Kromade vs. Coated headers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Kromade vs. Coated headers

Inlägg av Stingray »

Är det någon här som har sett skillnaden med egna ögon? Går det att få coated lika blanka?

Någon som har sett Hookers nya rostfria ?

/Tommy
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Inte svar på din fråga :oops: Men dock bild på coatade Hookers headers vs polerat alu ventil kåpor samt Hookers rostfria ljuddämpare :wink:

Bild

Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:D Oj Vad det blänker!!! Tjusigt!!







men det ska väl stå 502 på ventilkåporna??? 8)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

frisk skrev::D Oj Vad det blänker!!! Tjusigt!! men det ska väl stå 502 på ventilkåporna??? 8)
Jodå ,men de gör ju inte mycket nytta i lägenheten :?

502a :lol:

Är för slö för att lägga ner den energin på att få ner en BB i en C4a :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hur går det med monstermotorn frisk!?
du kommer väl att posta mycke bilder när den kommer 8)
men till den verkliga frågan har sett coatade på bild som var polerade
såg fina ut,men som sagt bara på bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hur blir det med färgen på dom? Dom cromade blir väl blåaktiga, eller?
Och hållbarheten? Jag var ju inne på det innan allt annat sket sig men då avrådde alla jag snackade med att det var inte bra och bla.... Har nån nån bra erfarenhet och vad ligger priserna på? :roll:
johan lu

Inlägg av johan lu »

Du menar (502 kartongmotor) på ventilkåporna.
Eller har jag helt fel.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det e möjligt att en smallblock kan packeteras i en kartong men tror att min kommer på en pall :lol:

Kartongmotor?? :roll: Jag e ju lite efter nu när jag ingen motor har hehe
johan lu

Inlägg av johan lu »

Ps (Kartong motor) är ett uttryck för dåligt ihopsatta motorer som kommer på beställning i kartong.
Min 454 ls7 motor i från 1988 en så kallad eftermarknadsmotor är ett typexempel på kartongmotor. Det var inte ovanligt tex att det var olika fabrikat på kolvarna osv. Bo Ridström hittade blandannat grus i en kartong ls7 vid blueprintning o ombyggnad.
Skämt o sido.
Hoppas du blir nöjd med din motor!

Själv väntar jag också på delar i från Usa till min blivande 462A som Pekka Nyström håller på med.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:shock: :( :( :( :shock: :( :(
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

johan lu skrev:Ps (Kartong motor) är ett uttryck för dåligt ihopsatta motorer som kommer på beställning i kartong.
Min 454 ls7 motor i från 1988 en så kallad eftermarknadsmotor är ett typexempel på kartongmotor. Det var inte ovanligt tex att det var olika fabrikat på kolvarna osv. Bo Ridström hittade blandannat grus i en kartong ls7 vid blueprintning o ombyggnad.
Skämt o sido.
Hoppas du blir nöjd med din motor!

Själv väntar jag också på delar i från Usa till min blivande 462A som Pekka Nyström håller på med.
Mmm de gäller att ha koll på prylarna. Grus ..ough. Förresten en 454:a borrad 030 blir inte det en 460? Var får du dom extra 2 ifrån? Chambers?

Hoppade förresten dina headers då jag inte bestämt mig för om jag ska ha sidepipes eller inte än.

:twisted:

/Terner
johan lu

Inlägg av johan lu »

När du säger det har du väl rätt! Hörde det av någon i förbifarten.
Men hur många kubik exakt är en 454a egentligen?.
Angående headdersen och avgassystemet så tänkte jag behålla det ett tag till i fall jag får ändrade planer.

Ps (finns det ingen som är intresserad av mina kompletta ls7 toppar)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

johan lu skrev:Men hur många kubik exakt är en 454a egentligen?.
1 cubic inch är 16.38706 cc

så 454 = 7.439727
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Stefan skrev:
johan lu skrev:Men hur många kubik exakt är en 454a egentligen?.
1 cubic inch är 16.38706 cc

så 454 = 7.439727
iofs är jag lite trött när jag läser detta, men jag förstår inte uträkningen
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

susanna113 skrev:
Stefan skrev: 1 cubic inch är 16.38706 cc

så 454 = 7.439727
iofs är jag lite trött när jag läser detta, men jag förstår inte uträkningen
Flytta decimalen några steg så får du det rätta svaret.
454 cui = 7439,7 cc
Alltså drygt 7,4 L... Antar att det var det ni ville komma fram till.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

:oops: glömde skriva liter :oops:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar