Värdering FRC
Värdering FRC
Vad anser ni att en FRC är värd i förhållande till cabben och coupén?
Jag står i valet o kvalet att köpa en sådan men är osäker på värdet, ny är den ju dyrare, men frågan är hur den står sig på begagnat marknaden??
Jag står i valet o kvalet att köpa en sådan men är osäker på värdet, ny är den ju dyrare, men frågan är hur den står sig på begagnat marknaden??
Re: Värdering FRC
FRC tillverkades 99 & 00 och ersattes sedan av Z06 och stog för ungefär 10% av försäljningen.
FRC var billigare, lättare & vridstyvare än Caben & Cupén.
FRC lev. med Z51 (styvare fjädring & krängare) & manuellåda.
Andrahandsvärde:
Jag tror att majoriteten av de som ska köpa en 10 år gammal corvette föredrar en som man kan åka öppet i.
Och om man prioriterar vikt, väghållning m.m. kan det nog vara en bra idé att lägga på några kr & köpa en Z06 ELLER köpa en billig FRC och preppa (Anders, Vette.se kan berätta mer).
Lycka till
FRC var billigare, lättare & vridstyvare än Caben & Cupén.
FRC lev. med Z51 (styvare fjädring & krängare) & manuellåda.
Andrahandsvärde:
Jag tror att majoriteten av de som ska köpa en 10 år gammal corvette föredrar en som man kan åka öppet i.
Och om man prioriterar vikt, väghållning m.m. kan det nog vara en bra idé att lägga på några kr & köpa en Z06 ELLER köpa en billig FRC och preppa (Anders, Vette.se kan berätta mer).
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Jo jag vet historien om FRC, frågan är hur den står sig.
Visst, en öppen bil är alltid trevligt, men tror du att den står lägre än en "targa"? Den är ju trots allt lite speciell i både utseende och väghållning.
Visst, en öppen bil är alltid trevligt, men tror du att den står lägre än en "targa"? Den är ju trots allt lite speciell i både utseende och väghållning.
Ber om ursäkt visste inte vad du kände till.
När det gäller väghållning tillverkades det fler utav de andra två modellerna med Z51 paketet än vad det tillverkades FRC.
OK FRC är lättare & styvare och borde därför ha en bättre väghållning under förutsättning att däck, stötdämpare & bussningar m.m. är tipp topp.
När den var ny var det 10 gånger fler som ville ha en Cab eller en Coupe och jag tror att det är samma sak idag.
När det gäller väghållning tillverkades det fler utav de andra två modellerna med Z51 paketet än vad det tillverkades FRC.
OK FRC är lättare & styvare och borde därför ha en bättre väghållning under förutsättning att däck, stötdämpare & bussningar m.m. är tipp topp.
När den var ny var det 10 gånger fler som ville ha en Cab eller en Coupe och jag tror att det är samma sak idag.
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Tyvärr kan jag inte ge dig något svar på din fråga.mohlin skrev:Jo jag vet historien om FRC, frågan är hur den står sig.
Dock kan jag ju spekulera lite och ge min personliga syn om den kan vara av intresse.

Sedan det rör sig om en modell som tillverkats i relativt få exemplar utgår jag från att den borde stå sig bra jämfört med vanligare Targan.
Själv var jag väldigt sugen på just en FRC sedan den är jäkligt snygg och som jag peronligen uppfattar som mer "unik" då jag letade bil.
Tyvärr fanns ingen vettig till salu då så det bidde ingen.
Kan du inte lägga in en bild av bilen?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Ni motsäger varann, och jag håller med er båda, då kanske ni förstår mitt dilemma!
Personligen tror jag att en FRC ligger i samma värde som en coupé, men den kanske har lite färre köpare, men de som gillar den betalar nog extra för rätt bil.
Jag återkommer med bilder Ricky.

Personligen tror jag att en FRC ligger i samma värde som en coupé, men den kanske har lite färre köpare, men de som gillar den betalar nog extra för rätt bil.
Jag återkommer med bilder Ricky.
Jag tycker du tänker fel, skit i andrahandsvärdet och köp den du verkligen tycker om. Ponera att du köper en tjusig cab och är på väg hem stolt och lycklig när du plötsligt möter en FRC och inser att det var ju en sån du egentligen ville ha.mohlin skrev: men frågan är hur den står sig på begagnat marknaden??
Man kan dra parareller med folk som just nu vill ha en vit bil men inte vågar köpa en för andrahandsvärdet lär vara kass på just vita bilar om några år (nu snackar jag inte Corvette), än sen då? Det är väl här och nu som gäller.
Ps. Funderar på att köpa en vit Audi A5 om några år, då är dom nog billiga

Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Jag kör mina leksaker max en säsong, därför är andrahandsvärdet en viktig detalj.
Jag har haft ett 10-tal Corvetter.
Då förstår jag.mohlin skrev:Jag kör mina leksaker max en säsong, därför är andrahandsvärdet en viktig detalj.
Jag tror inte att någon av de 3 olika modellerna kommer tappa mer i pris än någon annan under det närmsta året, dock tror jag att det är lättare att hitta en köpare till en Cab eller Coupe.
Lycka till

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Exakt min åsikt.745 skrev: Jag tror inte att någon av de 3 olika modellerna kommer tappa mer i pris än någon annan under det närmsta året, dock tror jag att det är lättare att hitta en köpare till en Cab eller Coupe.
Lycka till