Spolarvätskepump...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Spolarvätskepump...

Inlägg av janbanan24 »

Någon som har en ljus idé på hur man får liv i (får loss) spolarpumpen på en Vette -79?

Har hittat själva pumpen innanför hålet i skärman bakom vänstra framhjulet och blåst ur all gegga ur slangen, men jag vet inte riktigt hur jag ska få sprut på rutan igen???

(Missförstå mig rätt nu, det är ENBART för besiktningsmannens skull! :evil: )

Känns ju lite B att typ slänga ner en färskvattenspump från husvagnssvensson i spolarvätskebehållaren! :roll:

Janne.

PS Vad är det för stor "cylindrisk termos" som står akterut från spolarbehållaren? Den ser inte inkopplad ut på min bil!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Pumpen kan nog vara körd om den suttit i sedan -79.
Men du kan ju alltid testa att lägga på +12V på ena polen och jorda den andra och se om den lever.
För att få loss den behöver man en djup hylsa (tror det är 23 mm, ska kolla när jag kommer till garaget) samt förlängare.
Spolarmotorn sitter monterad till behållaren via en mutter med silfilter som gängas på motorn från insidan av spolartanken. Mutter/silfilterhistorian ser ut som en strut med mutterfattning i basen av struten, kondelen av struten består av ett metallnät.
Förlängare med hylsa förs in i behållaren via påfyllningshålet och så gängar man av muttern från spolarmotorn. Kan kräva lite pillrande !

Den cylindriska termosen kan vara kolkanistern för uppsamling av bränsleångor från förgasare/bränslesystem.

/Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ah, tack för beskrivningen, tror jag förstår hur det sitter ihop!
Får väl beställa ny pump när jag väl ska beställa! Dollarn ligger ju ganska förmånligt till just nu, så man får väl hoppas att det stora "Valet" inte ger så häftig rekyl på dollarkursen!

Kolkanister säger du! ...Hör den till nått ERG system som man måste ha i fungerande skick inför besiktning?

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Japp, den är en del av EGR-systemet. Min 78:a är helt ren på allt som hör till avgasreningssystemet men det var inget problem vid besiktningen. Den gick lite fet på tomgången men det justerade vi till vid själva besiktningen. Besiktningsmannen var så hjälpsam :D

Min bil är intagen som flyttgods så den kan tydligen utrustas med vad som helst och ändå bli godkänd :shock:

Lycka till med besiktningen :!:
/Hagge

PS. Jag hittar inte hylsan som jag använde för spolarpumpen, muttern har ju tummått, men som sagt jag tror att jag körde med en 23 mm lång hylsa DS.
Skriv svar