Har en 2000 med automat som börjat läcka olja från diffen. Lite svårt att se exakt var det läcker eftersom det är grisigt lite överallt.
Men det skulle kunna vara packboxarna till drivaxlarna.
Jag har sett någon från USA som menar att det är lätt att göra själv.
Har dock inte kunnat hitta packboxar eller pris på dessa på nätet.
Eller har ni lämnat in för byte eller gjort detta själv?
Oljeläckage från diffen
Re: Oljeläckage från diffen
310kr/st för packbox till utgående axel på diffen.sandqvist skrev:Har en 2000 med automat som börjat läcka olja från diffen. Lite svårt att se exakt var det läcker eftersom det är grisigt lite överallt.
Men det skulle kunna vara packboxarna till drivaxlarna.
Jag har sett någon från USA som menar att det är lätt att göra själv.
Har dock inte kunnat hitta packboxar eller pris på dessa på nätet.
Eller har ni lämnat in för byte eller gjort detta själv?
Ta upp bilen på en lift (OK tex) och spruta på mycket avfettning, gör sen rent med högtryck. Var bara lite försiktig, som med motortvätt spruta inte rakt på elkontakter från nära håll. Kör sen ett litet tag så kommer du se var det läcker, en god ide kan vara att kolla oljenivån först ibåde diff och låda om du inte vet var oljan kommer ifrån

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Efter rengöring av diff och låda kollade jag att alla skruvar och bultar var åtdraget.
Flera av bultarna till automatens oljetråg var väldigt dåligt dragena, man kunde nästan efterdra för hand. Trodde och hoppades därför att det var där oljan kom från.
Provkörning några mil och kan sedan konstatera att det fortfarande läcker men det verkar vara både automatolja (röd) och diffolja (gul) som läcker.
Läckan är nog inte från drivaxlarna som jag trodde från början utan det droppar gul olja från höger sidogavel, hur kan det börja läcka där det sitter väl både o-ring och packning? På vänster sida droppar det röd olja från en slang som kommer från en plats mellan diff och låda.
Kan det vara övertryck i både låda och diff?
Flera av bultarna till automatens oljetråg var väldigt dåligt dragena, man kunde nästan efterdra för hand. Trodde och hoppades därför att det var där oljan kom från.
Provkörning några mil och kan sedan konstatera att det fortfarande läcker men det verkar vara både automatolja (röd) och diffolja (gul) som läcker.
Läckan är nog inte från drivaxlarna som jag trodde från början utan det droppar gul olja från höger sidogavel, hur kan det börja läcka där det sitter väl både o-ring och packning? På vänster sida droppar det röd olja från en slang som kommer från en plats mellan diff och låda.
Bultarna till tråget ska bara dras med 32Nm.sandqvist skrev:Efter rengöring av diff och låda kollade jag att alla skruvar och bultar var åtdraget.
Antar du menar själva sidogaveln inte packboxen där axeln går igenom. Tyvärr ett vanligt fel, byt o-ringen och använd också Loctite blå packning på tub runt om för att aldrig få problemet igen.
Slangen är förmodligen ventilation/övertryck slangen som siter på passagerar sidan av lådan. Kolla att du inte har för mycket olja i lådan genom att starta bilen, lägg i respektive läge 5sec (P N R osv), med motorn fortfarande igång öppna pluggen på sidan av lådan. Om det är rätt nivå ska det inte komma någon olja från hålet, kolla med ett finger om oljan ligger precis under hålkanten som det ska(när du ändå är där).
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Bultarna till tråget ska bara dras med 32Nm.
Antar du menar själva sidogaveln inte packboxen där axeln går igenom. Tyvärr ett vanligt fel, byt o-ringen och använd också Loctite blå packning på tub runt om för att aldrig få problemet igen.
Slangen är förmodligen ventilation/övertryck slangen som siter på passagerar sidan av lådan. Kolla att du inte har för mycket olja i lådan genom att starta bilen, lägg i respektive läge 5sec (P N R osv), med motorn fortfarande igång öppna pluggen på sidan av lådan. Om det är rätt nivå ska det inte komma någon olja från hålet, kolla med ett finger om oljan ligger precis under hålkanten som det ska(när du ändå är där).
Tack Anders kontaktar dig för en servicetid.
Hej, lånar tråden lite...
Jag har övertryck i slutväxeln. När jag öppnade nivåpluggen för oljebyte så kom det ett tydligt pysande
Är det normalt?
Ska det inte finnas någon avluftning till slutväxeln?
Jag har en Z06 från -02.
Jag har övertryck i slutväxeln. När jag öppnade nivåpluggen för oljebyte så kom det ett tydligt pysande

Jag har en Z06 från -02.
Ex C5 Z06 2002
Det pysandet är normalt, man brukar öppna påfyllningspluggen först när man ska tömma diffen på olja och då har du ett pysande. Om du är orolig för att det är mycket tryck så finns det en ventil uppe på diffen, kolla att den är ok dvs inte igensatt med skräp/smuts.mse skrev:Hej, lånar tråden lite...
Jag har övertryck i slutväxeln. När jag öppnade nivåpluggen för oljebyte så kom det ett tydligt pysandeÄr det normalt?
Jag har en Z06 från -02.
Aaha, tack för info. Då är det förmodligen i sin ordning. Men jag ska se om jag kommer åt ventilen nästa gång jag är under bilen.vette.se skrev: Det pysandet är normalt, man brukar öppna påfyllningspluggen först när man ska tömma diffen på olja och då har du ett pysande. Om du är orolig för att det är mycket tryck så finns det en ventil uppe på diffen, kolla att den är ok dvs inte igensatt med skräp/smuts.
Ex C5 Z06 2002