Helikopter under huven???! Remproblem...
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Helikopter under huven???! Remproblem...
Hej igen,
Den nyblivne LT4-ägaren här igen.....
Kanonväder idag, tänkte mig en längre tripp innan det är dags för total vintervila. Vid start idag så lät ett gnällande, följde motorvarvet. Kollade och hörde/såg direkt att det var remmen fram (AC/generator etc) som gnällde lite. Tänkte inte så mycket mer på detta, det slutade efter några minuter. Efter ca 6-7 mils underbar körning så började det låta som om en helikopter flög omkring under huven. Stannade direkt och slog av motorn, och kollade naturligen vid remmen. Den hade slitsat upp sig i ena kanten, och en lös tråd från den slog emot de två rören till AC-aggregatet, därav piskljudet. Vad f-n göra mitt ute i skogen en söndag?
Lyckades klippa väck alla lösa trådar och få "rent". Bedömde inte det som att det fanns risk för att remmen skulle gå av totalt, utan körde lugnt direkt hem, vilket avlöpte utan problem. Remmen är rätt torr = slut (har gått 8000 mil nu, så det är väl dags för byte).
Till frågan då:
Nån som bytt denna själv? Är det något man ger sig på om man bedömer sig som normalt bilmekarhändig, eller skall man lämna det till verkstad?
Antar att den är rätt lätt att få tag på hos Klintberg eller liknande.
En annan fråga, den löper ju runt en massa skivor den där remmen, vad händer om den lossnar helt? Den är ju inte taggad på tvären, så den kan ju inte ha nån lägesberoende funktion, typ som en kamrem.
/Christian
Den nyblivne LT4-ägaren här igen.....
Kanonväder idag, tänkte mig en längre tripp innan det är dags för total vintervila. Vid start idag så lät ett gnällande, följde motorvarvet. Kollade och hörde/såg direkt att det var remmen fram (AC/generator etc) som gnällde lite. Tänkte inte så mycket mer på detta, det slutade efter några minuter. Efter ca 6-7 mils underbar körning så började det låta som om en helikopter flög omkring under huven. Stannade direkt och slog av motorn, och kollade naturligen vid remmen. Den hade slitsat upp sig i ena kanten, och en lös tråd från den slog emot de två rören till AC-aggregatet, därav piskljudet. Vad f-n göra mitt ute i skogen en söndag?
Lyckades klippa väck alla lösa trådar och få "rent". Bedömde inte det som att det fanns risk för att remmen skulle gå av totalt, utan körde lugnt direkt hem, vilket avlöpte utan problem. Remmen är rätt torr = slut (har gått 8000 mil nu, så det är väl dags för byte).
Till frågan då:
Nån som bytt denna själv? Är det något man ger sig på om man bedömer sig som normalt bilmekarhändig, eller skall man lämna det till verkstad?
Antar att den är rätt lätt att få tag på hos Klintberg eller liknande.
En annan fråga, den löper ju runt en massa skivor den där remmen, vad händer om den lossnar helt? Den är ju inte taggad på tvären, så den kan ju inte ha nån lägesberoende funktion, typ som en kamrem.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 22, 2004 19:29
- Ort: Stockholm - Söder
Du har delvis väldigt rätt! OM det är lätt eller inte att byta vågar jag inte svara på, behöver själv ny på min 87:a och den driver ju en faslig massa grejer. Om jag minns rätt driver den A/C, servo, generator och vattenpump? Det enda som händer är ju att du tappar servoverkan, laddning osv. Remmen kan du köpa hos din Mekonomenbutik för vi är återförsäljare för Hansen Racing! Kolla om du kan hitta gamla nummer på befintliga remmen, typ 6K2440 eller så.
/R
/R
Christian: Din maskin har väl kamdriven vattenpump så där är du ju safe... Vet ej exakt hur det ser ut på LT men på L83 så tar det 2 minuter att byta rem med hjälp av ett 1/2' spärrskaft e dyl!
