Lacka om "stötfångarna"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lacka om "stötfångarna"

Inlägg av M Nordin »

hej,

måsate lacka om mina stötfångare fram och bak då de tidigare lackats om utan mjukgörare så det flagar i stora sjok. Ngn om kan tipsa om knep å knåp eller ngn GDS guide hur man går tillväga utan att förstöra PUR-plasten?

Är det förresten ngn som har eftermarknadsstötfångarna i glasfiber och kan uttala sig om passform osv för PUR-delarna ser ju för tråkiga ut med sin "sjögång" ?

MVH
Mn
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Re: Lacka om "stötfångarna"

Inlägg av Strumpan »

Är också intresserad av svar, har samma problem själv. Tänkte dock inte göra jobbet själv då jag provat att lacka och nu förstår vilken utrustning och hur mycket jobb som krävs för att få proffsfinish, utan är mer intresserad av att veta hur man kommunicerar rätt jobb så att nästa lackerare inte gör om samma misstag som den förra. Bilen lackades om under en tidigare ägares tid så jag vet inte vad som sades och gjordes.
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Jag har låtit lackera om den bakre stötfångaren (enbart höljet alltså). Hade heller inte lust att lacka själv utan enbart gjort lite förarbete. Jag började med att rengöra hela stötfångaren ordentligt för att undvika att man slipar in silikon och annat skräp. Jag mattade därefter ned hela lacken med 400 våtslip. Något som lackeraren poängterade var att det är mkt noga att hitta ev sprickor i den gamla lacken. Dessa skulle då slipas ned hela vägen till plasten, annars skulle den nya lacken spricka efter ett tag. Lackeraren hade haft med Corvetter att göra innan så han var medveten om att det behövdes mjukgörare i lacken, mer än så vet jag inte.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Min lackerare sa att man inte behöver sätta i någe mjukgörande i färgen numer, fick min röv lackad för kanske 5 år sedan och det har inte spruckit ännu... Mer vet jag inte :oops:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar