Sänka, dämpare, fjädrar, bussningar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sightveiler
Rookie
Rookie

Sänka, dämpare, fjädrar, bussningar

Inlägg av Sightveiler »

Har en 92:a som jag ska sätta lite väghållningsgrejjer på.

Nån som har något att rekomendera?

Koni el Bilstein?
Fjädrar??

Vill ha den några cm lägre..

Polarytan bussningar?

Mvh Andreas
Chris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Chris »

Koni är bra. Det kör jag med och är jättenöjd.

Fjädrar? Tror inte att det är nödvändigt att byta om de inte är slitna.

Sänka är lätt och billigt. Köp längre bultar för bak och plocka bort fjädern i fram och byt ut gummi klossarna mot nya lägre i urethan, finns att köpa hos din Corvette handlare.

Byt bussningar om de gamla är slitna.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Kan ju addera lite här förrutom det som chris har sagt..

Corvette Bakaxlen är FELKONSTRUERAD, det var nån tattaringengör som glömmde kolla på hur den bettede sig när den blev belastad (nu var jag elak 8) )..

Geometrin förändras under fjädringsrörelsen dessutom är den delarna för mjuka så dom böjer sig under belastning.. Dessutom så är tyngdpunkten i bilen högre än vad bakaxeln är designad för :? ... Dessutom så förstärks problemen av dåliga bussningar (min axel gick att flytta 1" med handkraft i sidled)... Det är därför vetten är så jävvla understyrd och den skickar, som alla vet, ganska lätt ut bakändan..

Hur fixar man problemet.. PU bussningar är ett måste... Förstärk undre länkarmarna.. sänk tyngdpunkten (en sänkning hjälper).. Man kan även ändra på antingen fjäderhårdheten eller styvheten i kränghämmarna..

Själv så har jag sänkt bilen 1" fram och bak.. Givetvis PU över allt.. Nya Dämpare.. Tänkte vänta med länkarmarna tills jag har provat bilen lite mer..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Jake skrev:Själv så har jag sänkt bilen 1" fram och bak.. Givetvis PU över allt.. Nya Dämpare.. Tänkte vänta med länkarmarna tills jag har provat bilen lite mer...
Blev det stor skillnad :D
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jake:

Vilken geometri ändrar sig? Vill du ha en stel axel eller DeDion? De multilinkaxlar jag sett får mer neg camber vid ökad belastning om konstruktörern vill behålla spårvidden.

Vilka delar skall förstärkas och hur? Har i framvagnen noterat att det är Alcoa som bonkat ihop de delarna och deras alufälgar till lastbilar är ju inte direkt klena + att jag misstänker att man tagit till lite pga alu ej definerade utmattningsgräns. Låter skumt med delar som böjer sig. Däremot ser man div ersättningar till toe-in armarna.

Vilka bussningar var sämst? Flyttade sig hela axeln låter det som bussningarna till "fladdermusvingen"

MVH

MN
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Ok..

Jodå sänkningen gjorde en hel del faktiskt 8).. Kan varm rekomenderas förrutom att bilen blir så låg så att det knappt går att få under en domkraft.. Jag köpte mina Energy suspension bussningar från summit för $175.. Väl investerade penningar :)..

Framvagnen är en ruggit rigid sak (triangen är ju den enskilt stakaste geometrin), här kännde jag ingen större anledning att göra något.. Men det följde ju med bussningar i i kittet.. Möjligen skulle man kanske slöjda till ett stag, men jag ver inte hur nödvändigt det är..

Över till om bakaxelgeometrin..
Från och med 1987 så har man sänkt "rollcenter" så där får man bättre "Anti squat".. En sänkningn av bilen gör det bättre oavsett modell..

Om man kollar på bakaxeln rakt underifrån så ser man att de under länkarmarna är svagt böjda och något vrida från fabrik.. Detta är INTE bra för styvheten, eftersom man redan har initierad knäckning.. Detta gör att den böjjer sig onödigt mycket vid belastning.. Hade den varit helt rak hade det varit bättre.. MEN största problemet ligger i bussningarna.. Hur som helt så kommer ytterhjulet på vetten att få POISTIV camber vid belastning.. Helt rätt som du säger så är axeln konstruerad för att få NEGATIV camber Men det får den ej.. Har tyvärr inte hunnit köra så mycket med PUbussnigarna, så jag har inte tagit ställning till om de undre länkarmarna skall bytas eller inte.. Men att börja med bussningarna är en mycket bra början..

Bussningarna till fladdremusvingen var kassa, liksom alla andra bussningar.. Tänk på att öjudnivån i kupén blir aningen högre och att ojämnheter förflyttas upp i ryggraden, men det e ju en sportbil 8)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar