Rengöra antennen.
Rengöra antennen.
Såg av en slump för ett tag sedan i servicemanualen att "the antenna requires periodic cleaning for proper performance, extended life and appearance purposes". Upp med antennen, rengöra med "mineral spirits", tror att det är lacknafta så det använde jag, och sedan ner med antennen igen. Gör det minst 3 ggr. Så idag har jag rengjort den, trasan blev alldeles svart flera gånger 

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Rookie
Re: Rengöra antennen.
Jag brukar köra med kedjeolja, har också funkat bra! (Men man får passa sig så man inte droppar på lacken). Kunde för övrigt inte låta bli att ta bilen på en okynnestur igår kväll när jag fick hem den från verkstan efter nästan tre veckor, men höll mig för skratt ikväll när jag gick ut i garaget och insåg att det kommer krävas en rejäl rengöring innan bilen får krypa in i vinterpyjamasen.
Morsning.
Gjorde rent min också för ett bra tag sedan men det visade sig att den var krokig och ful så jag beställde renoveringssats för att byta ut "sprötet" men naturligtvis så for ju plåtmuttern som håller fast antennen uppifrån all världens väg med andra ord så kan jag inte skruva fast nya antennen finns det någon som har en mutter på någon trasig antenn????????? (C4 1992)
Från en antennlös Uffe i Finspång
Gjorde rent min också för ett bra tag sedan men det visade sig att den var krokig och ful så jag beställde renoveringssats för att byta ut "sprötet" men naturligtvis så for ju plåtmuttern som håller fast antennen uppifrån all världens väg med andra ord så kan jag inte skruva fast nya antennen finns det någon som har en mutter på någon trasig antenn????????? (C4 1992)
Från en antennlös Uffe i Finspång
Boogieman Corvette -92 LT 1
jag brukar smörja upp min med symaskinsolja,det som kallas smörjolja.
problemet med antennen är när man kör långt och den träffas av insekter o annan skit då kan den börja kärva och inte gå ner riktigt.
Men kör upp upp antennen och låt oljan drypa ner efter antennen.
är ju bra om det inte komme rpå lacken men tunn smörjolja är ingen katastrof.
torka av lös smuts och olja,nerifrån och upp.
dryp på mer olja.
kör antennen upp och ner några gånger,och lämna den uppe.
torka av överflödig olja nerifrån och upp igen med trasa som inte luddar eller i nödfall hushållspapper.
Kolla speciellt i överkant på varje sektion där brukar det samlas skit.
Efter den manövern brukar antennen gå klanderfritt någon säsong till.
Nonchalerar man att antennen inte riktigt går ner ,kan man ge sig sjutton på att någon kommer och bryter av antennen...
problemet med antennen är när man kör långt och den träffas av insekter o annan skit då kan den börja kärva och inte gå ner riktigt.
Men kör upp upp antennen och låt oljan drypa ner efter antennen.
är ju bra om det inte komme rpå lacken men tunn smörjolja är ingen katastrof.
torka av lös smuts och olja,nerifrån och upp.
dryp på mer olja.
kör antennen upp och ner några gånger,och lämna den uppe.
torka av överflödig olja nerifrån och upp igen med trasa som inte luddar eller i nödfall hushållspapper.
Kolla speciellt i överkant på varje sektion där brukar det samlas skit.
Efter den manövern brukar antennen gå klanderfritt någon säsong till.
Nonchalerar man att antennen inte riktigt går ner ,kan man ge sig sjutton på att någon kommer och bryter av antennen...