Vad för vevaxel skall jag köpa efter mitt haveri där veven fick för mycket stryk. Är en 350 med tvåbultat block( C4-84:a), Edelbrock RPM överdel, (alutoppar, insug o kam) smidda kolvar och Lingenfelter "pink rods". Är ju inget effektmonster men ca 375 hk kanske, räcker det med en gjuten stålvev eller skall man ruinera sig på en smidd? Är bråttom då jag ju vill handla vev så fort som möjligt för att få ihop maskinen igen, just nu ligger den i atomer i garaget efter söndagens haveri.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Nej, den är också kass, men en vänlig själ här på forumet hade 1 sats Lingenfelter bearbetade pink rods som jag fick till bra pris.
Har väl inte tänkt bygga vidare på den här maskinen då den är 2-bultad och den här effekten räcker ett tag då jag ju kört i 8 år med gamla motorn.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
För den effekten och rätt mycket mer duger en vanlig orginal gjutjärnsvev och 2-bult. Jag har faktiskt ALDRIG sett ett verkligt eller teoretiskt bevis för att fler bultar skulle göra att motorn pallar för mer effekt ( det är inte därför GM tog fram 4-bultade block).
Det finns ju mycket vettiga rotating assys, med stakar vev å kolvar till vettiga pengar. Värt att tänka på med gjutna stålvevar är att vibrationer som byggs upp i veven inte klingar av, dvs veven kommer att sjunga (vibrera) när motorn går.
Skulle nog själv ha köpt en gjutstålsvev mest för att de är billiga och bra!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Tack för svaren
Är nog inne på en stålgjutvev själv också, jag skall ju inte bygga en 1000hk dubbelturbo. Skall ju bara reparera den jag har så jag kan ut och åka igen så fort som möjligt. Däremot måste väl hela härligheten balanseras eftersom jag byter stakarna också, problemet är väl bara att hitta någon i mina hemtrakter som kan göra det snabbt. I övrigt är ju motorn som ny, gått 350 mil sedan renovering 08/09. Vill jag bygga något värre sedan så har jag ju kvar min gamla motor som är 4-bultad.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Jag har en gjuten Eagle vev med nånstans runt 450-500 hk och kör "bara" med 2-bultat.
Har funkat bra än så länge, förutom att min svängningsdämpare lossnat.
Men det beror inte på veven utan att jag var dumsnål och lät bli att köpa en ny dämpare när jag byggde 383'an.
Köp en vev och lämna sedan in den till nåt seriöst företag som har bra och moderna maskiner, även om det kostar en smula mer än att välja nån källarfirma.
Jag litar inte riktigt på jänkarna eller kanske det är Kineserna som numera gör alla maskinjobb?
Bra balansering känns viktigt, speciellt om du varvar mycket.
Glöm inte bort att kräva ett balanserings protokoll när allt är klart.
Kolla med Kristinianstad Motorslip ,är duktiga och har bra maskiner,fråga efter Gladde. Det finns även en firma i Nissafors som skall vara bra.
Har även tips på en kille utanför Hovmantorp som är duktig, vet inte om han balanserar, annars har han säkert tips på någon som gör det.
Vi hade grabbens Fordtoppar där för renovering och portning, blev kanonbra till hyfsat pris.
Han heter Göran ,0706268463
Inge
gbak skrev:
Köp en vev och lämna sedan in den till nåt seriöst företag som har bra och moderna maskiner, även om det kostar en smula mer än att välja nån källarfirma.
Jag litar inte riktigt på jänkarna eller kanske det är Kineserna som numera gör alla maskinjobb?
Det är indier, eller snarare en indier som gör majorieten av alla vevaxlar. ... kommer inte ihåg vad firman heter nu.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Blev en smidd LT1 vev som Bo Ridström Racing, Mullsjö hade. Fick ett bra pris inkl. balansering av allt och då menar jag allt tom. kilarna till svängn. dämpare och lilla kamderevet, svänghjul, koppling m.m. Så nu väntar jag bara otåligt på att han skall bli färdig, förhoppningsvis nästa vecka. Veven satt i balanseringsmaskinen och det var halvfärdigt nu men naturligtvis så fick han en panikutryckning till Karlskoga idag, jaja det är bara att vänta. Har ialla fall fått resten av motordelarna tvättade då det var lagerrester överallt, sedan kan man ju undra varför det inte fastnat mer i oljefiltret.
Hade ju varit kul om man fått ihop den till den 13 juni då CCS Racing kör dragracing i Malmö.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016