Chip TPI

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast

Chip TPI

Inlägg av Thure »

Hejsan på er Corvettvänner !! har en fråga gällande chip till TPI.Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet
av power chip "Hypertech chip" som vette.se säljer till corvette C4 85-93.Dom uppger en effektöklning upp till 20 HK
undrar om det är någon som monterat ett sådant chip och om uppgivna effektökningen stämmer.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Chip TPI

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej. Säger vette.se detta så är det så. Det finns inget att tvivla på vad dom säger. Dom kan dessa bilar.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Det skiljer ju mellan 85-91som är tpi och 92-93 som är lt1.
trimchipen har ju blivit lite smartare,men frågan är hur mycket utveckling det varit på TPI motorerna?.
men ok 20 hästar kan det kanske ge.... :roll:
men tpin,s balans gör att bara en sak åtgärdad är tämligen verkningslös.
vad man brukar uppleva är att automatlådan växlar lite hårdare,men eljest är det föga upphetsande.
Fast ska man trimma mer är ju chipbyte ett måste.
jag har ett hypertech steg 2 som satt på bilen när jag köpte den,provade även ett competitionchip men den upplevde jag att bilen nästan gick sämre med.sedan lånade en bekant det till sin trimmade camaro och blev lyrisk samt köpte av mig chipet direkt..
så bara chip,njaa,men som komplement till annan trimning ett måste..
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Inte värt pengarna anser jag.
På en orginalmotorer det knappast någon märkbar effektökning. Tädningen kan ha ökats något men det är billigare att vrida ett par garder på fördelaren. Det ger samma effekt.
Däremot kan lockup-hastigheter i växellådan ha ändrats som gör bilen trevligare att köra.
För att få ner avgasvärden lägger orginalchippet i lockupen lite för tidigt.

På en trimmad motor gör ett chip nytta men då är det ett chip anpassat för motorn och inte något från hyllan.
1984 som blir mindre och mindre original.
Skriv svar