Lathet och Burnoff
Lathet och Burnoff
Mitt burnoffrelä fungerar av och till vilket gör att "service engine soon"lampan lyser av och till. Nu fick jag hem ett nytt och då är frågan vilket av reläna är det?.Om det var helpaj vore det ju bara att prova något av dom(flera likadana),men nu kan man ju bli lurad (ett sitter på vänster innerskärm ,ett på torpeden och jag har för mig att det ska finnas ett tredje någonstans.Kanske jag är dålig att söka,men i Haynezboken står inte var det är placerat.
burnofff
stämmer nog att båda reläna sitter på innerskärmen,men vilket är det av dom?,och vad går det andra till.Kollade mer noga och jag finner inte heller något tredje som ser likadant ut.Men det kan ju i och för sig vara olika mellan årsmodellerna eller också sitter det något under instrumentbrädan.(eller också svamlade personen som sa att det är tre likadana reläer.)
Felkod Kod 36
Efter att motorn stängs av (oljetrycket har sjunkt, oil pressure switch) aktiveras burn off funktionen. "Burn off " reläet ser till att tråden i MAF sensorn hettas upp och bränner bort alla föroreningar. När detta sker får ECM 12 v i jorden till reläet, när den inte får 12v antar den att reläet är dåligt eller att det är kabelbrott och felkod 36 kommer…
Efter att motorn stängs av (oljetrycket har sjunkt, oil pressure switch) aktiveras burn off funktionen. "Burn off " reläet ser till att tråden i MAF sensorn hettas upp och bränner bort alla föroreningar. När detta sker får ECM 12 v i jorden till reläet, när den inte får 12v antar den att reläet är dåligt eller att det är kabelbrott och felkod 36 kommer…
burn off
Tja MadCow ,du har ju en 90 då var mafen bortrationaliserad ,antagligen av kostnadsskäl.Så man la in fler funktioner på promet istället.Men med LT1,an kom mafen tillbaks och alltså behövs ett "burnoff relä" för att bränna ren motståndstråden som känner luftfödet genom gasspjället.Men är frågan vilket av relä eländena är burnoffrelät,någon måste väl ha bytt sitt?
burn off
Det sitter tre relän på min 88 ett till vänster bak på kylaren(verkar gå till bakre fläkten)ett på vänster innerskärm,och ett på torpedväggen aldeles innanför bromsservon.¤Eftersom ingen tydligen bytt relät fick jag prova mig fram ,och när jag brutit strömmen och monterat relät på torpedväggen försvann felkoden,men det har den ju gjort förr också så säker är jag inte.
Nu är det samma visa igen
Antagligen är det burnoffrelät som spökar,men är inte säker. I Haynez boken säger elschemat egentligen ingenting.
Det sitter alltså ett relä bak kylaren(antar den går till fläkten)
Ett relä på torpedväggen aldeles innanför bromservon och ett på vänster innerskärm bakåt sitter alltså under och strax framför huvudbromscylindern.
Antar att det är ett av dom två,men vilket ?. bytt det på torpeden,men felet kommer och går ändå,men följer man kabelstammarna verkar det logiskt.
Men vad går det andra till för något?.
När jag kollade felkoderna så var det både burn off ,och electronikenheten i fördelaren. När elektronikenheten bytts slocknade "service engine soon "ibland, så att det är burnoffrelät verkar logiskt.
När jag startade upp bilen efter dvalan var det inga felkoder,men idag när jag skulle provköra kom "service engine soon, stängda av tvärt ,forfarande engine service soon,varmkörde och ställde i i verkstan och slog upp huven för att lokalisera alla reläer, slog igen och startade,alla fel borta,lampan släckt....
Måste nog skaffa mig egna grejer att kolla koderna,att kortsluta är aldeles för bökigt.
Det sitter alltså ett relä bak kylaren(antar den går till fläkten)
Ett relä på torpedväggen aldeles innanför bromservon och ett på vänster innerskärm bakåt sitter alltså under och strax framför huvudbromscylindern.
Antar att det är ett av dom två,men vilket ?. bytt det på torpeden,men felet kommer och går ändå,men följer man kabelstammarna verkar det logiskt.
Men vad går det andra till för något?.
När jag kollade felkoderna så var det både burn off ,och electronikenheten i fördelaren. När elektronikenheten bytts slocknade "service engine soon "ibland, så att det är burnoffrelät verkar logiskt.
När jag startade upp bilen efter dvalan var det inga felkoder,men idag när jag skulle provköra kom "service engine soon, stängda av tvärt ,forfarande engine service soon,varmkörde och ställde i i verkstan och slog upp huven för att lokalisera alla reläer, slog igen och startade,alla fel borta,lampan släckt....
Måste nog skaffa mig egna grejer att kolla koderna,att kortsluta är aldeles för bökigt.
Re: Nu är det samma visa igen
Återkom med pris å vara vore fintIngo skrev:Måste nog skaffa mig egna grejer att kolla koderna,att kortsluta är aldeles för bökigt..

Om du hittar nått vettigt
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.