Besiktning i morse

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Besiktning i morse

Inlägg av Gearbox »

Vet inte hur det såg ut hos er imorse men här hade vi ett snötäcke. Efter fyra försök med att få upp Vetten från innergården, där finns en minimal lutning, så var det bara att ta tjejens Fiesta och platta till snön innan jag kom upp för "backen". Det gick minst sagt lite brett bort till besiktningen, lät som Tracktion Control och ABS jobbade hela tiden.

Inga problem med besiktningen, tog 5 min. När besiktningsmannen skulle köra tryckte jag bort TC när han inte såg. Han kom ingenstans, vi stod kvar på samma fläck :mrgreen: Till slut tryckte jag in den igen så han kunde ta en sväng.

Hade bytt belägg fram innan besiktningen, innan hade jag fantastiska bromsar, det bästa med hela bilen, nu känns dom bara mediokra. Måste dom slitas in något innan man får fullt bett igen? GM orginalbelägg (testade innan snön kom)

Näää, dags för tvätt och avställning
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Besiktning i morse

Inlägg av 745 »

Gearbox skrev:När besiktningsmannen skulle köra tryckte jag bort TC när han inte såg. Han kom ingenstans, vi stod kvar på samma fläck :mrgreen: Till slut tryckte jag in den igen så han kunde ta en sväng.

Hade bytt belägg fram innan besiktningen, innan hade jag fantastiska bromsar, det bästa med hela bilen, nu känns dom bara mediokra. Måste dom slitas in något innan man får fullt bett igen? GM orginalbelägg (testade innan snön kom)

:lol: Det måste ha varit värt allt besvär med att ta sig till & från besiktningen när du fick se besiktningsmannen köra fast :lol:

Om man inte kör in nya belägg kan man få mycket stora problem om man kör hårt=bana, så här gör du: http://www.baer.com/technical/braking-2 ... edding.php.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Bytte bromsok, skivor och belägg runt om på polarens 2003 o bromsarna var inte mycket att skryta med första veckorna....
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Gearbox skrev:Vet inte hur det såg ut hos er imorse men här hade vi ett snötäcke. Efter fyra försök med att få upp Vetten från innergården, där finns en minimal lutning, så var det bara att ta tjejens Fiesta och platta till snön innan jag kom upp för "backen". Det gick minst sagt lite brett bort till besiktningen, lät som Tracktion Control och ABS jobbade hela tiden.

Inga problem med besiktningen, tog 5 min. När besiktningsmannen skulle köra tryckte jag bort TC när han inte såg. Han kom ingenstans, vi stod kvar på samma fläck :mrgreen: Till slut tryckte jag in den igen så han kunde ta en sväng.

Ja, det har ju inte varit Corvetteväder idag......det spinner nästan på tomgång ju!!! :D

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Gearbox skrev: Inga problem med besiktningen, tog 5 min. När besiktningsmannen skulle köra tryckte jag bort TC när han inte såg. Han kom ingenstans, vi stod kvar på samma fläck :mrgreen: Till slut tryckte jag in den igen så han kunde ta en sväng.
:lol:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Gearbox »

Tack för responsen, precis dom svaren jag ville ha. Det blir att nöta in beläggen till våren. Kärran gillade visst inte vara ute idag, nu fungerar inte CD-växlaren men det är nog lätt fixat imorgon.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Perfekt dag för besiktning även i Upplands Väsby... snö/is så sakta/slirigt vart det... besiktningssnubben fastnade nästan på bromsrullarna (utomhus)... bästa var att jag nästan inte kom in i hallen samt de ej kunde kontrollera framvagn pga deras lyftar (obs ej sänkt bil)... men det blev blankt papper...
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Bombatan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bombatan »

Besiktiga min förr förra fredagen, dock ingen halka men det var tajt att komma upp på liftarna, min sänkt, ca 7cm frigång. sedan garvade besiktningsgubben när han såg mina raka slutrör som låg i kofferten, dagen innan hade jag monterat på orginalljuddämparna, (riktigt tråkigt ljud)
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

MikkeI skrev:Perfekt dag för besiktning även i Upplands Väsby... snö/is så sakta/slirigt vart det... besiktningssnubben fastnade nästan på bromsrullarna (utomhus)... bästa var att jag nästan inte kom in i hallen samt de ej kunde kontrollera framvagn pga deras lyftar (obs ej sänkt bil)... men det blev blankt papper...
Intressant...Jag blev nekad besiktning där för bilen var för låg så den inte kom upp på lyften. De fick inte göra 'alternativ' besiktning sa han....
Men de var iaf vänliga och ringde Sollentuna som tog in mig mellan två bokade bilar, så det blev blankt papper sent om sider :mrgreen:
0 till nästa rödljus ska gå fort....
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Bilen kom precis upp på lyften men det var på det berömda håret... besiktningssnubben kunde lyfta bilen fram o bak men inte något ryckoslit på framvagnen... hade det inte varit snöoväder hade jag troligtvis fått besikta någonannanstans, han sa att jag INTE skulle komma dit igen (med Corvetten)...
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Hehe...Jag höll inte på att komma upp på lyften i Sollentuna heller, även om den är bra mycke lägre än den i U-V....fast här hade de iaf två träreglar som man kunde köra upp på för att komma över deras lilla lyftanorning på liften :mrgreen: :mrgreen: Tror jag roade ca 5 besiktningsgubbar och lika många 'kunder' med min bil den dan... :lol:

Sidospår: Vad säger de om din kompressor, eller monterar du ur den innan?

/H
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Skriv svar