Är remmen gammal och torr så kan det bero på just det men kolla gärna hur lager känns i AC, spänn- och löphjul för säkerhets skull.
MVH
MN
Är remmen gammal och torr så kan det bero på just det men kolla gärna hur lager känns i AC, spänn- och löphjul för säkerhets skull.
MVH
MN
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Tack för tipsen! Skall noga kolla alla lager och se så där inte är glapp i dem när jag får bort den gamla remmen.
Kollar på Mekonomen efter rem. Kollade på Ecklers och där kostar remmen $34.99. När jag kollar på min rem verkar den driva AC, generator och nåt på ett större hjul, trodde det var vattenpumpen, men det är kanske servon som sitter där. Sen passerar den två spännhjul, ett passivt och ett som verkar vara det här "tension" hjulet. Antar att det är att lossa "tension" hjulet och byta ut remmen och sen få dit detta hjul igen....
"Jag har ju hela vintern på mig"......
/Christian
Kollar på Mekonomen efter rem. Kollade på Ecklers och där kostar remmen $34.99. När jag kollar på min rem verkar den driva AC, generator och nåt på ett större hjul, trodde det var vattenpumpen, men det är kanske servon som sitter där. Sen passerar den två spännhjul, ett passivt och ett som verkar vara det här "tension" hjulet. Antar att det är att lossa "tension" hjulet och byta ut remmen och sen få dit detta hjul igen....
"Jag har ju hela vintern på mig"......
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Hej igen,
En Hansen ÅF, Persåker e dyl kan nog plocka fram en rem både fortare och billigare! Köp en GDS bok på samma gång (dock inte Chilton's!!!!) så ser du hur du skall göra. Som sagt på L83 är spännhjulet fjäderbelastat och det finns ett uttag för att kunna slacka på den med hjälp av ett spärrskaft - snorenkelt!
MVH
MN
En Hansen ÅF, Persåker e dyl kan nog plocka fram en rem både fortare och billigare! Köp en GDS bok på samma gång (dock inte Chilton's!!!!) så ser du hur du skall göra. Som sagt på L83 är spännhjulet fjäderbelastat och det finns ett uttag för att kunna slacka på den med hjälp av ett spärrskaft - snorenkelt!
MVH
MN
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Hej igen!
Tack för alla inlägg, det skall nog vara en baggis att byta remmen.
Vilken tillgång det är med alla seriösa kunniga Corvette-människor här som hur snabbt som helst bollar in synpunkter och lösningar.
Vad glad man blir som nybliven Corvette-ägare....
För övrigt läste jag om någon som tyckte att klubben skulle ha en avdelning på webben med medlemmarnas bilar, och det är ju en kanonbra ide. Hoppas nån kan ta tag i det!
/Christian
Tack för alla inlägg, det skall nog vara en baggis att byta remmen.
Vilken tillgång det är med alla seriösa kunniga Corvette-människor här som hur snabbt som helst bollar in synpunkter och lösningar.
Vad glad man blir som nybliven Corvette-ägare....
För övrigt läste jag om någon som tyckte att klubben skulle ha en avdelning på webben med medlemmarnas bilar, och det är ju en kanonbra ide. Hoppas nån kan ta tag i det!
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Monterade av remmen idag på morgonen....
tog ca 1 minut, så det var ju lätt. VÄntar på ny rem i veckan, kanske blir lite mer svett och klämda fingrar när den skall tillbaka.
Remmen torr som farmor ungefär (torrsprickor varje centimeter på insidan), och inget glapp i någon av lagren till remskivorna, så det skall nog lösa sig med ny rem.
/Christian
tog ca 1 minut, så det var ju lätt. VÄntar på ny rem i veckan, kanske blir lite mer svett och klämda fingrar när den skall tillbaka.
Remmen torr som farmor ungefär (torrsprickor varje centimeter på insidan), och inget glapp i någon av lagren till remskivorna, så det skall nog lösa sig med ny rem.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
SKÖNT när det är enkelt att fixa saker ibland 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707