Ratt och växel-lås?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Ratt och växel-lås?

Inlägg av janbanan24 »

Inför reg-besiktning måste jag fixa rattlås och växelväljarlås om sådant finns orginal.

Någon som vet om Corvetterna hade växelväljarlås -79?

Några bra tips på hur man fixar rattlåset? ...och vilka delar man behöver komma över?

Klarar jag mig med följande:
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... VTTACT747F

Eller behövs fler delar om man kan köra bilen helt utan nyckel? :oops:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Måste man ha det? Lika fjompigt som så många andra regler de har... hmmm :roll:

Men tror du verkligen att de kolla allt så noga?

/ Micke
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ja, tyvärr så är det en av de tre saker man måste ha med sig intyg på.

Buller (Original avgassystem), bromsar (Funktion och mer än 50% av belägg kvar) och Stöldskydd (Rattlås och växellås på automat, om original)

Papper ska skickas från CadillacSverige till en auktoriserad firma i din närhet, som sen ska kolla att de sakerna fungerar och intyga.

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

jag köpte det kitet från Ecklers med tändningslås och nycklar samt dörrlås. Har monterat alltihop och det funkar bra.
Växelväljarlås var nog ingen originalhistoria så det borde du kunna hoppa över, fan det är ju ingen SAAB heller :evil:

/Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Sweet!

Hagge: Funkade rattlåset innan du bytte tändningslås? ...var din som min innan, att man kunde köra lika bra utan nyckel som med!?

Mvh. Janne

PS Kollade din site och måste fråga lite mer: Köpte du ny instrumentbräda också, eller var den så fräsh?
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nej, själva rattlåset funkade inte innan, det var ngt som kärvade i den gamla cylindern. Men efter byte så funkar det bra. Men man måste trycka ner en liten spak som sitter framför/nedanför rattlåset för att kunna vrida tändningslåset till låsläge för ratten.
Alltså, tryck ner spaken och vrid tändningslåset moturs så ska ratten låsas.

//Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Missade din fråga angående instrumentbrädan: Nja, helt fräsch var den inte, jag plockade ju ur instrumentbrädan och alla instrument, ja hela inredningen. Bilen var helt ren inuti i vintras, gick igenom all el osv.
Jag har lackat om överdelen av instrumentbrädan med halvmatt svart färg samt så lagade jag sprickor i skummet med PL400. Sprickorna hade dock inte gått igenom det övre skiktet vinyl.
Den är ju rengjord oredentligt också.

Mittkonsolen och instrumentklustret är omlackade med svart halvmatt färg samt så har jag lackat silverdetaljerna/stripsen runt om med en krom "lookalike" färg från Biltema.

/Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ser ut att ha blivit riktigt bra i alla fall! ....jag misstänkte att du köpt ny intrumentbräda också! 8)

Tack för tipset om rattlåset! ....mitt rattlås funkar, trots allt, det var bara jag som inte var införstådd i hur man skulle göra! :oops: ....måste väl byta låscylindern ändå, då man kan vrida låset utan nyckeln, som sagt! :lol:

Janne
Skriv svar