Kylarvätske byte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Kylarvätske byte

Inlägg av FLNZ »

Har en Corvette -01 som gått 2800 mil och kylarvätskan verkar aldrig vara bytt på den så jag tänkte göra det speciellt efter att ha sökt lite på nätet och hittat detta http://sancarlosradiator.com/dex-cool.htm
Det är ju som bekant DEX COOL i corvetten.

Det verkar vara ok att fortsätta köra på DEX COOL så länge man byter oftare än 5 år, typ efter 2 år.

Eftersom man inte verkar kunna tömma systemet helt på kylarvätska så tänkte jag bara tömma det som går via pluggen i kylarn och fylla på med DEX COOL och fortsätta göra det varje år så att kylarvätskan alltid är fräsch.

Låter detta som en bra idé eller inte?
Vart får man tag i DEX COOL?
Tips vid byte av kylarvätska i C5:an?

EDIT:
Eller kan man köra med den nya kylarvätskan
http://www.peakantifreeze.com/peak_global_lifetime.html
Någon som har några erfarenheter?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Kylarvätske byte

Inlägg av vette.se »

Sätt en vattenslang i expansionskärlet och öppna pluggen på kylaren, full värme inne i bilen, låt bilen stå på tomgång ett bra tag så kommer du spola ur all gammal kylarvätska, det går lite fortare om du kan spola i varmvatten.

Peak som finns på Mekonomen fungerar utmärkt men använd aldrig nån av alla de billiga blåa/gröna som finns på marknaden där det står att det är för aluminummotorer, de ger frätskador i våra motorer.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Ok hur skall man blanda Peak då?

Det kommer väl att stå en viss mängd rent vatten kvar i motorn efter spolningen så om man fyller på med en 50/50 blandning så kommer ju blandningen bli mer utspädd.

Är det någon fördel att ha destillerat vatten att blanda ut med?
Jag har nämligen tillgång till destillerat vatten på jobbet, vi har en anläggning för att fylla på batteritruckarna.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:Ok hur skall man blanda Peak då?

Det kommer väl att stå en viss mängd rent vatten kvar i motorn efter spolningen så om man fyller på med en 50/50 blandning så kommer ju blandningen bli mer utspädd.

Är det någon fördel att ha destillerat vatten att blanda ut med?
Jag har nämligen tillgång till destillerat vatten på jobbet, vi har en anläggning för att fylla på batteritruckarna.
Samma blandning som med DexCool, sen beror det helt på vilken kyla bilen ska klara. Vill minnas att 50/50 blandningen klarar omkring 20minusgrader. Det brukar sägas att det är bättre med destillerat vatten men i praktiken är det ingen skillnad, min egen erfarenhet är 9 år på samma bil med kranvatten och jag har aldrig hört talas om att någon fått bekymmer och jag läser mycket på de ameriknska forumen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

När vi ändå talar om vätskor, hur är det med bromsvätska skall man använda vad GM rekommenderar, alltså en DOT 3 vätska av bra kvalité eller finns det idag bättre vätskor som lämpar sig i vetten?

Man byter väl vätskan som vanligt igenom att suga upp det som finns i behållaren och sedan fylla på med ny vätska och lufta ett ok i taget, man brukar väl börja med det ok som är längst ifrån bromsvätskebehållaren, Höger bak, vänster bak, höger fram och till sist vänster fram?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:När vi ändå talar om vätskor, hur är det med bromsvätska skall man använda vad GM rekommenderar, alltså en DOT 3 vätska av bra kvalité eller finns det idag bättre vätskor som lämpar sig i vetten?

Man byter väl vätskan som vanligt igenom att suga upp det som finns i behållaren och sedan fylla på med ny vätska och lufta ett ok i taget, man brukar väl börja med det ok som är längst ifrån bromsvätskebehållaren, Höger bak, vänster bak, höger fram och till sist vänster fram?
Det bästa som finns på marknaden är Castrol SRF men det kostar därefter, näst bästa är Brembo SRF600.

Att byta bromsvätskan är som du säger att tömma ur behållaren, fylla på ny och sen öppna ett ok i taget och pumpa länge för att få ut all gammal vätska. Det bästa brukar vara att använda ABS bleeder funktionen i Tech II för du får även ut vätskan i ABS enheten och det går mer eller mindre automatiskt.

Luftningssekvensen skiljer mellan årsmodellerna. RR, LF, LR, RF gäller för 2002
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Jag har en 2001:a är det samma sekvens som för 2002?

Står slangar och packningar emot bromsvätska av högre DOT klassning än 3?
har för mig att DOT4 skall vara aggressivare mot just packningar och slangar, man vill ju inte fräta upp något.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:Jag har en 2001:a är det samma sekvens som för 2002?

Står slangar och packningar emot bromsvätska av högre DOT klassning än 3?
har för mig att DOT4 skall vara aggressivare mot just packningar och slangar, man vill ju inte fräta upp något.
DOT4/5 är bakåtkompatibla med DOT3, undvik dock varianter som är silikonbaserade.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

DOT 5 är inte kompatibel med 3 och 4.
DOT 5 bygger på en annan bas, jag antar att du menar DOT 5.1?

Hur undviker man att få luft i ABS enheten när man byter vätska?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:DOT 5 är inte kompatibel med 3 och 4.
DOT 5 bygger på en annan bas, jag antar att du menar DOT 5.1?

Hur undviker man att få luft i ABS enheten när man byter vätska?
Helt riktigt, 5.1 Tror aldrig jag sett någon 5 vätska.

Du ska inte tömma systemet helt, sug ur det som är i behållaren och fyll på nytt. Gå runt och lufta/pumpa ur gammal olja enligt sekvensen nedan. För att verkligen få ur all gammal vätska så behöver du en Tech II och köra ABS bleed som även tömmer ABSen på både gammal vätska och luft(om du lyckats få in det i systemet)

Luftningssekvensen skiljer mellan årsmodellerna.
1997 to 2000 RR LR RF LF
2001 to 2004 RR LF LR RF
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Tack så mycket för svaren.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev:Tack så mycket för svaren.
Hör av dig om du behöver hjälp med ABS bleed.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Sådär ja, kylvätskan är nu bytt till denna http://www.peakantifreeze.com/peak_global_lifetime.html, finns på mekonomen för 280kr (man behöver 2 dunkar)
Jag öppnade bara avtappningskranen och lät det rinna med "kylarlocket" öppet, blandade Peak och destillerat vatten 50/50 (-37 grader) och fick i ca 10 liter.
Den gamla vätskan såg väldigt fräsch ut, rödaktig och helt klar utan smutspartiklar.

Angående bromsvätskan så hörde jag med en kille som heter Stefan Seidl här i stan som servar USA bilar, han avrådde mig ifrån att lufta själv genom att trampa på pedalen, han sa att bromscylindern kommer att arbeta i ett läge där den normalt aldrig arbetar och har man otur så kan man förstöra packningar, så jag lämnar in den till han så vakuumsuger han ut den gamla vätskan, han har även tillgång till dator att koppla upp sig imot bilen så jag antar att han kan lufta ABS enheten också.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

FLNZ skrev: Angående bromsvätskan så hörde jag med en kille som heter Stefan Seidl här i stan som servar USA bilar, han avrådde mig ifrån att lufta själv genom att trampa på pedalen, han sa att bromscylindern kommer att arbeta i ett läge där den normalt aldrig arbetar och har man otur så kan man förstöra packningar
Stämmer nog inte för våra bilar, GM's egen service manual specificerar i sin 'brake bleeding' procedur att man ska trampa med pedalen på vanligt sätt, även när du kör ABS bleed med Tech IIan så står det på displayen att man ska pumpa. Sen fungerar det självklart bra med vacuumsug om man har tillgång till det men det är inget måste.
Skriv svar