tja!
funderar på att byta upp mig några årsmodeller men dock inte till en corvette.
borde väl sitta samma maskin i en trans am från 98?
är ls1:an å automaten lika sopiga som lt1:an och tillhörande automat?
lite råd och tips om era erfarenheter vore trevligt.
givetvis skulle jag hälldre ha en c5:a men det faller på att baksätet är obefintligt på denna.
hoppas på mycket skriverier och att jag lagt tråden på rätt plats.
mvh nicklas
råd och tips angående ls1 och automatlåda
Re: råd och tips angående ls1 och automatlåda
LS1an är nästan samma som i Corvetten men har lite lägre effekt men som maskin fungerar den klockrent och har blivit val #1 för de som bygger hot-rods, driftingbilar av alla märken mm mm. Den tål att överladdas inom rimliga gränser, upp till omkring 650hk i maskin är ok.dixon skrev:tja!
funderar på att byta upp mig några årsmodeller men dock inte till en corvette.
borde väl sitta samma maskin i en trans am från 98?
är ls1:an å automaten lika sopiga som lt1:an och tillhörande automat?
lite råd och tips om era erfarenheter vore trevligt.
givetvis skulle jag hälldre ha en c5:a men det faller på att baksätet är obefintligt på denna.
hoppas på mycket skriverier och att jag lagt tråden på rätt plats.
mvh nicklas
En -98 skulle dock behöva en översyn med tanke på diverse gummislangar/PCV/vacuum slang till bränsletryck regulatorn mm - jag skulle byta ut samtliga som är kopplade till insuget eftersom det är väldigt vanligt med torrsprickor vilket ger vacuumläckor. I övrigt brukar det inte vara några problem om den har varit normalt omhändertagen med oljebyten etc.
Om du ska låta bilen vara original eller bara göra små uppgraderingar som luftintag/headers/avgassystem så fungerar automaten bra även om man kan tycka att en 4-växlad låda är lite gammeldags. Ska du ta ut mycket mer effekt än original genom överladdning måste automatlådan förstärkas vilket är en kostnad på omkring 30000kr.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se