Lång dramatiserad version
Den 1:a okt. var jag till TATS i Västerås och passade då på att kolla avgasvärdena inför besiktningen. HC-värdet pendlade kring 150, inte bra. Hem och upp med huven, bort med stiften, såg bra ut men ett satt löst. I med stiften ner med huven och iväg till en närbelägen verkstad för koll, ingen bättring

Att höja tomgången är ett gammalt knep, men eftersom jag redan kör med 950 rpm så är det inte så mycket att hämta där. Jag mailar till NGK's support och frågar vilket stift dom rekommenderar till min maskin. Jag får ett proffsigt svar som säger att jag ska köra med NGK TR6IX, alltså ett snäpp kallare än vad jag kör med. Jag kollar med min supplier här i Svedala och får veta att KGK inte tar hem dessa men det går att få hem från Tyskland à 250:-/st. + frakt

Jag Googlar och lyckas hitta en kille i Californien som säljer 8 stift för $49.95 + $12.78 i frakt. Jag slår till och får hem stiften på fyra dagar direkt till dörren utan några extra pålagor

I med stiften och upp med tomgången till 1000 rpm
Fredag 29/10 kl. 15.00 dags för besiktning
Jag varmkör ordentligt, men får vänta 20 min. på min tur

Jag dundrar in i hallen och möts av en yngling som fått på sin lott att besikta en Corvette. Han verkar trivas på jobbet just nu

Efter dom sedvanliga kontrollerna med lysen, pålyftenkoll o.s.v. var det dags för mig att ta plats i passagerarsätet. Jag förklarade att bilen måste varmköras ordenligt för att jag var lite orolig för avgasvärdena. Jag tyckte att vi kunde ta en sväng på en närbelägen "led". Ynglingen tittade på mig, spände fast säkerhetsbältet och tecknade till mig att göra likadant.
I sakta mak kom vi ut på leden, ynglingen var ju inte bekant med bilen och därmed lite försiktig

Vi kom till en lämplig vändpunkt och i väntan på grönt föreslog jag att han skulle gasa lite på återvägen. Det blev grönt och när leden sedan blev rak hittade han pedalen till höger. Det var nu det blev tyst i bilen

Ynglingen började prata osammanhängande om en kompis som hade en Volvo som...
Åter stationen för avgaskoll, förlåt, miljökontrollvärden ska det vara (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,3)
CO 2500 0,0 (0,2)
HC 071 (100)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)
Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning
/Tomten