Startproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Startproblem

Inlägg av Corvette Robban »

Hallå boys!

Ett knepigt fel har börjat uppdagas på min kärra. Man kan ha kört med en i en vecka. sen när du ska starta den så hoppar alla mätare till, reläer slår till och så. När du sen vrider om nyckel så händer ingenting..handbromslampan lyser, likaså Anti Lock lampan. Efter en 15 min så kan det gå att starta den igen och problemet försvinner för säg 10 dagar framåt. vad i hela kan vara felet?Bilen är en 87:a! Och är det någon som har en hum om vad en ny cab skulle kosta?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

startproblem

Inlägg av Ingo »

kan inte vara stöldsystemet i nyckeln som börjat trilskas? oxiderat eller skitigt kanske?
senast jag såg något om cabpriser var det krin 5000 kkronor,men dollarn är låg så den borde väl inte vara dyrare i varje fall.Ring runt och kolla,samt kolla priserna i Usa via nätet.
GTA
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GTA »

är det ett chipp i nyckeln på en -87a?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

GTA skrev:är det ett chipp i nyckeln på en -87a?
Jepp! Det är det.
/Lars/ 8)
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Startproblem

Inlägg av Ingo »

Jo det kan oxidera där chippet får kontakt inne i låset.lite pyssel att komma åt och rengöra/putsa.kan även vara nyckeln som är knepig, prova reservnyckeln ,om den går bättre.
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Halvan »

Tjena.

Jag hade ett liknande problem på min 89a. Jag trodde också att det var nyckelns "bleck" det var fel på, men det visade sig vara startmotorn som var boven. Efter att den byttes har jag aldrig haft problemet igen.

På min hände det bara när motorn var varm (och bara nån gång då och då), alltså inte vid kallstart. Det var tydligen så att startmotorn "varm-nöp" emellanåt...
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

E nästan säker på startmotorn. Har själv fått byta min då jag fick exakt samma problem. Har i efterhand fått höra av dom "lärda" att det e vanligt på "äldre" 350-motorer. Tydligen så att det utvecklas för mycket värme från grenröret som gör att lindningarna tar skada i startmotorn. Detta går dock oxå att skydda sig emot genom att köpa ett "heatshield" som lindas runt startern.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Lasse-HBG skrev:Detta går dock oxå att skydda sig emot genom att köpa ett "heatshield" som lindas runt startern.
Eller en plåt :wink:
Bild
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 2XAW2J41M4
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Startproblem

Inlägg av Ingo »

Tja att startmotorer på v8bilar traditionellt får problem med "headers" och börjar "fälta" är ju standard.Men sitter originalgrenröret på vetten är nog inte risken så stor,och dfinitivt inte om katen är rensad.Men med tiden så visst kan startmotorn lägga av,men kolla anslutningar ,och så kan man ju kortsluta över solenoiden och se om den slår till då.Faktum är nog att Lt1 bilarna från 92 och framåt har kanske större problem med startmotorerna.En arbetskompis med en 95 har väldiga problem om bilen stått någon vecka,men aldrig om den är varm.
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Tack för alla svar grabbar!

Det är oftast när den är varm. Det enda lustiga är bara att handbromslampan lyser tillsammans med Anti Lock lampan. Hade en teori ett tag om att det kuna vara "neutral start switch" men verkar inte så. Inredningen ska ändå rivas ur nu i vinter så jag får plocka ner tändningslåset också och kolla efter. 87:an har chipet i nyckeln och det är klart, efter alla år får det ju ändå lov att spöka. Det konstigaste är att det brukar gå att starta med startkablar, men inte med en 1000 Ampere´s startbooster... :shock: . Där sitter original grenrör....tyvärr :lol: Avgasvärdnea vara klockrena när jag reggade den i somras så det är inga problem med kattarna. Gör det mycket på sig att ta bort huvudkatten innan bakaxeln och sen 3" därifrån?Åkte nämligen 350 hästars Sierra Cosworth innan Corvetten så den känns lite tam. Men tänker inte heller bygga nåt värsting, bara lite mer muller och kanske lite mer stick på höga varv!

Ciao boys
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

oki. En parantes är ju kanske att jag inte har några headers på min... Trots detta så va min starter tämligen "upphettad". Ang. din fråga om katten så tyckte jag att den enda skillnaden jag uppnådde med att ta bort den va att ljudet blev "sämre", blev liksom tunnare ljud på nåt vis :( . Effektmässigt tror jag inte du märker nån skillnad såvida inte din kat e väldigt igensatt.
Najkles
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Najkles »

Har ungefär samma problem på min 86:a. Till och börja med är det helt korrekt med startmotorn som blir varm och går mycket tyngre. Har man då lite dåligt med kräm i batteriet så får man inte runt motorn. På min 86:a är det så att startspärren går i ibland och då får man slå igen förardörren hårt tre-fyra gånger och efter det så kan man starta bilen direkt.

Lika roligt varje gång
Mvh
Najkles
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

katen

Inlägg av Ingo »

om du plackar huvud katen får du högre avgasljud,och att bottenvridet blir lite sämre,men antagligen vinner du lite högre effekt på topp men det märker man aldrig normalt sett.värst är att vid ungefär 90 kommer otrevliga vibrationer eftersom motorn tappat botten vrid,lär finnas speciella slutavgasrör som kompenserar mot vibrationerna,frågan är om det funkar.
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Det är inte lönt för det lilla. hur det än är så rör ju bilen på sig alldeles utmärkt redan som det är nu! Men man märker ju klart att den tappar mycket kraft efter 3600 rpm. Men som sagt, måste ju gå till botten med startproblemet. Kan ju vara startmotorn som ni säger, men jag tror mer på att det är immobilizern som spökar..Det hör ju till att bilen varit avställd sen 1998.

hej hej
shaken
Rookie
Rookie

Inlägg av shaken »

Lasse-HBG skrev:E nästan säker på startmotorn. Har själv fått byta min då jag fick exakt samma problem. Har i efterhand fått höra av dom "lärda" att det e vanligt på "äldre" 350-motorer. Tydligen så att det utvecklas för mycket värme från grenröret som gör att lindningarna tar skada i startmotorn. Detta går dock oxå att skydda sig emot genom att köpa ett "heatshield" som lindas runt startern.
Hej!
Har liknande problem med min Corvette. Vet du var man kan köpa en heatshield till startmotorn
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

shaken skrev:
Hej!
Har liknande problem med min Corvette. Vet du var man kan köpa en heatshield till startmotorn
www.hansen-racing.com och alla Mekonomen butiker är återförsäljare :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar