Corvette Racing 2010

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Corvette Racing 2010

Inlägg av pgstoy »

Intresse anmälan Till Corvette serien
2010
För att vi ska kunna genomföra denna serie så vill jag veta hur stort intresset är
Men tanken är att det kommer att se ut som följer ! Första Tävlingen kommer att gå i April- Maj .

Regler Corvette serien
Under 2010 kommer vi att köra 5 deltävlingar . Varav Finalen kommer att köras på Mantorp i samband med Klubbmästerskapen i Augusti
Bilen skall vara registrerad Försäkrad Skattad & Besiktigad
Fria Däck
Varv Tiden sker med transponder så kallad Time Attack ( Uppvärmnings varv med flygande start )
Du kommer att köra 3 varv åt gången , Ensam på Banan , Så att du inte blir för stressad eller orolig över din bil
Bälte SKALL alltid vara fastspänt på föraren.
Föraren skall ha heltäckande klädsel inklusive handskar och hjälm

Anmälan och startlista
Anmälan skall skickas in i förväg till peter.gustafsson@clubcorvette.se
Med uppgifter om namn och kontaktuppgifter, bilmärke/modell.
Arrangören förbehåller sig rätten att neka envar rätten att delta på vilka grunder arrangören än väljer.
Det finns en maxgräns på antal startande och om gallring måste ske kommer det ske enligt först till
kvarn principen.
Startlista & resultat kommer publiceras på vårat forum på hemsidan där även Anmälningsformulär kommer att finnas

Banor

Vi kommer att köra på 3 banor i år
Anderstorp
Karlskoga
Mantorp

Kostnader

Kostnader kommer att ligga på ca 1500-2000:- per race beroende på hur många som kör och olika kringarrangemang !
Du kommer att få tillfälle att köra Stora delar av hela dagen på bana dock med flertalet andra bilar
Kaffe & Lunch kommer att ingå !

Välkomna
Club Corvette Racing

Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Corvette Racing 2010

Inlägg av pgstoy »

Hej på er alla där ute !
Kul att det blev ett sådant positivt svar på Våran Förfrågan !
Vi är i dag ca 15 bilar som visat sitt intresse för Serien 2010
Detta innebär att jag får tänka om lite !
Vi kommer förmodligen att köra 2 klasser 1 upp till 500 hk & 1 över 500 hk
Slicks kommer ej att vara tillåtet
Jag kommer att fila lite på detta och återkomma i Januari med Datum och vilka regler som kommer att gälla
Tills dess önskar vi er en God Jul & Gått Nytt Racingår

Club Corvette Racing
Peter Gustafsson 8)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det innebär alltså att en original C6 Z06 med 505 hk hamnar i klassen med dom "stora grabbarna"? :oops:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Är som sagt anmäld men om inte slicks är tillåter är det inte intressant längre.
Visst kan man göra fort på R-däck men detta va ju ett fint tillfälle att köra maximalt på fri bana. Och då synd att "begränsa" varvtiderna till däcken...

Jag är med om slicks blir tillåtet.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Kanske det går att köra en klass där trimning, slicks etc är ok samt en för originalbilar med gatdäck! För visst vore det synd att utesluta några av de snabbaste för att de vill åka med slicks.

Jag vill samtidigt passa på att tacka Peter för att du tagit tag i detta då det är en hel del jobb att sy ihop en racingserie. Jag är övertygad om att racingintresset i cluben kommer att öka med sådana här initiativ :D

/Lars/ ( kass racerchafför som gillar att ha kul)
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Hallå där ute !
Som sagt va vi får fila lite på vad som ska vara tillåtet
Men jag tar emot alla synpunkter och försöker att vara alla till lags

MVH

Peter
CCSR :shock:
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Banlicens/teori-kurs inför corvette-serien?
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det är inte speciellt billigt att hyra banorna misstänker jag och då är det väl viktigt att vi blir som många som möjligt som vill köra, ju fler bilar som kör ju mer pengar till banhyra. :mrgreen:

Mitt förslag är därför att stoppa inte R-däck, slicks eller annat utan låt alla köra. Det går säkert att dela in bilarna i några olika klasser ex. 1. Slicks 2. R-däck 3. Vanliga gatdäck. Gör det inte för invecklat bara!!!

Oavsett hur det blir tycker jag det är viktigt att ingen utestängs utan att vi blir så många som möjligt.Inititiv som detta kommer säkert att locka fler till att testa banracing efter hand, och mer racing är precis vad cluben behöver så vi får med oss lite yngre medlemmar också.

Jag är en glad amatör som har en original C6 Z06, bra bil men ingen bra förare gör att jag kommer att hålla till i det bakre ledet. Mitt mål är att bli bättre så småningom och oavset vilket så tycker jag det är kul att komma ut och träffa likasinnade och trevliga Corvettevänner! :D

/Lars/
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Stödjer Lars J:s förslag om klasser efter däck.

Men frågan är hur många som startar i klassen "slicks"? 1-2?

Vore inte det bästa om alla kunde göra i samma klass oavsett däck, effekt eller annat godis?
Gör en schysst handikapp tabell där hela bilens setup och uppgraderingar räknas in.. då kan alla köra mot alla med vad dom vill!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Jag föreslår att:
moderatorena först samlar ihop trådar och inlägg som berör kommande Corvette cup i en tråd (i nuläget Corvette Racing 2010 på flera ställen, r.däck tråden etc).

Det föreslås olika varianter vilket är bra, jag vidåller att 62:ans klass indelning är vettigast så här långt.
E-klassade R-däck är de facto gatgodkända och därför kan diskussionen bli lite märklig när vi pratar om att separera gatdäck från gatdäck, jag är fullt medveten om den praktiska skilladen mellan typerna. Slicks är som bekant inte gatgodkända och är således en annan typ av däck.

Jag tycker att vi alla som utgångspunkt för 2010 (premiär och därför lite av ett test) får acceptera viss orättvisa och lyfta blicken framåt istället för vilken klassindelning som passar oss själva och vår bil bäst.
Som exempel kan jag ta min egen bil, orginal motor, avgas system etc men med ombyggd väghållning, r-däck och race belägg. I 62:ans förslag så blir jag lite lidande mot C6 Z06 och deras motorer, tough shit men så är det ibland. Får väl bromsa mindre och köra fortare i svängarna istället! :mrgreen:
I slutändan kommer jag ändå jämföra mina tider mot bilar med motsvarande prestanda.

Låt cupen utvärderas och utvecklas efter kommande säsong när vi har lite bättre underlag. :)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Själv känns detta mest som en chans för alla som vill köra bana, får det på ett bra sätt. Och man köra mer mot sig själv också. Tycker inte man ska gräva ner sig för mycket i klasser när det gäller CCS.
Det handlar ju mest om att ha skoj och en "symbolisk" pokal för den som är snabbast.
Funkar det bra så kan man ju lätt vidarutveckla till mer specifika klasser och lite mer seriöst.
Men tror att krångliga klasser skrämmer bort en del.
Sen att bilar med massa effekt möter svagare är inte allt utan det är massa faktorer som spelar in för att kunna köra fort.
Och nu är man ju inte ute på banan samtidigt vid tidtagning så varför inte köra alla mot alla och vilka däck man vill 2010 och se hur många det blir som deltar.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag håller med Mange och goa2hed, låt alla köra och utvärdera efter säsongen!

/Lars/
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Låt cupen utvärderas och utvecklas efter kommande säsong när vi har lite bättre underlag. :)
Bra sagt!

Jag tackar dom som har tagit detta utmärkta initiativ.
Själv kommer jag att köra oavsett vilka regler som kommer att gälla.
(Jag förutsätter att normala säkerhetsregler gäller)

Vi ses på Banan :D
Senast redigerad av 745 den mån dec 14, 2009 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

MikkeI skrev:Banlicens/teori-kurs inför corvette-serien?
Bra fråga, det har krävts för att få köra KM, jag vet inte vad som kommer att gälla för serien.
Det kostar några kronor att ta licens, men jmf.det med vad däck, anmälningsavg. m.m. kostar så är det inte dyrt.
Kontakta SBF eller närmsta bana så har dom säkert kurser.
själv tog jag min härhttp://www.promenta.se/sv/motorsport/licens-standardbil.

Vi ses på banan :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

För alla som ska delta och som saknar relevant skyddsutrustning, har vi nu ett rabattavtal med Trendab i Nykvarn.

Se denna tråd: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 662#p65662
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Skriv svar