Elektriskt startproblem efter 20 min

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
C51998
Nykomling
Nykomling

Elektriskt startproblem efter 20 min

Inlägg av C51998 »

Har en 1998 coupe, startar bilen inga problem, stoppar den och tar ut nyckelen och lägger den i sätet, efter ca 20 min hör jag ett klick och tändningen går att slå på, men ingeting sker när jag vrir på nyckelen, verkar som startspärren har slått in. Har slått av alarm samt automatisk låsning av bilen, men detta sker i alla fall ?? Har testad att automatisk låsning av bilen fungerar utanför ca 20 m och bilen låser sig och larmar på, detsamma sker när jag kommer tillbaka, bilen larmar av samt låses upp,är det någon som vet vad det är för fel och vad man skall byta, och var den enheten sitter i så fall, Mycket tacksam för hjälp.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Elektriskt startproblem efter 20 min

Inlägg av vette.se »

C51998 skrev:Har en 1998 coupe, startar bilen inga problem, stoppar den och tar ut nyckelen och lägger den i sätet, efter ca 20 min hör jag ett klick och tändningen går att slå på, men ingeting sker när jag vrir på nyckelen, verkar som startspärren har slått in. Har slått av alarm samt automatisk låsning av bilen, men detta sker i alla fall ?? Har testad att automatisk låsning av bilen fungerar utanför ca 20 m och bilen låser sig och larmar på, detsamma sker när jag kommer tillbaka, bilen larmar av samt låses upp,är det någon som vet vad det är för fel och vad man skall byta, och var den enheten sitter i så fall, Mycket tacksam för hjälp.
Har du kollat att batteriet är ordentligt laddat, kanske att det inte orkar när du vrider om nyckeln och ska starta andra gången ?

Kolla de två relän som sitter ovanför BCM modulen (fyrkantiga svarta relän). BCM modulen sitter framför fötterna på passageraren, har varit med om att ett av de reläna lagt av kommer dock inte ihåg vilket av dem som har med startspärren att göra, symptomen blir som du beskriver - allt verkar fungera men när du vrider om nyckeln till start så händer inget.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar