Stift i Vetten

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kero
Nykomling
Nykomling

Stift i Vetten

Inlägg av Kero »

Apropå diverse orsaker till ojämn gång. Vilka stift lämpar sig för en något trimmad SB. Har problem med att stiften dör eller iallafall behöver en bra stunds varmkörning innan alla vaknar.
Abbe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Abbe »

du kan ha för "kalla" stift alltså stift som har ett högre värmeområde än din motor/körstil ligger på, prova och byt till ett snäpp varmare
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

innan jag körde med kompressor så hade jag NKG BP6S, funkade kanon.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Stift och termostater?

Inlägg av R0ffe »

Hur stort steg i värmetal på stiften har ni klivit när ni har bytt från 180F till 160F termostater?
Jag blev tvungen att gå ner till 160F och har kört med AC Delco R43S (motsvarar väl BP6S tror jag)stiften, men har problem med att de främersta stiften slår igen, bestyckar jag ner så blir de bättre men de mittersta cylindrarna går då lite magert.....
Måste ha nåt med att det "kalla" vattnet från kylaren kommer in i framkant plus att fartvinden kyler framsidan...?!?
Provade då ett lite varmare stift av ett annat fabrikat(Bosch) och det blev lite bättre, men finns det någon rekomendation hur stora steg man ska gå eller måste man köpa 8 stift av varje värmetal och prova sig fram...... Blir rätt så dyrt efter 2 kliv i skalan.......

Är det någon som bytt till en kallare termostat och hur har ni gjort med stiften då?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Har funderat på en sak en längre tid.

Varför hade 1975 års 350 V8:or ett stift som hetter R44TX.
Har bara hittat att det användes på 1975års modell var det ett försök som vissa sig inte bra? eller vad är det för speciellt med 1975års modell som gör att detta stift föreskrivs?

Mvh
MrV8
Skriv svar