råd och tips angående ls1 och automatlåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

råd och tips angående ls1 och automatlåda

Inlägg av dixon »

tja!
funderar på att byta upp mig några årsmodeller men dock inte till en corvette.
borde väl sitta samma maskin i en trans am från 98?
är ls1:an å automaten lika sopiga som lt1:an och tillhörande automat?

lite råd och tips om era erfarenheter vore trevligt.

givetvis skulle jag hälldre ha en c5:a men det faller på att baksätet är obefintligt på denna.

hoppas på mycket skriverier och att jag lagt tråden på rätt plats.

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: råd och tips angående ls1 och automatlåda

Inlägg av vette.se »

dixon skrev:tja!
funderar på att byta upp mig några årsmodeller men dock inte till en corvette.
borde väl sitta samma maskin i en trans am från 98?
är ls1:an å automaten lika sopiga som lt1:an och tillhörande automat?

lite råd och tips om era erfarenheter vore trevligt.

givetvis skulle jag hälldre ha en c5:a men det faller på att baksätet är obefintligt på denna.

hoppas på mycket skriverier och att jag lagt tråden på rätt plats.

mvh nicklas
LS1an är nästan samma som i Corvetten men har lite lägre effekt men som maskin fungerar den klockrent och har blivit val #1 för de som bygger hot-rods, driftingbilar av alla märken mm mm. Den tål att överladdas inom rimliga gränser, upp till omkring 650hk i maskin är ok.
En -98 skulle dock behöva en översyn med tanke på diverse gummislangar/PCV/vacuum slang till bränsletryck regulatorn mm - jag skulle byta ut samtliga som är kopplade till insuget eftersom det är väldigt vanligt med torrsprickor vilket ger vacuumläckor. I övrigt brukar det inte vara några problem om den har varit normalt omhändertagen med oljebyten etc.

Om du ska låta bilen vara original eller bara göra små uppgraderingar som luftintag/headers/avgassystem så fungerar automaten bra även om man kan tycka att en 4-växlad låda är lite gammeldags. Ska du ta ut mycket mer effekt än original genom överladdning måste automatlådan förstärkas vilket är en kostnad på omkring 30000kr.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar