Är det svårt att bygga om till bromsservo på en 68 BB, ska snart ut o prova , behövs servo?
Nicke
Byta till broms servo
Re: Byta till broms servo
Det är inte så svårt om man är lite händig och vig. Huvudbromscylinder sitter fast med 2 fästpunkter medans bromsservon har 4 fästpunkter, du måste borra upp 2 nya hål i torpedväggen, mät nogrant. Muttrarna som håller huvudbromscylindern är låsta med ett plåtbleck som du måste vika undan, det är lite trångt under instrument panelen, ta gärna bort förarstolen så blir det lite lättare att komma åt. När du installerar bromsservo så byt även bromscylinder, att använda en cylinder från en bil utan bromsservo blir inget bra, det blir för kraftig bromsverkan, det blir nästan tvärnit bara du nuddar pedalen. Köp ett kitt med både servo och cylinder tillsammans. Jag har gjort detta på min -72 454 med gott resultat
. Man vill ju kunna stanna snabbt, för att kunna tra iväg igen med ett leende på läpparna.
. Var noga med luftningen efteråt, det finns tips om detta på www.c3-restorer.se under tekniska tips.
Mvh/ Guy

Mvh/ Guy
Tack för detta Guy, bra jobbat.
Nicke
Nicke
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
Jag har också bytt för flera år sedan, blev som dag o natt på min. Innan ombyggnad hade jag garanterat låsningsfria bromsar, de tog till och med fram redardationsmätaren på bilprovningen för att kolla om det hände något överhuvudtaget när man bromsade, numera får jag beröm för bra bromsar.
Det är som Guy säger nåt så in i h-e trångt under instrumentbrädan, prova att lossa hela vänstra instumentbrädan, kan hjälpa något kanske. Jag gjorde det inte och det tog ett tag att få dit det hela. Du skall definitivt bygga om för det blir otrolig skillnad och du kommer inte att ångra dig.

Det är som Guy säger nåt så in i h-e trångt under instrumentbrädan, prova att lossa hela vänstra instumentbrädan, kan hjälpa något kanske. Jag gjorde det inte och det tog ett tag att få dit det hela. Du skall definitivt bygga om för det blir otrolig skillnad och du kommer inte att ångra dig.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016