Mäta upp kompression?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Mäta upp kompression?

Inlägg av KrilleN »

Tjabba alla.

Jag undrar hur man mäter upp kompressionsförhållandet på en V8.
Läste i ett gammalt inlägg att man måste ta isär motorn och mäta olika saker.....vad är det man mäter??? Finns det nån färdig formel?

De där instrumenten man sätter i tändstiftshålen mäter ju bara kompressionstrycket i cylindern.


Krille N
Användarens profilbild
Stefan Arvidsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 10, 2004 21:13
Ort: Gotlands Tofta

Inlägg av Stefan Arvidsson »

Jo det är lite klurigt att få ut det.

Ett bra ställe för tips är:http://www.stahlmotor.se/kompression.html


Stefan
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

man mäter kompförh lika på alla kolvmotorer
varför vill du ha reda på det
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det statiska kompressionsförhållandet anger volymskillnaden i cylindern mellan läget när kolven är i sitt nedersta läget och sitt översta läget.

Oftast är det så att man utgår från en otrimmad motor och vet då vad kompressionsförhållandet är genom tillverkarens uppgifter. Vill man sedan trimma genom att höja kompressionen så köper man kolvar, eller andra topplock där tillverkarn anger vad det nya kompressionsförhållandet blir. Men, är det dock så att man har en motor där man inte har en aning om kompressionsförhållandet så är det bara att plocka av topplocket och sätta igång och mäta.

1. Börja med att lägga topplocket upp och ner på en bänk. Skaffa t.ex. en genomskinlig plexiglasskiva och lägg den över en förbränningskammare. Täta med med t.ex.någon form av fett. Borra ett hål i plattan och fyll sedan på med vatten till dess att all luft försvunnit. Mät exakt hur mycket vatten det gick åt för att fylla förbränningskammaren = förbränningskammarens volym.

2. Ställ en kolv i sitt nedersta läge och mät volymen i cylindern. Är kolven plan på ovansidan räcker det med ett skjutmått etc. för att beräkna volymen. Gör sedan samma sak med kolven i sitt översta läge.

3. Ta nu de två volymerna beräknade i två och lägg till volymen av förbränningskammaren till varje, och till sist, ta nu förhållandet mellan dessa så får du kompressionen.

Har man så kallade högkompressionskolvar där ovandelen på kolven sticker upp ovanför cylindern och in i topplockets förbränningsrum då kolven befinner sig i sitt översta läge, så får man vara lite påhittig för att mäta hur stor volym det är på den delen som sticker upp.....

Mvh, Björn
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Björn Leidelöf skrev: 3. Ta nu de två volymerna beräknade i två och lägg till volymen av förbränningskammaren till varje, och till sist, ta nu förhållandet mellan dessa så får du kompressionen.
Och här bör du även lägga till volymen för topplockspackningen.

Längst ned på denna länk: http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.html finns ett program för att räkna ut statisk kompression samt dynamisk (med hänsyn taget till insugventilens stängning). 8)

Lycka till med milliliterglaset. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Topplockspackningen....bra påpekande! Glömde den biten i mitt svar ovan!

Mvh, Björn
Skriv svar