Hej!
Nu i vinter är det dags att ta itu med ett fel jag haft sedan inköpet för ett och ett halvt år sedan. När jag trycker på knappen för att fylla luft i kuddarna i stolen händer ingenting, kompressorn ger inte ett ljud ifrån sig, detta gäller båda stolarna. I första hand är jag intresserad av att få veta hur jag ska göra för att demontera stolarna för att komma åt kompressorn och kolla på den. Jag antar att det sitter en liten kompressor under varje stol, eller? Jag har som vanligt tittat i min Haynes manual och där finns som vanligt inte svar på frågorna man verkligen behöver svar på. I den där (skit)manualen står det överhuvudtaget intenting om dessa luftstöd i stolarna! Jag har fått höra att man inte ska behöva demontera hela stolen utan att det ska gå att demontera enbart sitsen, jag har slängt en blick och känt lite men inte hittat några fästpunkter och vet inte hur de ser ut. Sedan skulle det vara av intresse att höra erfarenheter från andra som mekat luftpump. Finns det vanliga fel o s v.
Luftpump till stolar trasig
-
- Corvettefanatiker
Re: Luftpump till stolar trasig
Hejsan Strumpan !
Jag har en C4 -93 med sportstolar på dom så tar man bara bort sitsen, den sitter fast med
ett spänne/ bygel i framkant. På min så hade membranen i pumpen torkat sönder, och den hade
fastnat så det hördes inget när man tryckte på knappen ! Men det var bara att meka bort pumpen
ta bort locket , det satt med 4 skruvar innanför så satt membranet med en pinne/axel. Jag gjorde
nytt membran av/ från ett par diskhandskar ( kostade 14:- ). Skruvade ihop pumpen och satte
tillbaka, sen funkade det hur bra som helst ! Det tog ca 45 min per stol.
Hälsningar / Peter A
Jag har en C4 -93 med sportstolar på dom så tar man bara bort sitsen, den sitter fast med
ett spänne/ bygel i framkant. På min så hade membranen i pumpen torkat sönder, och den hade
fastnat så det hördes inget när man tryckte på knappen ! Men det var bara att meka bort pumpen
ta bort locket , det satt med 4 skruvar innanför så satt membranet med en pinne/axel. Jag gjorde
nytt membran av/ från ett par diskhandskar ( kostade 14:- ). Skruvade ihop pumpen och satte
tillbaka, sen funkade det hur bra som helst ! Det tog ca 45 min per stol.
Hälsningar / Peter A
Aha! Alltså bara mer med handen under sittdynan i framkant och känn efter ett spänne, koppla loss och lyft bort. Så enkelt? Det här kommer bli spännande. Diskvantar, me like a lot, så får det bli!
Jag återkomer i ärendet...

Jag återkomer i ärendet...
Testade med gummi från en cykelslang o det funkade perfekt på min C4 -93
Min uppfattning är att luftfyllningen i stolarna går fortare än innan med orginalmemranen som sitter orginal.
Tyvärr kostar slangen mer än hanskarna (24.95)
Mvh
Anders Kindell
Min uppfattning är att luftfyllningen i stolarna går fortare än innan med orginalmemranen som sitter orginal.
Tyvärr kostar slangen mer än hanskarna (24.95)
Mvh
Anders Kindell
Bra att inte bara jag har dessa problem 

http://www.garaget.org/Robie88
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!
Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307
Big boys drive big toys!

Tack för instruktionerna, nu hittade jag spännet som jag tidigare missat, utan att skämmas faktiskt, det är ett nätt litet spänne som bara syns om man lägger huvudet på golvet och letar efter det. Spännet är av typen bygel som håller nere hela sittdynan mot ramen. Metallbygeln på cirka två mm löper från sittdynan ner längs ramens insida och runt ramen i framkant där den hakar fast mot två små utskjutande plastpiggar. Plopp, bort med bygeln och hej å hå här kommer hela sitsen upp. Den kommer dock inte helt upp i vertikalläge eftersom sitsen inte är avskild utan en del av hela stolen. Men bara att lyfta upp den 45 grader räcker för att avskräcka de flesta. Det var ju en del prylar där asså. Slangar, sladdar och manicker. Jag lade tillbaka sitsen, ganska nöjd med kvällens genombrott och lovade mig själv att jobba vidare på det i helgen.