Hmm var ute o körde igår med vetten, efter några pådragningar fick min varvräknare fnatt o stod o slog åt alla möjliga håll ( nålen alltså) och jag tänkte, jaha då var det något nytt att laga då , men efter ca 3 minuter senare så fungerade helt plötsligt som vanligt igen och har fungerat sen dess...... Någon som vet vad detta kan berott på
Jag har samma fel ! (har en 78:a med elektronisk varvräknare) Ändå har jag bytt till ett nytt kretskort eftersom varvräknaren var helt död innan.
Min kan också vara helt död då man startar men knackar jag lite lätt på mätaren så snurrar den igång och den ser ut att ge rätt varvtal.
Den kan även få fnatt när jag slår av tändningen och snurra baklänges.
Är det någon som vet om det ska vara ngt filter i elkretsen från fördelaren ???
http://www.parts123.com/PartFrame.asp?Z ... te_Central
nr 393125 $51 -orginalutseende
*Cures "Dead Tach". If your tachometer doesn't function, you may have a defective tach filter.
*May cure a tach that is randomly jumping due to a slowly corroding tach filter.
*Replaces the original tach filter which is no longer available from GM.
* Installs easily.
Hmm, min hoppar också fram och tilbaka, speciellt om jag använder blinkers, kupé fläkt eller liknande!
Jag har antagit att det beror på att instrumentet inte längre är jordat av någon anledning!? (Klassiskt "jordfel" när olika elekriska grejjor påverkar varandra på konstiga sätt!?)
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Det är som Ornet skrev, tack för tipset , dax att byta filterkretsen för varvräknaren, kolla länken som Ornet bifogade.
Jag tror stenhårt på att en ny sådan fixar felet !