bilprov egna regler om intrång i databoxen??

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

bilprov egna regler om intrång i databoxen??

Inlägg av velasoraptor »

En kompis till mig ringde i dag.Han är återförsäljare för Ford och Hyndai.Dom har även verkstad.En kund kom in i dag till honom som hade fått en 2a på en cod besiknings gubben hade fått fram vid koll i data utaget.Inga varningslampor om att något var fel på bilen.Det var inget fel på bilen.Igentligen börjar inte detta med att gå in i OBD utaget gälla för en i vår.Men nää då det blev en 2a endå.Problemet är att den coden han fick en 2a på finns inte i Hyndais dator.Min kompis har ju alla coder ifrån Hyndai.Men Bilprovningen har ju alltid rätt.Enligt dom finns coden.Men enligt Hyndai finns den inte.Det är som sjukreglerna den vanliga mäniskan kommer i mellan.Vad som nu händer med den stackarn med 2an vet väl ingen.Hyndai kan ju bara tala om att coden inte finns.Min Kompis sa att detta med att gå in i OBD utaget gäller bilar ifrån 2002 och upp.Men jag har hört 2001 och upp.Spelar ingen roll för min egen del.Grabbar detta är säkert bara början.Den som lever får väl se.Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den ons dec 09, 2009 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: bilprov egna regler om intrång i databoxen??

Inlägg av Jake »

:) jag tog för några år sedan ett beslut om att aldrig äga en bil nyare än 2000. mycket på grund av många av dessa konstiga regler, CO2 skatten osv. Får se hur länge jag lyckas hålla mig...

Jobbar ju som testare av bilelektronik, och det sätts felkoder för typ allt. bara radion har något 100tal. Men det måste ju endast vara vissa felkoder som ger ombes. att innerbelysningen inte funkar är väl upp till mig!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Per Fredriksson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Per Fredriksson »

Har en kompis som jobbar på Bilprovningen. Så här svarade han (9 dec) när jag frågade om vad som kommer att gälla:

Transport styrelsen listar vilka felkoder som omfattas dessa är: (Avser felkoderna P0001 - P0499 samt P0650) utdrag ur kontroll handboken.
Undantagna fordon är:
Generellt undantagna bilar (Bensin och Diesel):
Fordon Textkod
Flyttsaksbil F97B
Rallybil T71 (X, Y, Z, ZE, ZK, ZO, ZS)
Amatörbyggd bil T12 (A, C)
Dispensbil T31 (M, MA)
"Eget Bruk" bil T 31 (SC, SD)
Bilar med endast EL som drivmedel
Bensindrivna bussar
Om det inte går att ansluta utrustning p.g.a. konstruktion görs alternativ kontroll d.v.s som vi gjorde förr.

Hoppas det klarnar
JoBy
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det räcker alltså att gömma kontakten så att dom inte hittar den =)
1984 som blir mindre och mindre original.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Hehe T31 lät bra , då klarar sig min bruksbil i varje fall...
men eljest så låter jakes inställng sund,ingen bil nyare än 2000...
Men angående uttagen så är det väl någon typ av standardisering nu för tiden?
Det får bli nästa projekt att hitta dataporten... :D :D
Tur att vetten inte är inblandad i sådant där "tjoller" i varje fall...
Skriv svar