Läckage transmissionsolja

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Anders Tysander
Nykomling
Nykomling

Läckage transmissionsolja

Inlägg av Anders Tysander »

Har en C5 från 2002. Den har vid upprepade tillfällen läckt ordentliga mängder transmissionsolja
vintertid där den står i kallgarage (kan ha stått okörd i flera veckor innan det händer) . Packningen har bytts på transmissionskåpan vid det första tillfället då garantin fortfarande gällde. Detta händer inte sommartid så jag utgår ifrån att kyla skapar någon sammandragning av material som i sin tur skapar läckaget.
Är det någon som kan lösa mitt problem?
TPG 400
TPG400
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Läckage transmissionsolja

Inlägg av vette.se »

Anders Tysander skrev:Har en C5 från 2002. Den har vid upprepade tillfällen läckt ordentliga mängder transmissionsolja
vintertid där den står i kallgarage (kan ha stått okörd i flera veckor innan det händer) . Packningen har bytts på transmissionskåpan vid det första tillfället då garantin fortfarande gällde. Detta händer inte sommartid så jag utgår ifrån att kyla skapar någon sammandragning av material som i sin tur skapar läckaget.
Är det någon som kan lösa mitt problem?
TPG 400
Är det automat eller manuell ?

Var läcker det på lådan ?

Hur mycket är ordentliga mängder ?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Anders Tysander
Nykomling
Nykomling

Det är en automat och det är väldigt svårt att se var det läcker.
Läckaget har varit i storleksordningen 2-3 dl per gång.
TPG400
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Anders Tysander skrev:Det är en automat och det är väldigt svårt att se var det läcker.
Läckaget har varit i storleksordningen 2-3 dl per gång.
Det finns ett antal ställen det kan läcka på ... du kan inte komma under bilen och följa oljedropparna som måste hänga under lådan ? Svårt annars att kunna ge några tips, vanligast är annars att man dragit tråget med fel moment.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Anders Tysander
Nykomling
Nykomling

Jag har haft den på lyft i verkstad flera gånger och fyllt på olja enligt manual. Vi har varit flera som försökt spåra läckaget men inte kunnat finna det entydigt.
Det som är lite märkligt är ju att det sker när det blir minusgrader.
Dessutom var det Chevrolet i Akalla som bytte packningen vid första läckaget och dem borde ju veta vad dem gör när det gäller vilket moment man ska dra med.
TPG400
Skriv svar