Edelbrock Förgasar frågor..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Edelbrock Förgasar frågor..

Inlägg av Joakim »

Hej!!

Jag funderar på att köpa en Edelbrock performer 600 cfm med elchoke (art nr #1406) och ett Edelbrock Performer insug till min Sb 350 från -72. Har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

#1 Jag har idag en vanlig Q-jet dvs bimetall choke.. Hur gör man bäst för att koppla in elchoken på den nya förgasaren...? Är det bara att koppla på befintlig givare för vattentemp..? Orginal luftrenare passar väl på denna förgasare eller..?

#2 Finns det någon färdigt kit att köpa för bensinrör och annat för att det hela ska passa in mot det som sitter orginal i bilen, eller ska man bara böja om rören så att det passar...?? Några andra svårigheter..??

#3 Det finns ett insug som heter Performer EPS (.....#2701) som ska ge lite mer.. är det några andra fördelar med det i förhållande till det vanliga Performer insuget , eller får det ej plats under huven...?

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Hej!
Har installerat de grejer du efterfrågar.
#1 Elchoken har två kablar, en till jord samt en till av nyckel reglerad strömkälla, dock ej generator. Glöm bimetall och vattengivare.

"2 Finns färdiga rör med filter eftersom bränsleanslutningen skiljer från Q-jet. Jag har en stålspunnen slang från pumpen men det är möjligt att det finns rör. Hur som helst finns färdig sats att köpa, Edelbrock eller Russel (ev. flera märken).

#3 EPS passar med orginal luftrenare dock gick det ej på höjden med lustgasplatta monterad. Varvar ordentligt bra. Vet ej andra fördelar än de som står i reklamen. Köpte dock det polerade.

Bild
Bild
[/img]
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Kanon, tack för svaren...!! :D
Får försöka bestämma mig för vilket insug det blir... EPS eller vanliga...?

Blir nog ett par headers också, tror du det skulle ge något med en performer kam (2102) om man inte gör något åt original topparna..?

Mvh//Jocke.
Corvette SB Convertible -72
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray350 »

-Ornet:Cooooolt med polerat insug!!...... jag hade tänkt att köpa ett vanligt men nu får jag nog ändra mig :twisted:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Kan tyvärr inte ge ett seriöst svar angående kam och toppar pga kunskapsbrist, men jag följer gärna ämnet om någon kan ge tips.

Jo tack, lite kul med glitter är det allt.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ornet,

Hur gjorde du med EGR-ventilen? Finns EPS i två varianter, med och utan EGR? ("vanliga" Performer gör ju det)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Dels ville jag inte ha nåt med avgasrening att göra, sen så löste sig det ändå då EPS inte finns med EGR. Det kanske har att göra med att det är effekten som räknas då EPS skall ge lite mer effekt än vanliga Performer. Det blir att välja på
-vill jag ha avgasrening med lite extra effekt eller vill jag bara ha mer effekt jämfört med orginal-
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Men går bilen igenom besiktningen utan EGR-ventil?
(Jag trodde att det var ett krav, om bilen är utrustad med EGR original. Det är ju inte direkt så att man kör omkring med en EGR-ventil bara för att man är rädd om miljön... :) )
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Vad har du för årsmodell?

Besiktningskraven hänger på årsmodellen.
Någon som har det aktuellt?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Jag har en 74. Så om du har besiktat din utan egr så borde det ju gå på alla som är äldre med?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Yes!
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar