Har fått en rejäl spricka i karossen på min bil, vad lagar man detta med?
Funkar det med vanlig "båt"glasfiber eller måste det till någon specialplast?
kaross reparation
Re: kaross reparation
Karossen är byggd av "vanlig" glasfiberförstärkt polyesterplast.
Samma taktik som då man reparerar en glasfiberbåt helt enkelt.
Dock kräver det en noggrann hand för att uppnå ett bra resultat.
Området måste vara rentorkat gärna med aceton INNAN man börjar slipa ner för lagningen, detta för att slipmaskinen inte ska dra skit ner i slipreporna i laminatet.
ALL färg måste avlägsnas där polyestern och glasfibern ska appliceras.
Ytorna måste vara absolut fettfria.
Man bör reparera en spricka från "bägge hållen" för att återställa ursprunglig styrka alt slipa bort hela den spruckna ytan och sedan bygga upp nytt laminat utifrån.
Man bör slipa en grop/krater runt skadan och sedan fylla på med glasfiberbitar i en passande storlek, små bitar nederst i gropen och sedan bygga på med större bitar längre upp u gropen mot ytan.
Många som reparerar bilar av glasfiber vet inte vad de håller på med och jag har själv sett skrämmande exempel på en lackfirma där gubbarna som reparerat en Corvette inte ens hade den mest elementära baskunskap i ämnet utan bara "slaskat på" lite polyester och glasfiber så att hålet/skadan döljdes.
Det är inget hokus pokus alls att plasta, bara man läser sig till lite förkunskap och använder fantasin kritiskt så blir resultatet bra.
Att bara fylla i sprickor med Biltemas (eller andras) glasfiberspackel återställer ingen styrka i ett redan sprucket laminat.
Har du någon bild av skadan och hur har den uppkommit?
Samma taktik som då man reparerar en glasfiberbåt helt enkelt.
Dock kräver det en noggrann hand för att uppnå ett bra resultat.
Området måste vara rentorkat gärna med aceton INNAN man börjar slipa ner för lagningen, detta för att slipmaskinen inte ska dra skit ner i slipreporna i laminatet.
ALL färg måste avlägsnas där polyestern och glasfibern ska appliceras.
Ytorna måste vara absolut fettfria.
Man bör reparera en spricka från "bägge hållen" för att återställa ursprunglig styrka alt slipa bort hela den spruckna ytan och sedan bygga upp nytt laminat utifrån.
Man bör slipa en grop/krater runt skadan och sedan fylla på med glasfiberbitar i en passande storlek, små bitar nederst i gropen och sedan bygga på med större bitar längre upp u gropen mot ytan.
Många som reparerar bilar av glasfiber vet inte vad de håller på med och jag har själv sett skrämmande exempel på en lackfirma där gubbarna som reparerat en Corvette inte ens hade den mest elementära baskunskap i ämnet utan bara "slaskat på" lite polyester och glasfiber så att hålet/skadan döljdes.
Det är inget hokus pokus alls att plasta, bara man läser sig till lite förkunskap och använder fantasin kritiskt så blir resultatet bra.
Att bara fylla i sprickor med Biltemas (eller andras) glasfiberspackel återställer ingen styrka i ett redan sprucket laminat.
Har du någon bild av skadan och hur har den uppkommit?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: kaross reparation
Amen Ricky!
Sen har jag sett att vissa förutseende Corvetteägare förstärkt med plast och matta under dom delar där karossen kan vara "skarvad" innan lack.

Sen har jag sett att vissa förutseende Corvetteägare förstärkt med plast och matta under dom delar där karossen kan vara "skarvad" innan lack.
Re: kaross reparation
Tack för svaret, det går alltså till ungefär som jag trodde!
Skadan har uppkommit på den lilla bakskärmsdelen mellan dörren och hjulhuset, så jag tror det blir knivigt att komma åt från båda sidorna.
Det är ju även en del knepiga kanter där, men med lite tålamod borde det nog lösa sig.
Har tyvärr inga bilder i dagsläget och hur skadan uppkom återkommer jag till senare.
Skadan har uppkommit på den lilla bakskärmsdelen mellan dörren och hjulhuset, så jag tror det blir knivigt att komma åt från båda sidorna.
Det är ju även en del knepiga kanter där, men med lite tålamod borde det nog lösa sig.
Har tyvärr inga bilder i dagsläget och hur skadan uppkom återkommer jag till senare.
Re: kaross reparation
Kommer inte ihåg nu från vilket år som tillverkningen ändrades, men från en viss årsmodell så ska man använda epoxi och inte polyester. Metoden/tekniken är ändå den samma. 1973 är det i alla fall epoxi, kanske redan från 1972?
Re: kaross reparation
Man kan med fördel laga en polyesterkaross med epoxy och glasfibermatta i stället om man så önskar.
Epoxyn är lite mer lättflyktig och penetrerar laminatet bättre samt är starkare än polyestern.
Epoxyn är lite mer lättflyktig och penetrerar laminatet bättre samt är starkare än polyestern.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: kaross reparation
Ecklers säljer resin (är det polyester?) för corvetter till och med -72, verkar som att dom började med epoxy -73.
Jag har en -72:a, ska jag alltså sikta in mig på epoxi ändå för att få en stark lagning?
Jag har en -72:a, ska jag alltså sikta in mig på epoxi ändå för att få en stark lagning?
Re: kaross reparation
Resin är efter vad jag förstår bara ett samlingsnamn för en limmande komponent.
Epoxy är starkare och ger en hållbarare lagning med bättre penetrering och mindre porer än polyester.
Det jag menar med penetrering är förmågan att fylla ut olämnheter och porer.
Min uppfattning är även att luft från glasfibermattan lättare transporteras upp till ytan innan härdning med Epoxy än med Polyester.
Vad det gäller inköp skulle jag rekomendera närmaste båttilbehörsaffär typ SeaSea eller liknande, de har normalt West Systems Epoxy på hyllan samt glasfibermatta osv som kan behövas, Aceton kan du även köpa där alt Biltema eller byggvaruhus.
Ska man spackla ut ojämnheter så säljer även båttillbehörsaffärerna en pulverliknande komponent som kallas Microballonger som blandas med Epoxy till lämplig konsistens.
Lämpliga verktyg är:
Doseringsburkar
Liten aluminiumroller
Penslar
Skyddshanskar (Epoxyn är så lättflyktig att den riskerar att penetrera huden och komma in i kroppen).
Andningsskydd eller bra ventilation.
Kan du inte beskriva skadans art och possition samt lägga in en bild av den?
Epoxy är starkare och ger en hållbarare lagning med bättre penetrering och mindre porer än polyester.
Det jag menar med penetrering är förmågan att fylla ut olämnheter och porer.
Min uppfattning är även att luft från glasfibermattan lättare transporteras upp till ytan innan härdning med Epoxy än med Polyester.
Vad det gäller inköp skulle jag rekomendera närmaste båttilbehörsaffär typ SeaSea eller liknande, de har normalt West Systems Epoxy på hyllan samt glasfibermatta osv som kan behövas, Aceton kan du även köpa där alt Biltema eller byggvaruhus.
Ska man spackla ut ojämnheter så säljer även båttillbehörsaffärerna en pulverliknande komponent som kallas Microballonger som blandas med Epoxy till lämplig konsistens.
Lämpliga verktyg är:
Doseringsburkar
Liten aluminiumroller
Penslar
Skyddshanskar (Epoxyn är så lättflyktig att den riskerar att penetrera huden och komma in i kroppen).
Andningsskydd eller bra ventilation.
Kan du inte beskriva skadans art och possition samt lägga in en bild av den?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies
