effekt" headers är "avstämda" för att att motorn skall andas optimalt, i praktiken "optimalt" endast inom ett givet arbetsområde. Beroende på bl.a. motorn slagvolym samt tändföljd utformas avgassystemet för att fungera optimalt inom ett givet arbetsområde. "optimalt" betyder i praktiken en kontruktion som tar mycket plats och kostar pengar att tillverka till våra V8:or.
När motorn börjar andas bättre kommer tyvärr MER oförbränd luft/bränsle blandning att följa med ut i avgasröret vilket är ofördelaktigt ur miljö samt bensinförbrukningssynpunkt. Jag har sett effekterna av att motorn andas bättre på nära håll, hade över 1000 i HC sist på besiktningen

Så jag gissar att fabriken helt enkelt måste, om vi bortser helt från kostnaderna, använda en lösning som ger lämpligt mottryck för att att hålla nivån av oförbrända kolväten på en rimlig nivå. Detta innebär i praktiken att man måste använda sig av "snälla" kamtider samt ett avgassystem som tillsammans ger lämpligt mottryck.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Grenrören?
Tack för era svar.
Bengt: Tycker det låter lite skumt att det är "skitigare" att köra med mera optimala grenrör/avgasrör. Har aldrig hört talas om det men det kanske är som du säger. Frågan är då hur ni gör på besiktningen som monterat dessa på era bilar? Fungerar det med värdena?
Bengt: Tycker det låter lite skumt att det är "skitigare" att köra med mera optimala grenrör/avgasrör. Har aldrig hört talas om det men det kanske är som du säger. Frågan är då hur ni gör på besiktningen som monterat dessa på era bilar? Fungerar det med värdena?
MVH Conan999
Re: Grenrören?
Funkar utmärkt med en standardbil som dessutom får mer effekt...
Kanske t.o.m. drar mindre soppa.
Kanske skulle just LS1 på 350hk funka utmärkt med headers från fabrik, med tanke på avgasvärden. Men kanske inte LS6 med 405hk o vassare kam ?
O eftersom man inte behöver byta till headers för att nå 350hk, varför göra det ?
Men sätter du dit en kam med frikostiga öppningstider tillsammans med headers så är det kört...
Så det handlar väl om nån pris/effekt/miljö ekvation...
Kanske t.o.m. drar mindre soppa.
Kanske skulle just LS1 på 350hk funka utmärkt med headers från fabrik, med tanke på avgasvärden. Men kanske inte LS6 med 405hk o vassare kam ?
O eftersom man inte behöver byta till headers för att nå 350hk, varför göra det ?
Men sätter du dit en kam med frikostiga öppningstider tillsammans med headers så är det kört...
Så det handlar väl om nån pris/effekt/miljö ekvation...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Grenrören?
Har beställt headers nu i alla fall. Blev ett BBK. Hittade ett begagnat på Vette Småland. Hoppas på 10hk extra nu
MVH Conan999