Hej!
Har bestämt mig... om det inte är för mycket krångel, att ta hem en C5'a från USA. Täkte höra om det är någon som har gjort detta, och kan tipsa lite:
1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
2: Behöver man byta något på bilen?
3: Vad behöver man göra när man fått bilen till Sverige? (har importerat en hel del från Tyskland, och det är ju bara vägning + reg bes)
4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.
Tacksam för ALLA tips.
Mvh
Joacim
U.S.A. import frågor.
Re: U.S.A. import frågor.
Z06an kan vara svår pga. att modellen inte säljs i Europa av GM och inte är typgodkänd i EU. Men man kan prova att ta in den som vanlig coupècliff skrev:1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
Bakljus lär du åka på att bytacliff skrev:2: Behöver man byta något på bilen?
3: Vad behöver man göra när man fått bilen till Sverige? (har importerat en hel del från Tyskland, och det är ju bara vägning + reg bes)
http://www.nordtrafik.se/cliff skrev:4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Re: U.S.A. import frågor.
HardTop(FRC) och Z06 är inte typgodkända i Europa.cliff skrev:Hej!
Har bestämt mig... om det inte är för mycket krångel, att ta hem en C5'a från USA. Täkte höra om det är någon som har gjort detta, och kan tipsa lite:
1: Någon modell/version av C5 som inte går att ta in?
2: Behöver man byta något på bilen?
4: Tips på länkar/företag som fixar frakten över.
Tacksam för ALLA tips.
Mvh
Joacim
Du måste ordna framlyset(får inte vara orange ljus framåt), montera sidoblinkers, lyktglas bak(måste vara orange blinkers), sidomarkeringar bak. De sa inget om bältena i min bil så jag har USA original.
- vette.se sale!
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
Jag har precis importerat en C4 LT4 1996 från USA (New York-området). Efter att ha klarat ut allt med säljaren, dvs överfört pengar till honom, så fick jag kontakt med ett företag som heter DAS Autoshippers. Dom ordnade med så att bilen hämtades hemma hos den jag köpte den av, och sedan fixade dom allting så att bilen kom till Göteborg. (www.dasautoshippers.com). Detta kostade 1275 dollar. Klart dyrare än bara båtfrakten (ligger på runt 750-800 dollar) men då ingick ju även att den hämtades dörr-hamn så att säga. Deras sätt att lösa allting på gick smidigt. Det som man MÅSTE tänka på är att "the title" (vår motsvarighet till registreringsbeviset) skall följa med bilen när den lämnar USA, annars får den inte lämna USA. Så fort bilen är skeppad så skickas detta hem till Dig, det ombesörjde DAS också (ingick i priset).
När bilen kom till Göteborg så åkte jag till skepningsfirman i Göteborg (Scandinavian Shipping AB) och legitimerade mig och fick några papper. Sedan ner till tullen och betalade 10% tull och 25% moms. Där fick jag ett nytt papper och sedan till ID-kontrollen på Skandiahamnen och därefter Port 2 och hämtning av bilen. Rederiet som hade anlitats heter HUAL (norsk firma) och allting hade gått fint, inga repor eller nåt konstigt alls.
Detta var min första bilimport, och tycker det gått smidigt. Om det blivit billigare än att köpa en bil i Sverige det kan diskuteras, men det som är utan tvivel är ju att på detta viset kunde jag få precis det jag önskade, dvs en vit LT4 Coupe med beige inredning och i mkt bra skick. Det finns mig veterligen inga sådana i Sverige (förutom min nu då...).
Fick den bara i fredags, så hur besiktningen skall gå det har jag hittills ingen erfarenhet av!
Hoppas det kan hjälpa något -
Christian
När bilen kom till Göteborg så åkte jag till skepningsfirman i Göteborg (Scandinavian Shipping AB) och legitimerade mig och fick några papper. Sedan ner till tullen och betalade 10% tull och 25% moms. Där fick jag ett nytt papper och sedan till ID-kontrollen på Skandiahamnen och därefter Port 2 och hämtning av bilen. Rederiet som hade anlitats heter HUAL (norsk firma) och allting hade gått fint, inga repor eller nåt konstigt alls.
Detta var min första bilimport, och tycker det gått smidigt. Om det blivit billigare än att köpa en bil i Sverige det kan diskuteras, men det som är utan tvivel är ju att på detta viset kunde jag få precis det jag önskade, dvs en vit LT4 Coupe med beige inredning och i mkt bra skick. Det finns mig veterligen inga sådana i Sverige (förutom min nu då...).
Fick den bara i fredags, så hur besiktningen skall gå det har jag hittills ingen erfarenhet av!
Hoppas det kan hjälpa något -
Christian
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Kontakt:
JO! En sak till....
Har efter att tillbringat oändligt antal timmar och nästan riskerat min relation hittat ett antal mycket bra sidor i USA för att hitta själva bilen. Här är några favoriter....
www.corvettecountry.com
www.eliteautomotivegroup.com
www.thevette.net
www.autotrader.com
www.cars.com
www.corvettewarehouse.com
och även ebay.com är inte fel.
/Christian

Har efter att tillbringat oändligt antal timmar och nästan riskerat min relation hittat ett antal mycket bra sidor i USA för att hitta själva bilen. Här är några favoriter....
www.corvettecountry.com
www.eliteautomotivegroup.com
www.thevette.net
www.autotrader.com
www.cars.com
www.corvettewarehouse.com
och även ebay.com är inte fel.
/Christian