Bromskylning :)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

Då bromsarna på C4an är så infernaliskt kassa tänkte jag se om lite kylning hjälper.

Först lite matte :).

energi inarbetat i skivan under en inbromsning 180-80 km/h

Wa = mv²/2 - mv0²/2

dWk = 1500(22²-50²)/8 = 380kJ (per bromskiva om de delar lika)

Energin som förs in i skivan
Q = c*m*dT
cjärn =420 J/kgC
m= 4 kg
Q = 30 kJ

T = 380000/(420*4) = 226 C

Om vi roar oss med att spruta vatten på skivan under inbromsningen, hur mycket vatten behövs då för att få ner tempen 100 grader?

Q100 = 420*4*100 = 168kJ

cvatten = 4181 j/kgC
ångbildnings entalpi = 2260 kj/kg (obs faktorn 1000)
dT = temphöjningen på vattnet (har liten betydelse) = 100 C
Q=m*cvatten*dt+m*Cånga
m=Q/(Cvatten*dt-Cå)
m = 168000/(4181*100+2260000) = 0,06 kg = ca 0,06 l = 6cl / skiva.

motsvarande mängd luft
Mluft = Q/cluft*dt)
cluft = 1005 J/kg/C
mluft = (168000/1005*100) = 1,67 kg = 1,4 m³. om vi sedan räknar in att värmekonduktiviteten för luft är 24 gånger sämre än för vatten kan man lite grovt anta att det går åt ca 33m³ luft per skiva :shock: för att kyla lika mycket (det här är sjuukt komplext att räkna ut på riktigt.). Men mellan tummen och pekfingret går det här att använda. om man plottar effektiviteten så ökar vattnet jmft med luftkylning ju varmare bromsarna blir.

Så jag har åkit till biltema och inhandlat lite bra å ha grejjer :).
Bilagor
10052010020.jpg
10052010019.jpg
Senast redigerad av Jake den fre maj 14, 2010 23:52, redigerad totalt 3 gång.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jul 09, 2008 13:20
Ort: Stockholm Vallentuna

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Strumpan »

Ha ha, du är ju för skön! Se till att göra en uppföljning på det här när du testat, det kommer bli intressant att läsa. Nu är min bil förstås en 93'a och därmed inne på sin 18'e säsong men nog är bromsarna anmärkningsvärt underdimensionerade i relation till bilen i övrigt som på vanligt amerikanskt sätt är konstruerad efter devisen Bigger is better. Jag menar, bromsarna på vår V70 familjekombi med biltemaskivor och biltemaklotsar runtom upplevs ha bättre bett, egentligen mest p g a det kraftiga servot som gör att man kan tvärnita med hjälp av stortån endast. Corvetten behöver en tung vänsterfot för samma prestanda.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bromskylning :)

Inlägg av 745 »

Ser framemot att få höra resultatet.
Vet av egen erfarenhet att man behöver inte köra många varv på banan innan värmen knäcker bromsarna :( .
Men jag har hört om några som körde långlopp med en C4a & big brakes och tack vare vattenkylning så fick man bromsarna att fungera bra 8) .
Ända problemet lär ha varit att de blev inflaggade eftersom det rök om bilen :lol: .
Är själv sugen på att testa med vattenkylning efter att ha trasslat :evil: med luftslangar som är svåra att dra fram på ett bra sätt, och som sagt var inte borde kunna ge mer än en 10m3 / Mantorpsvarv extra utöver den luften som redan strömmar förbi bromsskivorna.

Men som Strumpan säger vid vanligt gatbruk är ju inte värmen något problem utan då gäller större bromsar & kraftigare servo för att få kortare stoppsträcka. Själv har jag goda erfarenheter av C5 bromsar fram med orginal servo.

Lite gamla siffror: Car and Driver Dec-84 Test broms 70-0 mph
Corvette 185 ft
Porsche 928S 187 ft
Ferrari 308 Quatrovalvole 205 ft
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

Sissådär då har jag testat bromskylningen...och det funnkar. Tror dock att jag plaskar på för mycket vatten. vilket syns på bilden. på bilden när det ryker så har jag gjort 3 inbromsningar från 120-20. Andra bilden har jag gjort 7st. :twisted:. Gick väl åt sissådär 3l vatten på 2 mil :shock: så det är inget för gatan.

Kan väl tillägga att det bolmar så in i när man drar iväg efter en bromsning. man har även en skön hinna kondens och bromsdamm längs sidan av bilen.. När jag kom hem kunder jag ta i framfälgarna bakfälgarna gick inte att komma nära med handen. Tror att mina bakbromsar kommer att dö på söndag :D
Bilagor
13052010(001).jpg
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bromskylning :)

Inlägg av 745 »

BRA JOBBAT 8)
Dra slangar till bakhjulen, stryp flödet & ladda med mer vatten.
Nej det är inget för gatan om man inte gör täta inbromsningar på - 100km/h.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
MikkeI
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:38
Ort: Rosersberg

Re: Bromskylning :)

Inlägg av MikkeI »

Okej, en gång till...

dWk = 380kWh per skiva

=> dT = 226C

Vi tar även med 20C (= fint väder?)

Ångbildnings entalpin är endast för fasövergången ej per C endast J/Kg...

m=(380000-420*4*(100-20))/(70*(100-20)+38000) = 5,6 Kg

En inbromsning är väldigt kort nån sekund om man ej fegar förstås ;) samt så är det svårt att förånga vattnet pga det ångskikt som bildas mellan den (heta) skivan och vattnet...

mluft = (380000-420*4*(100-20))/(17*(100-20)) = 180 kg

Men om man sprutar kontinuerligt en dimma av vatten borde det ju vara effektivare...

Att få skivorna ner mot 100C är nog orimligt...?


Det kanske finns nån med mer kunskap/erfarenhet i ämnet???


/Mikke
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Bromskylning :)

Inlägg av 745 »

Hur mycket kylning behövs det :?:

Det beror på hur mycket energi som tillförs, jag tror att ni kan räkna med det 10 dubbla :twisted: (mot vad ni har räknat på) / varv(1.30-1.45) på Mantorp.

Tag reda på vilken arbetstemperatur era belägg har.
Gatubelägg ska fungera utan uppvärmning och har därför låg arbetstemperatur.
Racebelägg arbetar i princip bara under hög belastning och är därför gjorda för en väsentligt högre arbetstemperatur 100 grader.

Om man vill mäta den verkliga temperaturen kan man måla bromsarna med olika färger som permanent ändrar kulör vid olika temperaturer.

Dimma låter ju bra men frågan är hur vattnet/dimman påverkas av luftströmmarna vid skivan. :?:

Den stora fördelen med en väl fungerande kylning om man vill ha en snabb bil är att man slipper stora, tunga & dyra bromsar & hjul :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

MikkeI skrev:Okej, en gång till...

dWk = 380kWh per skiva

=> dT = 226C

Vi tar även med 20C (= fint väder?)

Ångbildnings entalpin är endast för fasövergången ej per C endast J/Kg...

m=(380000-420*4*(100-20))/(70*(100-20)+38000) = 5,6 Kg

En inbromsning är väldigt kort nån sekund om man ej fegar förstås ;) samt så är det svårt att förånga vattnet pga det ångskikt som bildas mellan den (heta) skivan och vattnet...

mluft = (380000-420*4*(100-20))/(17*(100-20)) = 180 kg

Men om man sprutar kontinuerligt en dimma av vatten borde det ju vara effektivare...

Att få skivorna ner mot 100C är nog orimligt...?


Det kanske finns nån med mer kunskap/erfarenhet i ämnet???


/Mikke
Micke du har så rätt så, det har smugit sig in några galenskaper i min uträkning :). Precis som i din.

Om man kolla på andra bilden så är ju skivorna bevisligen under 100 grader då det rinner vatten om dem :D. Men tanken med uträkningen är att det skall vara 100 grader+

EDITERAR FÖRSTA POST 8)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

6cl verkar mer rimligt... 8) Verkar ju stämma hyffsat empiriskt också räknar med att jag plaskade på 1-2 dl/ inbromsning och det var för mycket vatten.. Har skaffat ett par spolarmunstycken, kanske blir för lite vatten nu :D. bara att labba och se var man skall ligga
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
MikkeI
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:38
Ort: Rosersberg

Re: Bromskylning :)

Inlägg av MikkeI »

Ok, uträkningarna verkar stämma bättre nu 6cl verkar rimligt... jag blev bortdribblad på J till KWh konverteringarna...

Hittade några trådar i ämnet:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... da+bromsar
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... 2127c4a007

Jag hade en Polaris Indy 650 (snöskoter) förra årtusendet med vattenkyld broms (vattenkyld platta mellan klossar och ok)!

Jag antar att du gör detta för att slippa tappa bromsarna som på Mantorp i fjol ;)


/Mikke
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

MikkeI skrev:Ok, uträkningarna verkar stämma bättre nu 6cl verkar rimligt... jag blev bortdribblad på J till KWh konverteringarna...

Hittade några trådar i ämnet:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... da+bromsar
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... 2127c4a007

Jag hade en Polaris Indy 650 (snöskoter) förra årtusendet med vattenkyld broms (vattenkyld platta mellan klossar och ok)!

Jag antar att du gör detta för att slippa tappa bromsarna som på Mantorp i fjol ;)


/Mikke
Gjorde samma misstag med J och kW... och ja de är för att slippa tappa bromsarna...

Nu blir det inget åka imorrn för min triggergivare har tackat för sig... Om nån har en honeywell GT1 innom 20 mils radie från stockholm kommer jag på en gång... Missar ju banträffen i morrn annars :(
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Bengt »

Räkna igen på detta. Formeln för rörelseenergi ( Etot ) är den som angetts. Rörelsemängd v(0)- Rörelsemängd V(1)
För att t.ex. värma upp vatten från 20C till 100C (delta = 80C) och sedan förånga allt vatten gäller :
Etot=E(uppvärmningsvärme)+E(kondensationsvärme)
E(kondensationsvärme) = 2260kJ/kg * m(kg)
E(uppvärmningsvärme) = 4,18kJ/kg * m(kg) * 80C (delta t)

D.v.s. Etot = 2260kJ/kg * m(kg) + 4,18kJ/kg * m(kg) * 80C (delta t)

Lös ut m :roll:

Blir lite mer än i era exempel. Ni vet att det snabbt går att koka upp en kastrull vatten men att koka kastrullen torr är en helt annan grej... O detta gäller för en inbromsning. Plus att frambromsen skall ha mer vatten... Problemet är hastigheten V(0) o på Mantorp är det t.ex. rakan som pajar bromsarna när man kommer upp i över 200km/h. Räkna sen på en trimmad bil som VetteAnders Röda med 270km/h till 50km/h med en bil på 1650kg :mrgreen: Det är därför man pajjar bromsarna när man trimmar, bilen går 30km/h snabbare på rakorna..
Man behöver sen ju inte kyla bort all värme med vatten utan kyla med luft också. Vatten kan ju vara ett komplement.

Jake hade ett exempel på 7 st inbromsningar från 120 til 20 efter varandra. Det motsvarar samma energi som EN inbromsning från 310km/h till stillastående med en bil på 1600kg..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bromskylning :)

Inlägg av Jake »

Bengt skrev:Räkna igen på detta. Formeln för rörelseenergi ( Etot ) är den som angetts. Rörelsemängd v(0)- Rörelsemängd V(1)
För att t.ex. värma upp vatten från 20C till 100C (delta = 80C) och sedan förånga allt vatten gäller :
Etot=E(uppvärmningsvärme)+E(kondensationsvärme)
E(kondensationsvärme) = 2260kJ/kg * m(kg)
E(uppvärmningsvärme) = 4,18kJ/kg * m(kg) * 80C (delta t)

D.v.s. Etot = 2260kJ/kg * m(kg) + 4,18kJ/kg * m(kg) * 80C (delta t)

Lös ut m :roll:
Du räknar ut mängden vatten som går åt för att få ur ALL värme ur ALLA skivor (dvs hela retardationsenergin) med ett dt på 80 grader i vattnet. Dessutom blir kondensationen inte linjär när skivan blir kallare än 100 grader (vilket kan vara troligt).
Det jag har räknat ut är hur mycket vatten som går åt för att kyla EN skiva från 226 grader till 120 grader. även om det kanske är att ta i att jag lyckas få en ångtemp på 120 grader.

dvs mv = mbil(22²-50²)/18(4181*100+2260000) = 0.06 kg = 0.06cl

faktorn 18 kommer av 380kj/168kj * antalet bromsade hjul * 2an i nämnaren.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar