VATS Nu var det dags igen...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
lena cab
Nykomling
Nykomling

VATS Nu var det dags igen...

Inlägg av lena cab »

Hade ju som bekant hemsak problem med bilen förra säsongen..framförallt med startspärren..

Monterade i måndags ett Override system på bilen och allt har vart frid och fröjd..tills idag..
Ställde bilen hos polaren.låste inte men tog ur nyckeln..lämnade bilen 45 minuter..sen var det som förr..allt drar igång utom startmotorn..

grejade lite smått,men inget hjäpte..lät bilen stå låst 1/½ timme sen startade den som inget hänt...

Är det något i dörren?glapp i VATS boxen?Spökande larm?(har ingen larmdosa och har aldrig hört/sett bilen larma)Eller är den bara rent djävlig mot mig???
blågul
Nykomling
Nykomling

Re: VATS Nu var det dags igen...

Inlägg av blågul »

haft samma problem med min ZR-1 -91 ,eftersom den är manuell provade jag med att skjuta igång den . den startade då , alltså inget
fel på VATS , bytte startmotor och har sedan aldrig haft något problem
med det . skruvade isär gamla startmotorn och konstaterade ärgbildning
på kopparytor , vilket verkar ha haft inverkan på kontakt vid varm motor
lycka till !
lena cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lena cab »

Det är tänkbart..det underliga är att solenoiden slår inte till över huvudtaget..känns som om det inte blir någon signal från start relä till solenoid...
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Aut. eller Man.?
lena cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lena cab »

Glömde.. är en automat
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Kan det vara samma problem som med Thure´s 90, som jag besvarade här på forumet... fast tvärtom... eheh... du fattar?

Vad jag menar är, kan det vara problem med Park/Neutral Switch, typ funkar inte alls?

En kabel som är på G att gå av, lätt hänt när man har gjort något vid växelspaken.
lena cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lena cab »

Visst kan det vara så..men har inte vart nära vxl spaken..och är den kass borde bilen starta oavsett växel eller??
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

lena cab skrev:Visst kan det vara så..men har inte vart nära vxl spaken..och är den kass borde bilen starta oavsett växel eller??
Inte om något är lös där nere och switchen är inte i samma linje med det som växelspaken visar.

Vad jag menar är, om växelspaken står i P eller N, men switchen inte, alltså mellan dem tex. R, så startar den inte.

Säger inte att det är så, men Sherlock Holmes hade tänkt så iaf.

Bara en tanke...
lena cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lena cab »

Ska kolla närmare på det..den enda nämnare jag har är att det aldrig händer när bilen är kall..bara varm...

Det slår i ett relä när den inte startar men starten slår ej till..börjar tro att det är något fel på startmotorn trots allt..
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Ja, nu när du beskriver det på det viset, låter det mer som startmotorn eller dennes relä, den lilla som ska skjuta ut kugghjulet i kransen (i brist på ngn bättre beskrivning).
Skriv svar