383 STROKER
383 STROKER
Hej
Är nybliven ägare av en C4-92:a med en ny 383 motor som har gått ca 300 mil sedan den byggdes. Men fick nedslag på avgaserna..Det finns ett trimchip i bilen och ett chip för besiktning som har försvunnit.(avliden så ingen ide söka efter svar där)
Kan ni tipsa mej om vilken firma jag kan vända mej till för att få ordning på chip och
avgaser ?
Är nybliven ägare av en C4-92:a med en ny 383 motor som har gått ca 300 mil sedan den byggdes. Men fick nedslag på avgaserna..Det finns ett trimchip i bilen och ett chip för besiktning som har försvunnit.(avliden så ingen ide söka efter svar där)
Kan ni tipsa mej om vilken firma jag kan vända mej till för att få ordning på chip och
avgaser ?
- Bilagor
-
- corvette sida.JPG (63.94 KiB) Visad 6071 gånger
Senast redigerad av Hasse C4 den ons dec 30, 2009 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 383 STROKER
Hej, är det en plommom lila bil med 20" fälgar så är det Muscle cars i Södertälje som varit inblanad i motorbygget och tuningen.Hasse C4 skrev:Hej
Är nybliven ägare av en C4-92:a med en ny 383 motor som har gått ca 300 mil sedan den byggdes. Men fick nedslag på avgaserna..Det finns ett trimchip i bilen och ett chip för besiktning som har försvunnit.(avliden så ingen ide söka efter svar där)
Kan ni tipsa mej om vilken firma jag kan vända mej till för att få ordning på chip och
avgaser ?
Skriv gärna i din profil var du bor någonstans så folk vet vilken ort de ska tipsa om firmor etc.
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: 383 STROKER
Hej
Jo den är byggd av Muscle car i Södertälje, men får tyvärr inte mycket hjälp från dem.
Hade jag bara fått tag i kille som mappade och tunade den så kanske det hade gått att återskapa bes chippet, men den dörren är av outgrundlig anledning stängd...
Jag bor i Göteborg
Har kollat upp komp osv och den visar 12,5 på alla cylindrar. Har bytt stift o tändkablar osv.
Går bra men tyvärr åt helvete för höga avgasvärden..
Finns det ngn firma i Göteborgsområdet man kan vända sej till ?
Jo den är byggd av Muscle car i Södertälje, men får tyvärr inte mycket hjälp från dem.
Hade jag bara fått tag i kille som mappade och tunade den så kanske det hade gått att återskapa bes chippet, men den dörren är av outgrundlig anledning stängd...
Jag bor i Göteborg
Har kollat upp komp osv och den visar 12,5 på alla cylindrar. Har bytt stift o tändkablar osv.
Går bra men tyvärr åt helvete för höga avgasvärden..
Finns det ngn firma i Göteborgsområdet man kan vända sej till ?
Re: 383 STROKER
hör med olle wilson på creatve fuel injection ... misstänker att han varit inblandad på något sätt.
Vad har du för värden? det finns ju lite andra trick för att få till det.
Vad har du för värden? det finns ju lite andra trick för att få till det.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: 383 STROKER
Hej!
Kan funka med Etanol tex 40/60 eller 50/50 beroende på bestyckning.
Men allt beror nog på hur höga dina avgasvärden var vid besiktningen.
Är dom för höga funkar inte detta.
Oljebyte inför stundande bes håller också nere värdena.
Mvh
Anders Kindell
Kan funka med Etanol tex 40/60 eller 50/50 beroende på bestyckning.
Men allt beror nog på hur höga dina avgasvärden var vid besiktningen.
Är dom för höga funkar inte detta.
Oljebyte inför stundande bes håller också nere värdena.
Mvh
Anders Kindell
Re: 383 STROKER
Fick tillbaka min vette igår innan snön kom...förvånad hur bra den gick på vintervägar med
antispinn..skön värme och med rolling stones på cd kunde man nästan drömma sej bort till sommaren igen...
verkstad i utbynäs har haft den som ett litet projekt, och de bytte tändkablar
tändstift, (ett var dött) komp prov som visade 11.6 - 11.4 på alla cylindrar (inte 12.5)
bytte spiknings sensorer var sönderbrända, samt elkontakter till spiksensorerna
han fick även modifiera headers lite på v sida för att kabeln till spiksensorn inte skulle
ligga rätt mot och brännas av..och även tempgivare ecm. Det var ett skrammel tidigare
vid lågvarv, vilket visade sej vara turbinen som var lös ! Åtdragning och gänglåsning.
Tydligen något man skall tänka på när den har gått några hundra mil efter motorbyte är
att efterdra...
Men nu går den fint på alla cylindrar mkt lättstartad och skall till våren köra 10-20 mil innan för att bränna ur kat o avgassystem innan jag besiktigar med ethanol 50/50 enl rekommendation. Hoppas den går igenom bes med det...annars har jag beställt ett moderat
trimchip av vetteparts som jag dår får pröva mej fram med...tredje alternativet är ts teknik i Ängelholm som verkar kompetenta. Någon som har erfarenhet av dem ?
Priset ? 10.900:- klart överkomligt enl min mening.
antispinn..skön värme och med rolling stones på cd kunde man nästan drömma sej bort till sommaren igen...
verkstad i utbynäs har haft den som ett litet projekt, och de bytte tändkablar
tändstift, (ett var dött) komp prov som visade 11.6 - 11.4 på alla cylindrar (inte 12.5)
bytte spiknings sensorer var sönderbrända, samt elkontakter till spiksensorerna
han fick även modifiera headers lite på v sida för att kabeln till spiksensorn inte skulle
ligga rätt mot och brännas av..och även tempgivare ecm. Det var ett skrammel tidigare
vid lågvarv, vilket visade sej vara turbinen som var lös ! Åtdragning och gänglåsning.
Tydligen något man skall tänka på när den har gått några hundra mil efter motorbyte är
att efterdra...
Men nu går den fint på alla cylindrar mkt lättstartad och skall till våren köra 10-20 mil innan för att bränna ur kat o avgassystem innan jag besiktigar med ethanol 50/50 enl rekommendation. Hoppas den går igenom bes med det...annars har jag beställt ett moderat
trimchip av vetteparts som jag dår får pröva mej fram med...tredje alternativet är ts teknik i Ängelholm som verkar kompetenta. Någon som har erfarenhet av dem ?
Priset ? 10.900:- klart överkomligt enl min mening.
Re: 383 STROKER
du har ännu inte talat om vad du har för avgasvärde ,före och efter verkstads besöket
Ts Teknik i Ängelholm vad är det för firma 


Re: 383 STROKER
Morsning.
Du skriver att ni bytt tempgivare till ECM vad är detta och vad styr den?
Mvh Uffe i Finspång
Du skriver att ni bytt tempgivare till ECM vad är detta och vad styr den?
Mvh Uffe i Finspång
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: 383 STROKER
Hej igen
Förstår på verkstan att det är kallstarten som styrs via ecm.
Inom parantes tillåtna gränser för dej som undrade.
Värdena var innan verkstad besöket co 0.9 (0.5) HC 654 (100)
co 0.6 (0.3) Lambda 1.10 (0.96-1.25)
Tyvärr var det inte läge att förra veckan testa nya värden pga det kyliga o sliriga vädret.
Men de konstaterade att det var en cylinder som inte tände ordentligt, samt
vissa av givarna var trasiga samt tändkablar var brända och låg mot headers.
När detta är åtgärdat rekommenderar de mej att köra ca 10-20 mil för att bränna ur avgassystem och katalysator för att sedan kolla värdena. Den har gått en del mil med kanske sju cylindrar och då har den naturligtvis pumpat ut en massa ofärbrända kolväten.
Men tack o lov ingen blåst topplockspackning, utan det var mycket bra värden !'
Men tacka sjutton för det med en motor som knappt har gått 400 mil sedan byggnationen...
Ts motorsport har följande detaljer för er som inte orkar läsa klubbens annonsörer----
TS Motorsport
Sverker Ottosson
Gjestvangsgatan 1, 265 33 Åstorp (Nära Ängelholm)
Tel: 042-51715
www.tsmotor.com
Mappning och effekttest
Återkommer senare i vår hur allt gick men nu får vetten sova några månader.
Förstår på verkstan att det är kallstarten som styrs via ecm.
Inom parantes tillåtna gränser för dej som undrade.
Värdena var innan verkstad besöket co 0.9 (0.5) HC 654 (100)
co 0.6 (0.3) Lambda 1.10 (0.96-1.25)
Tyvärr var det inte läge att förra veckan testa nya värden pga det kyliga o sliriga vädret.
Men de konstaterade att det var en cylinder som inte tände ordentligt, samt
vissa av givarna var trasiga samt tändkablar var brända och låg mot headers.
När detta är åtgärdat rekommenderar de mej att köra ca 10-20 mil för att bränna ur avgassystem och katalysator för att sedan kolla värdena. Den har gått en del mil med kanske sju cylindrar och då har den naturligtvis pumpat ut en massa ofärbrända kolväten.
Men tack o lov ingen blåst topplockspackning, utan det var mycket bra värden !'
Men tacka sjutton för det med en motor som knappt har gått 400 mil sedan byggnationen...
Ts motorsport har följande detaljer för er som inte orkar läsa klubbens annonsörer----
TS Motorsport
Sverker Ottosson
Gjestvangsgatan 1, 265 33 Åstorp (Nära Ängelholm)
Tel: 042-51715
www.tsmotor.com
Mappning och effekttest
Återkommer senare i vår hur allt gick men nu får vetten sova några månader.
Re: 383 STROKER
k sprit har man glömt bort det
Re: 383 STROKER
K-sprit ?
blir väl häftigt dyrt i förhållande till ethanol eller hur ?
Men funkar säkert lika bra om man inte har tillgång till en etanolmack...
någon som vet bra blandning etanol/bensin ?
problem att starta bilen efter den blandningen ?
ute temp osv ?
blir väl häftigt dyrt i förhållande till ethanol eller hur ?

Men funkar säkert lika bra om man inte har tillgång till en etanolmack...
någon som vet bra blandning etanol/bensin ?
problem att starta bilen efter den blandningen ?
ute temp osv ?