Fästen för bakre kofångare på 68

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
voscreature
Nykomling
Nykomling

Fästen för bakre kofångare på 68

Inlägg av voscreature »

Hej!

Min stackars misshandlade 68 cab får sakta livet åter och skall snart reg. besiktigas. En liten detalj som kanske någon här kan sprida lite ljus över, är osäker på hur detta har sett ut original:

Kofångarna bak har 4 fästpunkter. Pga. klantiga reparationsarbeten i aktern har någon velat vid återmonteringen. Vi kan studera ena sidan bara. Jag har i skrivande stund 2 st. ganska kraftiga järn, ett litet kort stubbigt som består av två delar ihopbultade som sitter på bakre tvär-rambalken och bultas in i ett kofångarfäste. Sedan finns det ett vinkeljärn som sitter på längsgående rambalken och vetter ut i hörnet på karossen och sedan in i kofångaren. Dessa fästen verkar vara korrekta (?).

Men sen. Är det inte så att det skall sitta ett rund-stag från bake tvär-rambalken till det nedersta fästet? (art. nr 29016 på corvetteamerica.com). Detta fattas isåfall helt på min 68:a. Till sist, det fjärde fästet som sitter längst ut på kofångardelen som sveper runt ut på bakskärmen: Bultas verkligen denna rakt genom plasten, rätt upp och ner? Så var det på min vagn, varpå det nu är två rediga hål i karossen istället. :(

Om någon hinner bekräfta lite vad som är original vore jag glad.

Tack.

/Martin
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Fästen för bakre kofångare på 68

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej.
Det stämmer det du beskriver.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
voscreature
Nykomling
Nykomling

Inlägg av voscreature »

Hmm, det jag inte får till nu är de runda stagen. Köpte 2 sådana hos CC, men inte en chans att de passar mot bultfästet på kofångarna. Helmysko.

Är det nån som har lust att klämma upp en bild på detta på en 68:a så kanske jag ser vad som är snett här?

Tack!
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Pm:a mig en vanlig e-post så fotar jag och skickar i morgon :)
Skriv svar