Orolig tomgång

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
nettodanne
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: sön aug 17, 2008 20:31
Ort: Linköping

Orolig tomgång

Inlägg av nettodanne »

Har frågat förut men ska förtydliga frågan
När man kallstartar går motorn (-2004)jämnt låter dock lite bluddrigt ur avgassystemet (GTO med enkel slutburk)

Man kan få känslan att den direkt efter start bara går på 7 cylindrar

Gasar man till så är det gott ryt men när man släpper sjunker varvet 1 sek ner till typ 500 varv (nästan dör) och sedan upp igen

Alltså lite märklig på tomgång men funkar perfekt i övrigt

Någon som har något förslag?
Ha alltid 2 verktygslådor så inte Chevan får Fordsmitta
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Orolig tomgång

Inlägg av Conan999 »

Ifall bilen går på en cylinder mindre så ska du få upp en felkod. Kanske nåt knas med luftpumpen som trycker in luft i grenrören de första sekunderna?
MVH Conan999
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Orolig tomgång

Inlägg av vette.se »

nettodanne skrev:Har frågat förut men ska förtydliga frågan
När man kallstartar går motorn (-2004)jämnt låter dock lite bluddrigt ur avgassystemet (GTO med enkel slutburk)

Man kan få känslan att den direkt efter start bara går på 7 cylindrar

Gasar man till så är det gott ryt men när man släpper sjunker varvet 1 sek ner till typ 500 varv (nästan dör) och sedan upp igen

Alltså lite märklig på tomgång men funkar perfekt i övrigt

Någon som har något förslag?
Låter som vacuumläcka, kolla alla anslutningar efter luftmängdsmätaren dvs alla slangkopplingar fram till spjället.
Kolla alla vacuum anslutningar på insuget och även den på spjället. Det är vanligt med lösa slangar, dåligt dragna slangklämmor och sprickor i gammal slang. Kom ihåg att du har två vacuum slangar på baksidan av insuget också, en stor som går upp till bromsservot och en liten (den lilla brukar lossna och den 90 graders anslutning som sitter på den brukar få torrsprickor).
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar