Ang. cutouts och effekt.
-
- Nykomling
Ang. cutouts och effekt.
Tänkte slänga på kooks longtube headers men vill försöka hålla avgassystemet kring bakaxeln hyffsat intakt så bilen kan gå tyst. Men ibland vill man ju inte att den ska gå tyst, den ska bröla och gå så bra den kan med öppet system.
Kan en lösning på mitt problem vara att skaffa fina headers och system i tunneln, sedan på med elektriska cutouts innan ljuddämparna och resten av möget?
Låter cutoutsen avgaserna att flöda som det ska? Har nämnligen sett lösningar där dom nästan är tvärställda, tänk er en H-pipa..
Hoppas någon själ förstår vad jag yrar om.
// Jensa
Kan en lösning på mitt problem vara att skaffa fina headers och system i tunneln, sedan på med elektriska cutouts innan ljuddämparna och resten av möget?
Låter cutoutsen avgaserna att flöda som det ska? Har nämnligen sett lösningar där dom nästan är tvärställda, tänk er en H-pipa..
Hoppas någon själ förstår vad jag yrar om.
// Jensa
-
- Corvettefantast
Re: Ang. cutouts och effekt.
Jensa,
jag har kunder som gjort precis som du säger, d.v.s. monterat cutouts i bakre avgasdelen efter H- eller X-pipan. Det går men är väldigt trångt, därför monterar de flesta i slutet på H- eller X-pipan.
O, visst är det kul att på några sekunder öppna spjället helt och få raka rör - just när man vill.
Av aerodynamiska själ är det bra att inte montera utloppsrören helt vinkelrätt mot avgasröret, finns plats så kan man försöka vinkla så mycket som möjligt för bättre aerodynamik (X-pipa i stället för H-pipa).
Har själv skippat cutouts för denna säsong och bytt till KOOKS 1 7/8" + 3" Xipipa och B&B Bullet 2,5" - 2" - 4". Låter riktigt bra = C3 bigblock!
Har min gamla H-pipa monterad med QTP cutouts, kablage med monteringsdelar för askoppsmontering. Allt nästan oanvänt, färdigsvetsat och klart för montering på 30 minuter. Priset 3.000:- komplett innan jag ångrar mig. https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 25&t=11119. Testa och montera om i slutdelen om du inte blir nöjd.
OBS! Byter du till headers t.ex. KOOKS eller LG, så behöver du deras X-pipa också.
Lycka till med ett spännande projekt!
Robert
jag har kunder som gjort precis som du säger, d.v.s. monterat cutouts i bakre avgasdelen efter H- eller X-pipan. Det går men är väldigt trångt, därför monterar de flesta i slutet på H- eller X-pipan.
O, visst är det kul att på några sekunder öppna spjället helt och få raka rör - just när man vill.
Av aerodynamiska själ är det bra att inte montera utloppsrören helt vinkelrätt mot avgasröret, finns plats så kan man försöka vinkla så mycket som möjligt för bättre aerodynamik (X-pipa i stället för H-pipa).
Har själv skippat cutouts för denna säsong och bytt till KOOKS 1 7/8" + 3" Xipipa och B&B Bullet 2,5" - 2" - 4". Låter riktigt bra = C3 bigblock!
Har min gamla H-pipa monterad med QTP cutouts, kablage med monteringsdelar för askoppsmontering. Allt nästan oanvänt, färdigsvetsat och klart för montering på 30 minuter. Priset 3.000:- komplett innan jag ångrar mig. https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 25&t=11119. Testa och montera om i slutdelen om du inte blir nöjd.
OBS! Byter du till headers t.ex. KOOKS eller LG, så behöver du deras X-pipa också.
Lycka till med ett spännande projekt!
Robert

Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
När du är klar så kom förbi så effektmäter vi med öppna respektive stängda ventiler 
Generellt så tappar du bottenvrid med för grova pipor/för friflödande system men vinner toppeffekt så det är alltid en avvägning mellan bottenvrid och toppeffekt. De flesta har nog mest nytta av bottenvrid för hur ofta ligger man på 6400rpm och pressar ....

Generellt så tappar du bottenvrid med för grova pipor/för friflödande system men vinner toppeffekt så det är alltid en avvägning mellan bottenvrid och toppeffekt. De flesta har nog mest nytta av bottenvrid för hur ofta ligger man på 6400rpm och pressar ....
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefantast
Varje gång!vette.se skrev: Generellt så tappar du bottenvrid med för grova pipor/för friflödande system men vinner toppeffekt så det är alltid en avvägning mellan bottenvrid och toppeffekt. De flesta har nog mest nytta av bottenvrid för hur ofta ligger man på 6400rpm och pressar ....

Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Anders hur har du mappat maskiner med kompressor/turbo med cutouts... ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
de är mappade med stängda, det är där bilen körs 99% av tiden för de flesta.Bengt skrev:Anders hur har du mappat maskiner med kompressor/turbo med cutouts... ?
[edit]
kan väl vara bra att tillägga att när cut-outsen öppnas så går den lite fetare.
Senast redigerad av vette.se den lör mar 06, 2010 9:19, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvettefantast
Jag besiktigade min C5 Z06 2001 med cutouts i höstas (har nu bytt till KOOKS Headers och B&B Bullet för mer effekt).redtroll skrev:Vad säger bilprovningen om cutouts?
Ingen kommentar från besiktningsmannen - MEN jag plockade bort cutoutsen och monterade en täckande plåt på flänsen före besikningen (30 minuters arbete).

Robert

Jag besiktigade med cut-outs förra året, och jag pratade med besiktningsmannen om dem och han sa att de inte hade med dem att göra bara de var stängda.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***