Ta bort AC och Luftpump

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
hankar
Nykomling
Nykomling

Ta bort AC och Luftpump

Inlägg av hankar »

Hej
Jag är nybliven Corvette ägare, har köpt en lite risig -84 billigt som jag ska göra iordning.
det sitter en förgasare på och luftpumpen (jag tror att den heter så) är inte inkopplad och Ac är trasig, jag har tänkt att ta bort dom delarna, finns det något kitt eller hur ska jag montera remmen?
MVH
Hans
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Re: Ta bort AC och Luftpump

Inlägg av Sven Labil »

Det finns (i alla fall till bilar med L-98 motorn) ersättningshjul att köpa för både luftpump och AC kompressor.
Jag har det motsatta problemet med min 87:a som jag kanske måste montera på luftpumps-delar på igen inför registreringsbesiktningen.
Om du har tänkt ta bort luftinjektionsrören och plugga hålen i grenrören (om det ser lika ut på din 84:a och delarna är kvar) så kommer jag antagligen gärna köpa rören du tar loss :)
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
hankar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hankar »

Jag har för avsikt att ta bort allt onödigt i vinter, jar reg bes i augusti och besktningsgubben sa att bila före -88 inte behövde allt till avgasrening (vad jag förstår är luftpumpen till det) bara man klarar ett CO under 3,5.
Har du någon bra länk vart man kan köpa ersättninghjul?
Hans
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

hankar skrev:Jag har för avsikt att ta bort allt onödigt i vinter, jar reg bes i augusti och besktningsgubben sa att bila före -88 inte behövde allt till avgasrening (vad jag förstår är luftpumpen till det) bara man klarar ett CO under 3,5.
Har du någon bra länk vart man kan köpa ersättninghjul?
Hans
Är din en flyttgodsbil? I så fall är ju gränsen 4,5 i CO-halt.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
hankar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hankar »

Min bil är inporterad från holland.
Hans
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

Min bil är en -84 och är privatimporterad -88. På den får co-halten vara 4,5% enligt sbp.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

bigmoose skrev:Min bil är en -84 och är privatimporterad -88. På den får co-halten vara 4,5% enligt sbp.
Min är en 86:a och intagen 88:a som flyttgods och jag har oxå 4,5% i CO-halt som gränsvärde.

/Benny
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sven Labil »

Jag minns inte var har har råkat se det. Vid en snabb sökning hittade jag bara ersättningshjul för luftpumpen hos Zip, men för 85-91. Google löser nog det här om du försöker en stund :)
Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
hankar
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hankar »

det jag helst skulle vilja är att ta bort ac och luftpump med fästen och ersätta med en annan spännare och rem, alltså helst inte ersättninghjul
Hans
Peter Linköping
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Peter Linköping »

Sven Labil skrev: Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...
Men det är väl om bilen är helbilsgodkänd som styr vad du kan plocka bort och inte? Är den inte det så borde det ju vara fritt fram att rensa hej vilt i motorrummet! :)
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Peter Linköping skrev:
Sven Labil skrev: Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...
Men det är väl om bilen är helbilsgodkänd som styr vad du kan plocka bort och inte? Är den inte det så borde det ju vara fritt fram att rensa hej vilt i motorrummet! :)
Hur får man reda på om bilen är helbilsgodkänd?

/Benny
Peter Linköping
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Peter Linköping »

BennyLarsson skrev: Hur får man reda på om bilen är helbilsgodkänd?

/Benny
Klippt och klistrat!
Hur vet man om bilen är helbilsgodkänd ?

En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer.
På helbilsgodkända bilar ska dess typ godkännande nummer stå på ett av de plakat som är fastsatta på bilen i motorrummet. Så här kan ett nummer se ut som e11*96/27*0073*09