Ta bort AC och Luftpump
Ta bort AC och Luftpump
Hej
Jag är nybliven Corvette ägare, har köpt en lite risig -84 billigt som jag ska göra iordning.
det sitter en förgasare på och luftpumpen (jag tror att den heter så) är inte inkopplad och Ac är trasig, jag har tänkt att ta bort dom delarna, finns det något kitt eller hur ska jag montera remmen?
MVH
Hans
Jag är nybliven Corvette ägare, har köpt en lite risig -84 billigt som jag ska göra iordning.
det sitter en förgasare på och luftpumpen (jag tror att den heter så) är inte inkopplad och Ac är trasig, jag har tänkt att ta bort dom delarna, finns det något kitt eller hur ska jag montera remmen?
MVH
Hans
-
- Nykomling
Re: Ta bort AC och Luftpump
Det finns (i alla fall till bilar med L-98 motorn) ersättningshjul att köpa för både luftpump och AC kompressor.
Jag har det motsatta problemet med min 87:a som jag kanske måste montera på luftpumps-delar på igen inför registreringsbesiktningen.
Om du har tänkt ta bort luftinjektionsrören och plugga hålen i grenrören (om det ser lika ut på din 84:a och delarna är kvar) så kommer jag antagligen gärna köpa rören du tar loss
Jag har det motsatta problemet med min 87:a som jag kanske måste montera på luftpumps-delar på igen inför registreringsbesiktningen.
Om du har tänkt ta bort luftinjektionsrören och plugga hålen i grenrören (om det ser lika ut på din 84:a och delarna är kvar) så kommer jag antagligen gärna köpa rören du tar loss

Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Medlem nr. 3268
Jag har för avsikt att ta bort allt onödigt i vinter, jar reg bes i augusti och besktningsgubben sa att bila före -88 inte behövde allt till avgasrening (vad jag förstår är luftpumpen till det) bara man klarar ett CO under 3,5.
Har du någon bra länk vart man kan köpa ersättninghjul?
Hans
Hans
-
- Corvetteälskare
Är din en flyttgodsbil? I så fall är ju gränsen 4,5 i CO-halt.hankar skrev:Jag har för avsikt att ta bort allt onödigt i vinter, jar reg bes i augusti och besktningsgubben sa att bila före -88 inte behövde allt till avgasrening (vad jag förstår är luftpumpen till det) bara man klarar ett CO under 3,5.
Hans
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Min bil är inporterad från holland.
Hans
Hans
Min bil är en -84 och är privatimporterad -88. På den får co-halten vara 4,5% enligt sbp.
-
- Corvetteälskare
Min är en 86:a och intagen 88:a som flyttgods och jag har oxå 4,5% i CO-halt som gränsvärde.bigmoose skrev:Min bil är en -84 och är privatimporterad -88. På den får co-halten vara 4,5% enligt sbp.
/Benny
-
- Nykomling
Jag minns inte var har har råkat se det. Vid en snabb sökning hittade jag bara ersättningshjul för luftpumpen hos Zip, men för 85-91. Google löser nog det här om du försöker en stund 
Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...

Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Medlem nr. 3268
det jag helst skulle vilja är att ta bort ac och luftpump med fästen och ersätta med en annan spännare och rem, alltså helst inte ersättninghjul
Hans
Hans
-
- Nykomling
Men det är väl om bilen är helbilsgodkänd som styr vad du kan plocka bort och inte? Är den inte det så borde det ju vara fritt fram att rensa hej vilt i motorrummet!Sven Labil skrev: Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...

- Corvetteälskare
Hur får man reda på om bilen är helbilsgodkänd?Peter Linköping skrev:Men det är väl om bilen är helbilsgodkänd som styr vad du kan plocka bort och inte? Är den inte det så borde det ju vara fritt fram att rensa hej vilt i motorrummet!Sven Labil skrev: Bilprovningens besked varierar som vanligt. Han jag frågade sa att man inte får plocka bort något oavsett om det var ett krav får årsmodellen eller inte och oavsett hur låga utsläpp man har...
/Benny
-
- Nykomling
Klippt och klistrat!BennyLarsson skrev: Hur får man reda på om bilen är helbilsgodkänd?
/Benny
Hur vet man om bilen är helbilsgodkänd ?
En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer.
På helbilsgodkända bilar ska dess typ godkännande nummer stå på ett av de plakat som är fastsatta på bilen i motorrummet. Så här kan ett nummer se ut som e11*96/27*0073*09